Re: Aken (met heve).
Geplaatst: 28 nov 2017 12:54
Een leuk stukje van 95 jaar geleden, speciaal voor Pieter:
Normalisatie in den scheepsbouw.
(door I.R. Mulder, assistent aan het Centraal Normalisatiebureau te Delft.) Publicatie in Het Schip, 21 april 1922.
.....
Als volgend voorbeeld, dat iets ingewikkelder is, nemen wij den bolder. De reeders, of liever de kapiteins van de reeders, hebben allen hun eigen idee omtrent vorm, enz. De een wil de koppen schuin, de ander wil ze rechtopstaand hebben, die wenscht een lip op den kop en een vierde vindt een lip uit den booze. De werven schikken zich in hooge mate naar de reederijen. De gieters werken meestal op bestelling want een bolder is geen voorwerp, om in grooten voorraad voor de winkels te maken, zooals spijkers en schroeven. Het zou echter voor hen gemakkelijk zijn indien alle afnemers hun bestellingen deden naar één serie standaard-teekeningen, in plaats van allen een specialen bolder eropna te houden. Voordeelig is het voor hen niet altijd. Als een gieter b.v. al ingericht is op al de grillen van zijn afnemers en dus een groot kapitaal in modellen gestoken heeft, is het voor hem allesbehalve plezierig, wanneer een concurrent met een 16-tal modellen een boldergieterij op kan zetten.
Het bezwaar van den gieter kan niet doorslaggevend zijn, want werven en reederijen hebben te beslissen. Worden deze bereid gevonden om van persoonlijke meeningen omtrent details af te zien en een “standaard”-bolder te accepteeren, dan is het ook in dit geval voor de hand liggend om den bolder geheel vast te leggen. Dit beeft een voordeel. Aan voorwerpen als bolders kan op werven meestal weinig zorg worden besteed en het ontwerpen ervan geschiedt op het gevoel. Bij de normalisatie echter, waar het werk eens en vooral en voor een groot aantal belanghebbenden gedaan wordt, loont het wel degelijk de moeite om ook aan deze onbelangrijke voorwerpen dc volle aandacht te geven. Zoo is de H.N.A. het eerst tot de ontdekking gekomen, dat de koppen van in de practijk gebruikelijke bolders in verhouding tot hun grondplaten overmatig sterk werden uitgevoerd. De standaard bolders volgens de H.N.A. zijn daarom belangrijk lichter uitgevoerd.
Naar ik vernomen heb, zon ook de meening van de Engelsche normalisatiecommissies zijn, dat een aanzienlijke reductie in de wanddikte der bolder-koppen toelaatbaar is. Kunnen werf en reederij geen genoegen nemen met een „standaard"- type dan kijken wij naar de uitwisselbaarheid. Lengte en breedte van de grondplaat bepalen deze in eerste instantie. Doorgaans wil men liefst gelijksoortige bolders op zijn schip hebben en ook de uitwendige vorm is dus van belang, maar in ieder geval is men in noodgevallen geholpen, wanneer op de plaats van een afgetrokken bolder in de eerste de beste haven een nieuwe zonder veel omslag kan worden geplaatst. In Duitschland en ook in Nederland is nu de toestand zoo, dat werven en reeders met een standaardvorm genoegen nemen, zoodat de bolder geheel vastgelegd is.
......
(H.N.A. = "Handelsschiff Normenausschuss")
Normalisatie in den scheepsbouw.
(door I.R. Mulder, assistent aan het Centraal Normalisatiebureau te Delft.) Publicatie in Het Schip, 21 april 1922.
.....
Als volgend voorbeeld, dat iets ingewikkelder is, nemen wij den bolder. De reeders, of liever de kapiteins van de reeders, hebben allen hun eigen idee omtrent vorm, enz. De een wil de koppen schuin, de ander wil ze rechtopstaand hebben, die wenscht een lip op den kop en een vierde vindt een lip uit den booze. De werven schikken zich in hooge mate naar de reederijen. De gieters werken meestal op bestelling want een bolder is geen voorwerp, om in grooten voorraad voor de winkels te maken, zooals spijkers en schroeven. Het zou echter voor hen gemakkelijk zijn indien alle afnemers hun bestellingen deden naar één serie standaard-teekeningen, in plaats van allen een specialen bolder eropna te houden. Voordeelig is het voor hen niet altijd. Als een gieter b.v. al ingericht is op al de grillen van zijn afnemers en dus een groot kapitaal in modellen gestoken heeft, is het voor hem allesbehalve plezierig, wanneer een concurrent met een 16-tal modellen een boldergieterij op kan zetten.
Het bezwaar van den gieter kan niet doorslaggevend zijn, want werven en reederijen hebben te beslissen. Worden deze bereid gevonden om van persoonlijke meeningen omtrent details af te zien en een “standaard”-bolder te accepteeren, dan is het ook in dit geval voor de hand liggend om den bolder geheel vast te leggen. Dit beeft een voordeel. Aan voorwerpen als bolders kan op werven meestal weinig zorg worden besteed en het ontwerpen ervan geschiedt op het gevoel. Bij de normalisatie echter, waar het werk eens en vooral en voor een groot aantal belanghebbenden gedaan wordt, loont het wel degelijk de moeite om ook aan deze onbelangrijke voorwerpen dc volle aandacht te geven. Zoo is de H.N.A. het eerst tot de ontdekking gekomen, dat de koppen van in de practijk gebruikelijke bolders in verhouding tot hun grondplaten overmatig sterk werden uitgevoerd. De standaard bolders volgens de H.N.A. zijn daarom belangrijk lichter uitgevoerd.
Naar ik vernomen heb, zon ook de meening van de Engelsche normalisatiecommissies zijn, dat een aanzienlijke reductie in de wanddikte der bolder-koppen toelaatbaar is. Kunnen werf en reederij geen genoegen nemen met een „standaard"- type dan kijken wij naar de uitwisselbaarheid. Lengte en breedte van de grondplaat bepalen deze in eerste instantie. Doorgaans wil men liefst gelijksoortige bolders op zijn schip hebben en ook de uitwendige vorm is dus van belang, maar in ieder geval is men in noodgevallen geholpen, wanneer op de plaats van een afgetrokken bolder in de eerste de beste haven een nieuwe zonder veel omslag kan worden geplaatst. In Duitschland en ook in Nederland is nu de toestand zoo, dat werven en reeders met een standaardvorm genoegen nemen, zoodat de bolder geheel vastgelegd is.
......
(H.N.A. = "Handelsschiff Normenausschuss")