Aken (met heve).

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door Gert Schouwstra »

Dit is de TWEE GEBROEDERS van Lambert Ijmker uit Amsterdam. Hij was de schoonzoon van Harm Schouwstra uit Leeuwarden die hem in 1922 bij Mittendorf had laten bouwen. Een Dedemsvaarder dus. 23,96 x 4,71 - 95 ton. Harm ging er samen met zijn vrouw Aaltje op varen. Dochter Wopke trouwde in 1937 met Lambert IJmker en zij gingen op het schip van haar ouders varen. Harm was toen 63 jaar oud en het was tijd om aan de wal te gaan wonen. Na de oorlog voeren Lambert en Wopke door Nederland met Amerikaanse en Canadese studenten. De foto is uit die tijd. Ze waren de huidige bruine vloot al ver vooruit. In 1953 kreeg het schip voor het eerst een brandmerk 1092 B Zwolle 1953. Harm Schouwstra was toen nog steeds eigenaar, maar als rustend schipper.
Twee gebroeders - Harm Schouwstra kopie.jpg
Twee gebroeders - Harm Schouwstra kopie.jpg (72.84 KiB) 1692 keer bekeken
Harm bleef eigenaar tot zijn dood in februari 1954. Op 22-4-1954 werd het schip door moeder Aaltje verkocht aan schoonzoon Lambert Ijmker, die het een dag later de naam L.I.S. gaf. (Leven Is Strijd).

Op 20-8-1958 werd de L.I.S. verkocht aan Gezinus Diphoorn uit Bolnes. En in 1966 werd de teboekstelling doorgehaald. Of het schip nog bestaat is niet bekend. De foto is afkomstig van Egbert Ijmker.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Aken (met heve).

Bericht door kabo »

leuvehaven.jpg
leuvehaven.jpg (143.71 KiB) 1547 keer bekeken
Apart model liggend in de Leuvehaven omstreeks 1880. Gezien vanaf de Kleine Wijnbrug.
gr. Bas
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Aken (met heve).

Bericht door Binnenvaarder »

Volgens mij is deze al een keer ter sprake gekomen, "Gerda" fam Jansen.
Mvg.
Geert
Bijlagen
Rodort 10 en Gerda.jpeg
Rodort 10 en Gerda.jpeg (203.19 KiB) 1418 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door kabo »

hasselter aak.jpg
hasselter aak.jpg (116.79 KiB) 1329 keer bekeken
Hasselter Aak in het Nieuwe Meer , jaren 30 volgens Beeld Arch. A.dam
gr. Bas
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Aken (met heve).

Bericht door Gert Schouwstra »

Op 24 september 2011 zag ik in Ipswich deze aak liggen. Natuurlijk heb ik niets genoteerd. Heeft iemand een idee?
Ipswich 24-9-2011.JPG
Ipswich 24-9-2011.JPG (218.95 KiB) 1254 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Aken (met heve).

Bericht door kabo »

NL-BleSAVPR_SP_HAVEN_066.jpg
NL-BleSAVPR_SP_HAVEN_066.jpg (148.01 KiB) 1101 keer bekeken
Hagenaar?? bij het binnenvaren de nieuwe sluis in Spijkenisse in 1963.
gr. Bas
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Aken (met heve).

Bericht door Kees Keijzer »

Dit zou gezien het schip, het brandnummer en het jaartal deze moeten zijn als je linken goed leest; https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... de=A17844N
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Aken (met heve).

Bericht door Arie »

Leuk die Hagenaar in de keersluis van Spijkenisse.
Bijna zeker dat die een vrachtje cement kwam brengen voor van Bodegom beton, welke toen nog in het centrum gevestigd was, later eind 60-er jaren verhuisde dit bedrijf naar invarend net binnen de keersluis aan BB zijde.
Mogelijk dat Kees Keijzer het weet.
Piet vd Gaag uit Dirksland heeft voor de klipper Jannetje meen ik te weten een soortgelijke Hagenaar gehad met een 40 pk Lister er in, de "Nieuwe Zorg" dit scheepje heeft Piet verkocht aan Johannes Vermeer uit Spijkenisse

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Aken (met heve).

Bericht door Kees Keijzer »

Klopt, Arie;
Piet v.d. gaag uit Dirksland heeft van 1949 tot 1962 een hagenaar gehad met de naam "Jannetje" met een 40 pk. Lister, bron het boek; De Blijde Aankomst over de schippers en hun schepen van mijn geboorte eiland Goeree-Overflakkee.
Maar de hagenaar in de keersluis van Spijkenisse op de foto is volgens het brandnummer op het voorschild van de den , 327 B Arn. 1954 de "Actief" van 1956 tot 1963 van Bakker uit Rotterdam en daarna tot 1983 van Kreuk uit Krimpen a/d IJssel. Kijk hier maar op die kadasterkaart.
https://s2ho.nl/KID/Kaarten/Kaarten_Arn ... rnh_01.png
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Aken (met heve).

Bericht door Arie »

Thanx Kees voor de opheldering, dan heeft Johannes Vermeer de hagenaar van Piet omgedoopt in Nieuwe Zorg..
Het zal op de hagenaar krap behuisd geweest zijn voor het gezin van Piet en Jannetje, met toen zeker 4 kinderen, toen Piet van de klipper afhuisde in Spijkenisse, sliepen de oudste twee kinderen voorin en de jongste vier achterop.
Toen kon er veel.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Plaats reactie