Dit schip toont inderdaad weer overeenkomsten met de houten slof die Sopers beschrijft.
Die houten slof is (als mijn geheugen me niet in de steek laat) trouwens min of meer de grote broer (6 meter breed) van de Lahnaak (5 meter breed), die uit het plaatsje Leun aan de Lahn kwam en ook Leunder genoemd werd. Daarmee zitten we dan weer bij de Kenen, die door sommigen Leunders genoemd worden.
Inderdaad hoort de platte heve met de brede bovenkant bij de herna Zie ook hier.
Kees Touw schreef:
Al met al blijft het eerste exemplaar toch een buitenbeentje, maar het is nu eenmaal zo dat niet alles zich in vakjes laat persen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
De "Sans Detour"had gewone spits afmetingen 38x505.
De peelaak waar ik eerder aan refereerde waar Wijbrands op voer heette "Henrica" was eigendom van Schram afm; 45X6.05X1.70. 314 ton, misschien komt er nog een foto boven water.
Het schip heeft ook als motorschip gevaren. in het Limburgse.
Mij staat ook nog bij dat er "Ingona" voer ook zo'n soort aak, ik dacht dat die vast werk op Doetinchem had.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Theo ik denk dat de opname van begin jaren zestig is. Jan Biezenaar is rond 1965 minder gaan fotograferen. Als ik de auto's bekijk klopt dat ongeveer met het genoemde tijdstip.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
De schipper van de SANS DETOUR is van 1909 en zijn oudste zonen van '40 en '41.
Dat komt ook wel overeen met de personen die er op te zien zijn.
Dus we houden het op begin jaren zestig.
Jan, over de naam van de spits durf ik niets met zekerheid te zegen, maar de herna, of Peelse slof zoals hij door mijn vader genoemd werd heette: SANS DETOUR.
De vrouw van schipper vd Runstraat is en nicht van mijn moeder.
Ik ken het schip dus redelijk goed.
Je hebt gelijk. Ik was even in de war door Harry z'n bijschrift bij de "hele" foto, maar dat is later gecorrigeerd door Gerard (48) v.d. Runstraat.
Gerard48 schreef:Na overleg met de direct betrokkenen wilde ik graag even wat corrigeren voor wat betreft de namen van de schepen in deze sleep.
Achter de sleepboot is de "Via Recta" toen nog sleepschip, later gemotoriseerd.
Als tweede hangt de "Sans Detour" een herna? deze is nooit gemotoriseerd.
De gegevens uit het register zijn dus van het 2e schip in de sleep.
Harry schreef:De mslb Louise met de Sans Détour in de sleep. Hoe noem je zo'n spits dan?
Daarachter een gemotoriseerde Herna.
Ik ben er ook nog weer even ingedoken want ik wist het ook niet meer precies. De scheepsnamen kloppen zoals hierboven, de Herna is de Sans Detour maar dat schip is hier al gemotoriseerd als ik af mag gaan op de seinbakken of zou het een zijschroef of opdrukker hebben gehad.
gr. Harry
Hier ligt de Sans Detour in Nederweert bieten te laden. De sleepboot ligt langszij maar ook op deze foto zie je duidelijk de boordlichten. Die had een sleepschip toch niet...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."