Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Even voor de duidelijkheid.
Nu gaan we met een trein rijden, van vijfhonderd meter lang, gewicht twaalfhonderd ton.
Gewicht 1200 ton heb je het over. Alleen de lading of heb je het over het totaalgewicht van de trein, inclusief wagons en locomotieven?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door k-k »

Af en toe maak ik een fietstochtje langs het Hartelkanaal. Een paar dagen geleden werd ik "opgelopen" door een ertstrein met 2 e-locs en 36 6-assige wagons. Die mogen per stuk maximaal 6 x 25 ton (asgewicht) wegen en hebben een eigen gewicht van een kleine 70 ton. De trein neemt dus 36 x 80 = 2.880 ton erts mee. Lengte per wagon 30 meter, dus de hele trein is ruim 1 km lang. Bart zit met zijn 500 meter treinlengte dus niet zo ver van het meegenomen gewicht af. Ergens (jaren geleden al) is me verteld dat het ertsvervoer per trein is voortgekomen om ook tijdens zware ijsgang transportmogelijkheid te hebben. Pa Spoor wilde wel investeren, maar dan voor een contract over het gehele jaar. Of dat nog steeds de achtergrond is van het railvervoer. Misschien dat iemand het naadje van de kous weet. Gr. Klaas.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi Bart, Er gelden verschillende asbelastingen:
D2 maximum aslast: 22,5 ton maximum tonmetergewicht: 6,4 ton/meter
D4 maximum aslast: 22,5 ton maximum tonmetergewicht: 8,0 ton/meter
E5 maximum aslast: 25,0 ton maximum tonmetergewicht: 8,8 ton/meter

In Duitsland mag je maar met maximaal 252 assen per trein rijden.
Op de Betuwelijn mag een trein maximaal 750 meter zijn en dat is voor zover ik weet de enige lijn van categorie E5.

Dus het maximale treingewicht van een categorie D4 trein van 500 meter is 500 x 8 = 4.000 ton. Dat is inclusief lading en locomotieven.
HIER staat een interessante brochure van Prorail waarin nog veel meer wordt uitgelegd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

De loc is een BR 189. De loc weegt 86 ton. De wagons zijn 25 ton incl lading/ 48 maal./
Waar het mij omgaat, is het enorme energie verbruik, met optrekken, en dat gebeurt verschillende keren, omdat er gewacht moet worden,op sneltreinen. In duitsland staat op de bovenleiding 15000 volt. dus hoeveel geld zal dat optrekken wel niet kosten. als het rolt,dan rolt het, en kan de loc toe met minder trekkracht. behalve op bergachtig trein, en dat is er in duitsland genoeg.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door pieter53 »

Dit is weer een discussie met vele juiste antwoorden.
Bij het energieverbruik spelen zo veel factoren een rol dat de zaak berekenen te veel haken en ogen heeft.
Het is echter algemeen bekend dat vervoer over water, in het algemeen, zuiniger met energie omspringt dan welke andere vorm van transport ook.

Je moet niet alles geloven wat gedrukt is maar misschien dat je op: https://www.energiefeiten.nl/
je nieuwsgierigheid op dit punt een beetje kunt bevredigen.

Misschien ook interessant:
https://markt.vaart.nl/milieu/noxco2.htm
https://www.emissieberekenen.nl/stap6/ve ... -algemeen/
https://www.inlandlinks.eu/nl/over-sustainability
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ossebaar.j »

