Nou, nou Pieter, zo slordig is het ook weer niet. Zo'n overnaads schip met een loos steventje kan wel meer mensen op het verkeerde been zetten.
Niet getreurd want anders hadden we geen reeks mooie afbeeldingen gehad.
Die laatste foto, die van het model Bönder 1760 Museum Duisburg is zo te zien een modern model. Ik vraag me welke gegevens de bouwer tot zijn beschikking had.
- Schermafbeelding 2018-03-17 om 17.12.jpg (84.25 KiB) 1676 keer bekeken
Op het bordje Bönder staat dat het een sterk schip was, geschikt voor Mittel-, Niederrhein- und Küstenfahrt. In veel publicaties en ook op het internet kan je vaak lezen dat de samoreus en de bunder geschikt waren voor de kustvaart. Dat is volgens mij, maar wie ben ik, niet waar. Het zou wel kloppend te maken zijn wanneer je de Zuiderzee en de Zeeuwse delta tot kustvaartgebied verklaart.
In mijn artikel schreef ik het volgende er over:
Zeewaardig ?
Vaak kan men lezen dat samoreuzen geschikt waren om de kustwateren te bevaren. Daartegenover staat dat het bekend is dat de samoreuzen voor 1824 wel de Zuiderzee bevaren maar het vaak moeilijk hebben om het stuk van Muiden naar Amsterdam te volbrengen. Omdat samoreuzen moeilijk door de wind gaan verlagerden zij meer dan eens bij Marken. Daarom was verruiming van het vaarwater, de Weespertrekvaart, van Amsterdam binnendoor naar Weesp in 1824 een uitkomst. Rotterdammer W. van Houten (1778-1857), in een artikel in het Algemeen Handelsblad in 1833, beschouwde de Zeeuwse stromen en de Schelde naar Antwerpen voor de samoreus als zeer gevaarlijk vaarwater. Verder schrijft hij dat hij liever een lading goederen verzekerde die van Amerika naar Antwerpen werd verscheept, dan een lading van Antwerpen naar Keulen. Dat kustvaartverhaal blijf ik daarom een betwistbare zaak vinden.
De gegevens over Van Houten komt uit het Algemeen Handelsblad 26-09-1833. Rotterdammer Willem van Houten (1778-1857) was in 1825 de oprichter van de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen. Van zijn vader, die als binnenloods voer, kreeg hij uitgebreide praktische kennis van de scheepvaart. Hij was makelaar en handelaar in scheeps-materialen
- wwwopac-3.jpg (96.63 KiB) 1676 keer bekeken
Samoreus gaat onder zeil. Tekening van Gerrit Groenewegen omstreeks 1800. Met een zogenoemd ferrytuig. Ook hier de traptreden op het roer en het opstapplankje om op het paviljoendek te komen. Voor de jongedame in het roeibootje zullen ze wel een buitenboordtrapje klaar hebben gehangen. Tenminste als ze aan boord moest zijn.
Groet K.T.