Scheepswerven te Boom.

Alles over binnenscheepvaart
marc

Scheepswerven te Boom.

Bericht door marc »

Beste forumleden, ik Ik ben een overzicht aan het maken voor de Geschiedkundige Studiegroep Ten Boome (https://www.tenboome.be) en ben op zoek naar info over de verdwenen Boomse scheepswerven Lefevre, Alfons Joostens en Sint-Barbara. Weet er soms iemand iets meer over deze werven?

mvg,
Marc
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Marc,

Allereerst van harte welkom op ons forum. Naar wat voor soort informatie ben je op zoek? Wil je de historie van de werven weten, of gaat het meer om de techniek en de ontwerpen? Er staan op dit forum al heel veel foto's van Boomse schepen, die je kunt vinden met de zoekfunctie, je zou mensen ook kunnen uitnodigen om hier hun foto's te plaatsen. In bouwlijsten zijn meerdere op dit forum geïnteresseerd. Als je er heel veel tijd in zou willen steken kun je bouwlijsten reconstrueren door oude rijnvaartregisters door te pluizen.
De collega's van het franstalige forum hebben overigens al een onderwerp over Boomse schepen en werven.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
marc

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door marc »

Beste Gert, het is de bedoeling om een overzicht te maken van de scheepswerven die in Boom actief waren. De meeste heb ik al wel maar ik zit nog wel met enkel vragen. Zo was er de scheepswerf Joostens die in de jaren dertig werd overgenomen door "Claessens". Nu vond ik onlangs op het internet een schip dat op de scheepswerf van Alfons Joostens in Boom werd gemaakt in de jaren veertig. Er zou ook nog een scheepswerf "Lefèvre" zijn geweest en "Sint-Barbara". Van die werven had ik graag wat meer geweten. Bedankt voor de link naar het franstalig forum!
mvg,
Marc
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Gert Schouwstra »

Tja dat is dus een hele klus. Er is daar heel wat afgebouwd laangs de oevers van de Rupel.
Over het verschil Claessens en Joosten: Heel veel schippers hechtten nogal aan hun werf en gebruikten soms de oude naam. Werven werkten daar ook wel aan mee, als het een goede naam was, hielden ze beide lang in stand. Bijvoorbeeld scheepswerf Hoebee in Dordrecht werd in de jaren '80 overgenomen door Kooiman in Zwijndrecht en beide namen werden daarna door elkaar gebruikt, afhankelijk van wie je de beste werf vond.

Ik heb van o.a. het Franse forum even het rijtje werven in Boom overgenomen, zodat we hier ook kunnen zien waar het om gaat. Ik ben nu wel benieuwd waar al die werven zaten en welke er achter elkaar op hetzelfde terrein zaten. De Vrijheidsstraat en de Grote Markt zijn volgens mij een straat in een woonwijk. Ik zie daar geen water in de buurt. Ik vermoed dus dat de werfbazen daar dan woonden of kantoor hielden en dat dit dus de postadressen waren.

Boom-Hoek
- Scheepswerf Frans Vergauwen, Hoek.
- Scheepswerf Wed. Vergauwen, Hoek.
- Vergauwen & zonen.
- René de Winter, Hoek 25.
- Chantier naval et ateliers De Wachter, Hoek 40.
- De Toekomst, Bassinstraat 18.

Boom-Noeveren
- Scheepswerf Vinck, Nielschestraat.
- Chantier naval du Rupel (Kennes), Noeveren 18.
- Wed. Ch. Meert-De Deckers, Noeveren 104.
- Scheepswerf Meert-Lauwers, Noeveren 104.
- scheepswerf A. van Heygen, Noeveren.
- Emile Lambrechts, Noeverscheweg 108 / Noeveren-Hoek.

Boom-overzijde Rupel
- Chantier naval E.J. Claessens, Nijverheidsstraat 71 / Vrijheidstraat.

Boom-kantooradressen ?
- Wed. Delsaux en kinderen, Vrijheidsstraat 41.
- Scheepswerf De Boeck-Brusselmans (p/a Delsaux).
- Gebr. de Wachter, Vrijheidsstraat 62.
- De Winter en zonen, Vrijheidsstraat 95.
- J. Hellemans, Grote Markt 9.

