Scheepswerven te Boom.

Alles over binnenscheepvaart
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Lemoine Pierre »

marc schreef:Dag Pierre, prachtige foto's! Vooral die van de oude werf Lambrechts interesseren me wel heel erg. Weet jij ook wie de huidige eigenaar is? Een beetje verder heb je de werf "Spirit Yacht" https://www.spirit-yacht.com/ Zijn zij ook eigenaar van de oude werf Lambrechts?
Marc
de werf "Spirit yacht " ligt, zoals gelezen, 197 Noeveren . Maar op nummer 199 was er vroeger de scheepswerf " Van Heygen" en ik denk een huis van de eigenaar in de Blauwe Pan
absolute beginner
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door Gert Schouwstra »

Een leuk artikeltje uit de gazet van Antwerpen 18/09/'07

Hart van scheepsbouw klopte in Boom
De scheepsbouw in Boom is niet toevallig het thema om het cultureel seizoen te openen. De expo Noeste werkers, ijzeren schepen werpt een blik op de dertien scheepsbouwfirma's die de steenbakkersgemeente ooit rijk was.

Patrick Van den Nieuwenhof is zelfstandig archiefconsulent en stelde de inhoud van de tentoonstelling samen. "Als geen andere plek in dit land was de concentratie van scheepsbouwers zo groot als in Boom. Op een bepaald ogenblik waren er dertien scheepswerven. Na de steenbakkersnijverheid waren de scheepsbouwers de tweede grootste werkgever in Boom", weet Patrick Van den Nieuwenhof.

De geschiedenis van de scheepswerven aan de Bassinstraat gaat terug tot 1721. Op dat moment is er in de archieven voor de eerste keer sprake van een ‘zaat' waar houten schepen werden gemaakt. In de 19de eeuw moderniseert deze scheepswerf van Lissnyder zich en worden er ijzeren schepen gebouwd. Daarna zal deze werf De Toekomst-Letzer heten en na de Tweede Wereldoorlog komt de meer bekende naam Lambrechts op de proppen.

Op de expo is ook noodgeld uit de Eerste Wereldoorlog te zien: geld dat door de gemeente Boom gedrukt werd bij gebrek aan klinkende munt. Hiermee konden Bomenaars levensnoodzakelijke etenswaren kopen. "Opmerkelijk is dat deze biljetten naast de steenbakkerijen ook de scheepsbouw vermelden. Dit onderstreept het belang van de scheepsnijverheid voor de Boomse economie in die periode", legt Parick Van den Nieuwenhof uit.

Oorlogsbodems
In deze expo kom je ook te weten dat de eerste Belgische oorlogsbodems in Boom werden gebouwd. In 1829 noteerde een Antwerpse inspecteur van de waterwegen dat op de werf van Fleury-Duray een aantal fregatten in opbouw waren. Die speelden later zelfs een rol in de aanloop naar de Belgische onafhankelijkheid. Ander weetje is dat de Boomse scheepsbouwers in de jaren 1920 en 1930 een halve tot één frank meer verdienden dan hun collega's op werven buiten Boom.

De interactieve tentoonstelling Noeste werkers, ijzeren schepen is tot en met zondag 28 oktober (2007) te bekijken in zaal Robert Lombaerts in het gemeentehuis, Antwerpsestraat 44. Rondleidingen met gids zijn er op zondagen 7 en 21 oktober voor 1 euro per persoon, enkel na reservatie. Jan BOEY
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door Lemoine Pierre »

Marc,

Mijn zoon is eigenaar van een "De Wachter " gebouwd in 1960. Daaarom mijn interesten in de scheepswerven te Boom en in het bijzonder voor De Wachter.

Dus heb ik ergens op één van je blogs gelezen
"De Wachter had de afgebrande watermolen gekocht en start een scheepswerf -nu Vennekes.(Vermeulen watermolen)"

Maar ook op BOOM ... IN HET VERLEDEN Voordracht gehouden op 9/10/91 door kan. R. Roelandts.

" In 1686 was Boom nog "onversien van molen". In 1727 begon op de Steilse Kil een watermolen te draaien, aangedreven door de afloop van de Bosbeek en de getijden op de Rupel. Hij heeft er gedraaid tot hij in 1882 is afgebrand. Gedurende al die jaren heeft de muldersfamilie van Dominicus Verelst hem in bedrijf gehouden. Na de brand hebben de gebroeders De Wachter de grond
aangekocht en er een scheepstimmerwerf opgebouwd."

