Herinneringen van "teerkwast".

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Orient waar Gijs het over heeft, de sleepboot is de Tonnie van Janssen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door ossebaar.j »

Beste teerkwast ,
Ik heb nog even in mijn oude regelementen wezen zoeken . Het bedoelde bord kwam alleen voor in het byzonder reglement voor het kanaal Amsterdam- Merwede van 9-5-1952 . Het was bedoeld voor schepen die langer dan 85 meter ; breeder dan 10,50 meter of dieper dan 2,60 meter waren .
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Kijk Ossebaar daar hebben we wat aan.Bedankt voor de uitleg.Over dat merwede kanaal,heb ik wel eens zoiets gehoord,maar het juliana kanaal kon ik mijn niet herinneren.
En voor Ger vertel eens wat van die reis op de maas.Dat zal wel vreemd geweest zijn voor jullie denk ik.En misschien een domme vraag maar wat is een ruimtevaarder?Of bedoel je de sterrenbeelden bakken.
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

En voor de puzzelaars onder ons.Waar komt die vent in die roeiboot vandaan,tussen die twee slepen?En dan komt er ook nog een geladen kempenaar naar boven.Is dit soms de plaatselijke visboer.Mooie foto,s Harry.bedankt dat fleurt de boel wel op
Afbeelding
msjansje1900

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door msjansje1900 »

teerkwast schreef:En dan nu wat beelden voor mijn vrienden,die of moesten werken,of er niet bij waren.De FURIADE in maassluis
was weer even gezellig om je gesproken te hebben.

marnix
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

En nu voor de lezers die niet gevaren hebben of er niet geweest zijn
Sluis born was in die tijd een heel moderne sluis.Zoals ik beschreven had, had deze sluis drijfbolders,wat zijn drijfbolders ik heb een paar plaatjes gevonden omdat duidelijk te maken.Als je dit zo ziet zijn het best wel zware grote dingen,met een heel sterk geleide systeem in de sluismuur,maar dat moet ook wel, omdat je hier sleepschepen van meer als2500 ton op afstopte.Als je goed kijktdan zie je hoge en lage drijfbolders,dit was er voor,als je met een leegschip de sluis in voer,kon je alleen de hoge bolders pakken.een leeg schip is al gauw 2,50mtr hoog in het gangboord.Maar als je geladen was, kon je afvarend de lage en de hoge bolders gebruiken,je kon namelijk niet zien of het een hoge of lage bolder was,je zag alleen de paal uit het water steken,de drijfkast zat onder water.Dus als je een hoge bolder had, moest je de draad bij vieren tot de bolder mee naar beneden ging.Dit hield ook in dat je de draad niet makkelijk van de paal kon wippen,dan ging ik op de luiken staan,en dan lukte het wel naar een paar keer.Met de Willem1 was dat niet z,n probleem, want als het niet lukte draaide pa even achteruit, tot de draad los was.Maar met een sleepschip was dat heel andere koek,dan kon het wel eens voorkomen dat als de boot geblazen had en dan ging trekken,dan trekt hij dus de kop van de muur,dat je met de draad wel eens midscheeps nog aan het zwiepen was
Op die foto van dat monument zie je zo,n paal, let op de manier van inbouw in dat ronde gat, dan krijg je een idee hoe lastig dat was met losgooien.Ook zie je op een foto de afmetingen van zo,n deur
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Hier zie je hoge en lage bolders.De twee eerste foto,s tonen de latere bolders,de laatste de bolders van born.er was toen geen andere sluis met drijfbolders
Afbeelding
hier zie je de constructie
Afbeelding
En hier hoe lastig dat losgooien was,we praten hier wel over dikke staaldraden en niet over touwtjes
Afbeelding
Afbeelding
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door vasco »

[quote="teerkwast"]Kijk Ossebaar daar hebben we wat aan.Bedankt voor de uitleg.Over dat merwede kanaal,heb ik wel eens zoiets gehoord,maar het juliana kanaal kon ik mijn niet herinneren.
En voor Ger vertel eens wat van die reis op de maas.Dat zal wel vreemd geweest zijn voor jullie denk ik.En misschien een domme vraag maar wat is een ruimtevaarder?Of bedoel je de sterrenbeelden bakken.

Ja Bart ruimtevaarders zo noemden wij sterrenbeelden en wat de reis betr. op die bakken zaten goeie schippers maar op waterstand laden was voor hun wel moeilijk. Op de Maas mocht toen 2,80 mtr.varen en toen we geladen waren lag hij 3,15mtr.bij Oosterwijk zeiden ze jij weet op de Maas toch al die rotsen wel te leggen dus varen maar we hebben nergens op de Maas last gehad alleen bij binnen lopen van de voorhavens moesten wij tot de sluis volaan blijven trekken anders bleef de bak hangen dat moesten wij niet hebben want dan kwam R.W.S.er bij en dan kwam onze diepgang te voorschijn nou dan weet je het zeker wel, sluismeesters hadden oook niets in de gaten die zagen een half geladen bak want ze hadden 1.60mtr.uitwatering dus dan valt de diepgang niet op .
Bart die kruisen op die sls. dat noemden wij bovenmaatschepen die moesten ook alleen gesleept worden dit was alleen verplicht op het Zederikkanaal en de Keulsche vaart volgens mij toen Wijk b. D. open was waren de kruisen ook niet meer nodig.

Gr.Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door teerkwast »

Mooie uitleg Ger ik denk ook wel dat ze gekeken hebben zulke grote schepen zag je niet elke dag in die tijd,en zulke boten ook niet denk ik.
Bedankt voor de moeite gr Bart
Afbeelding
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Herinneringen van "teerkwast".

Bericht door karelzijpe »

Bart, wij noemde ze zelf "Ruimteketsers"want er ging weleens wat fout, ik heb ze allemaal gehad als aflosser.
Maar ik ga daar niet over uitwijden want dat is in principe "je eigen nest bevuilen".
Karel
Plaats reactie