Goedenmorgen forummers ,
Ik ben er even voor gaan zitten en eerst volgens wikipedia de volgende gegevens ;
Loc type 189 ; 2x2assige draaistellen met elk 2 aangedreven assen ,type BoBo ; Gew 87 ton ; aslast 21,7 ton ; lengte 19580 Mm ; meerspanningslok voorzien van automatische koppeling ,speciaal voor ertstreinen ; vermogen = 4500 Kw bij 1,5 Kv gelijksp ( NS ), 6000 KW bij 3 Kv gelijksp ( NMBS ) of 6400 Kw bij 15 Kv 0f 25 Kv wisselspanning .
Ertswagens type Falrrs ; 2x3 assige draaistellen ;max snelh, 100km/h beladen ,120 Km.h ledig ; lengte 30,10 meter ; laadverm -201,5 ton ; ledig gewicht =68,3 ton ; Totaalgewicht beladen = 269,8 ton ; asdruk/last =25 ton .
Maximale treinlengte i.v.b met de afstand tussen de seinen maximaal 700 meter . De ertstreinen rijden hoofdzakenlijk over de betuwe route ,dus hebben de ruimte en de 25 Kv spanning . Tussen kijfhoek en botlek ,alsook tussen Amsterdam-Westhaven en aansluiting Betuweroute ,over het reguliere Nederlandse spoornet met 1,5 Kv gelijk spanning . Op deze laatste trajecten moet de rail capaciteit met andere vervoerders gedeeld worden . Voor de planning moet er rekening gehouden worden dat een beladen ertstrein 5200 ton zwaar is . Dit impliceerd dat er vor de ertstrein als trekkracht 2x schnker BR 189 of 3of 4 x loc 6400 staat .
Het zeer grote verschil tussen spoorvervoer / binnenvaart is dat er bij spoorvervoer van af de overslaghaven tot de hoogoven er en behandeling komt te vervallen , bij die hoogovens die geen haven capaciteit hebben . Echter het voordeel bij aanvoer met duw bakken is ,dat de hoogoven voor enige dagen extra opslag capaciteit heeft .
Ik weet dat er voor het ertstransport vanuit Hamburg ,door de Duitse overheid subsidie verstrekt werd om het spoorvervoer te stimuleren .
Verder het personele plaatje , de ertstrein wordt gereden door EEN machinist ,met thans bevoegdheid over het gehele traject . Alsook het lossen der ertswagens , voorheen werden de kleppen met de hand geopend ,thans door middel van luchtdruk , die toch aanwezig moet zijn ivb met de rembediening der wagens . Door het gebruik van automatische koppelingen kunnen bloktreinen gevormd worden en is het aan/af koppelen de lokomotiven arbeids vriendenlijker geworden. Door het gebruik van tonnenlagers ,bij de wagons is het trekkend vermogen ( overwinnen rolweerstand )lagergeworden als in de beginne , ( denk toen aan een kortere ertstrein met 4 x 2200 loks of 1x 1300 en voor de aanzet 3x2200 ) .
Nog een groot pluspunt is dat de aanvoer constant kan zijn , geen last van ijs of laagwater .
Daarom bart is het moeilijk om uit te rekenen wat de kosten zijn in vergelijking met de binnenvaart . Die 2x Schenker 189 heb ik hoofdzakenlijk in het 1,5Kv net nodig Misschien geeft dit meer duidenlijkheid .
MVG Sjaak
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Aan deze gegevens kan je zien, dat ze bij het spoor ook niet stilgezeten hebben. Bij mij speelt het rond 2002, de reis gaat door het moezeldal,van Koblenz naar Trier, dus bergachtig landschap.
Maar allemaal weer bedankt, voor het mee denken.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Volgens mijn ,is dit een oude Damco tanker
https://www.youtube.com/watch?v=f2xlu8ngdm4&t=1s
Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Jan van der Doe »

Bart,
Het is de voormalige "Damco 284"
en
"Nedlloyd 44"

HG
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ossebaar.j »

Beste bart ,
Naar aanleiding van je bericht ERTSVERVOER . Ik ken het spelletje niet ,maar hier enige grote verschillen . Loc type 189 werd pas in 2002 gebouwd . De DB had voor het ertsvervoer de loc's type 151 ,asvolgorde CoCo ,15 Kv ,6288 Kw bouw 1972-1978 , ertsvervoer Venlo-Dillinger/Saar of Hamburg-Salzgitter .
Loc type 185 ,Bobo ,15 Kv /16,6 Hz en 25 Kv 50Hz (SNCF) .speciaal voor Koblez - Trier .
Plaats reactie