Maar dat wist je wel.

Groeten, Pierre
absolute beginner
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door Lemoine Pierre »

Een plaat van scheepswerf Lefever Klik Hier
absolute beginner
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door KVM »

Hoi,

Op de Picaro waren ze al lang op zoek naar foto's van hun schip onder de oorspronkelijke naam "Credo"
Die hebben ze nu gekregen van de schipper van de Nehalennia/Grietje...
Foto's zouden moeten gemaakt zijn op de Werf Claessens te Boom.
Dat zou goed kunnen kloppen als ik de foto hierboven zie, geplaatst door Gust Deroef...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(foto's eigendom van J.Oosterwaal )

Wat ik mij nu weer afvraag, is of Claessens meteen de werf heeft overgenomen van Joostens, of heeft daar tussendoor nog een andere naam opgestaan?
En wel hierom...

Afbeelding
Hier de werf nog onder de naam Joostens...

Afbeelding
Ontegensprekelijk hetzelfde huis, ondertussen dus Claessens geworden, maar hoger op de gevel zie je nog vaag een oude naam. Foto ontvangen van A. Van de Mosselaer

Afbeelding
Dan vind ik hier nog een foto van een Boomse werf. Dat zaad, daar zal wel zaat mee bedoeld worden...Vlaams voor werf dus.
Dit keer onder de naam Stocker & co.

Afbeelding
Zeker ben ik het niet, maar voorgaande werf lijkt toch wel erg op deze (foto van Jan van der Doe voor het gemak maar even hierheen gehaald)
Opnieuw Claessens dus....wie weet er het fijne van???

Groeten, Kurt
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ook nog een kleine bijdrage van mijn kant: de werf Van Praet...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik vond nog een kaart in mijn verzameling; om welke reparatiewerf het hier gaat is mij niet bekend.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Galaxie

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door Galaxie »

In antwoord op de vraag op Nr 510.
Dit was aan de scheepswerf van de Gebr De Wachter.
Het was de stapelloop van de Spits Frank die ik heb laten bouwen in 1965.
De scheepswerf was gevestigd op de plaats waar nu de tunnel van de autosnelweg onderdoor loopt.
Er waren drie hellingen naast elkaar.
De schepen werden in serie gemaakt, je kon de voortgang van de bouw volgen, een helling met de vlakleggging, op de tweede helling was de ruwbouw klaar en op de derde helling was het schip bijna klaar voor afloop.
Er werd toen bijna alle drie à vier weken een schip te water gelaten. in de jaren na de oorlog bijna alle weken een, vandaar de ietwat denigrerende naam "Sarma schip" Ze waren echter goed gebouwd en ontworpen, ze liepen in verhouding erg goed en hun laadvermogen was ook tamelijk goed (243 ton op 1,80m diepgang.) om in Frankrijk te varen.
Ik heb nog een foto van een van de overdekte hellingen met dit schip voor de tewaterlating maar kan ze niet op de blog plaatsen.
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door Binnenvaart »

Renata , 84,53 x 8,20 x 2,70 , 1273 ton , Bouwjaar 1964 , Werf Janathijs in Rumst ( België ) , 850 Caterpillar en 145 pk Scania boegschroef , eigenaar A.De Koninck , ENI 06000211

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
spant

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door spant »

hallo

in de jaren 1970 heb ik gewerkt bij scheepswerf lambrechts-de toekomst hoek 5 boom.mijn vader was er zijn leven trasseur.na het faillissement ben ik op de scheepswerven van hemiksem nog even aan het werk geweest.
de eigenaar emiel lambrechts had 2 zonen patrik lambrechts en robert(?) lambrechts die na het overlijden van emiel de zaat nog even hebben voortgezet.
een zekere meneer carron bracht destijds ook heel wat werk binnen voor de zaat
een schip genaamd taxandria is mij bijgebleven en kwam ook voor reparatie in de droogdok.
ik hoop een kleine bijdrage te hebben geleverd met dit verhaal. :)

mvg.
Plaats reactie