Boom- plaats voor mij onbekend
- Dralet.
- Boomse schepen.
- Roelants (opgevolgd door Hellemans).
- Lefévre.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Lemoine Pierre »

Dag Marc,

Onlangs ging ik naar Boom om voormalige scheepswerven te vinden. Ik zal je niets leren als ik je vertelt dat de geschiedenis van de Booms scheepswerven gekoppeld is aan die van steenbakkerijen. Vele steenbakkerijen hadden hun eigen boten en zo hun eigen scheepswerven. Dus heb ik eerst de geschiedenis van de steenbakkerijen op Internet gaan opzoeken. Zoals hier waar men spreekt van Joostens-Loverie, Joostens- DeLaet, scheepswerf Brits in Hellegat,de botenmakers.

Kijk en klik Hier

Op mijn blog (sorry,wel in het Frans)

https://pierre-lemoine-parcourshydro.blo ... tiers.html
https://pierre-lemoine-parcourshydro.blo ... ite-1.html
https://pierre-lemoine-parcourshydro.blo ... s-fin.html

Groeten, Pierre
absolute beginner
marc

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door marc »

Dag Pierre, prachtige foto's! Vooral die van de oude werf Lambrechts interesseren me wel heel erg. Weet jij ook wie de huidige eigenaar is? Een beetje verder heb je de werf "Spirit Yacht" https://www.spirit-yacht.com/ Zijn zij ook eigenaar van de oude werf Lambrechts?
marc

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door marc »

Dag Gert,
Gert Schouwstra schreef:
Tja dat is dus een hele klus. Er is daar heel wat afgebouwd laangs de oevers van de Rupel.
Over het verschil Claessens en Joosten: Heel veel schippers hechtten nogal aan hun werf en gebruikten soms de oude naam. Werven werkten daar ook wel aan mee, als het een goede naam was, hielden ze beide lang in stand. Bijvoorbeeld scheepswerf Hoebee in Dordrecht werd in de jaren '80 overgenomen door Kooiman in Zwijndrecht en beide namen werden daarna door elkaar gebruikt, afhankelijk van wie je de beste werf vond.
Ik heb van o.a. het Franse forum even het rijtje werven in Boom overgenomen, zodat we hier ook kunnen zien waar het om gaat. Ik ben nu wel benieuwd waar al die werven zaten en welke er achter elkaar op hetzelfde terrein zaten. De Vrijheidsstraat en de Grote Markt zijn volgens mij een straat in een woonwijk. Ik zie daar geen water in de buurt. Ik vermoed dus dat de werfbazen daar dan woonden of kantoor hielden en dat dit dus de postadressen waren.
In de vrijheidstraat bevonden zich wel degelijk scheepswerven. De straat is nu onderbroken door de Rupeltunnel. Vroeger bevond er zich ook een kil. Ze werd in 1938 gedempt. De andere kil (van Delsaux) zie je zelfs nu nog op de kaart staan. Die gaat nu ook verdwijnen want men gaat er appartementen zetten.

Het is inderdaad niet makkelijk om al die scheepswerven te situeren. Je vindt er in het huidige landschap zo goed als niets meer terug. Gelukkig heb ik een goede basis aan de brochure die in 1992 werd gepubliceerd n.a.v. de tentoonstelling "schepen bouwen langs de Rupel". Daar werd reeds een grondige studie gemaakt die ik nu kan gebruiken en waar het kan ook aanvullen. Ik ga dus in elk geval een poging doen. Het artikel over de scheepswerven ga ik in het jaarboek van onze geschiedkundige kring Ten Boome publiceren. Het artikel zal wel iets te groot zijn om in dit forum te publiceren maar als het af is laat ik het hier wel weten. Wie interesse heeft bezorg ik het dan wel.

mvg,
Marc
marc

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door marc »

Nog even ter illustratie een oude foto van de Vrijheidstraat

Afbeelding
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Lemoine Pierre »

[/quote]

In de vrijheidstraat bevonden zich wel degelijk scheepswerven. De straat is nu onderbroken door de Rupeltunnel. Vroeger bevond er zich ook een kil. Ze werd in 1938 gedempt. De andere kil (van Delsaux) zie je zelfs nu nog op de kaart staan. Die gaat nu ook verdwijnen want men gaat er appartementen zetten.


Marc[/quote]

Hier in de rubriek "waar was dit" de kil van De Wachter , nu ingang van de Rupeltunnel
sailor wim schreef:Hoi,
Ik probeer het weer een keer,waar was dit?
Afbeelding
Gr Wim.

:o
Ik ken de naam niet van de huidige eigenaar van scheepswerf Lambrechts. Moest je soms foto's HR willen, zeg het maar.


Gr, Pierre
absolute beginner
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Jan Kroes »

Ik heb hier 'n plaatje van 'n scheepswerf met op de achterkant: Boom, scheepswerf Van de Auwera.
Zegt dat iets?

Afbeelding
Plaats reactie