Scheepswerven te Boom.

Alles over binnenscheepvaart
marc

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door marc »

Remy schreef: Hallo,
Geen idee welke werf het juist is maar ik denk aan het model van de kempenaar te zien jaren 50 - 60.
Van scheepstypes ken ik totaal niets maar misschien dit toch nog even meegeven over de eigenaar van de scheepswerf op de foto: "Deze werf, best bekend als: "Jef Paljas", spitsen-bouwer met een eigen scheepstype (de "Paljaskes")" Hij bouwde dus blijkbaar zijn eigen variant.
mvg,
Marc
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Lemoine Pierre »

marc schreef: Van scheepstypes ken ik totaal niets maar misschien dit toch nog even meegeven over de eigenaar van de scheepswerf op de foto: "Deze werf, best bekend als: "Jef Paljas", spitsen-bouwer met een eigen scheepstype (de "Paljaskes")" Hij bouwde dus blijkbaar zijn eigen variant.
mvg,
Marc
gebouwd bij Hellemans ,

Nagasaki
Afbeelding

Hellemans - Roelants in 1934
Cindy
Afbeelding

Gr, Pierre
absolute beginner
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Kees Keijzer »

De vorige eigenaar was wel iets zuiniger op de "Nagasaki", die op de foto sluis Kampenhout uitvaart.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Lemoine Pierre »

Marc als je met je overzicht gedaan hebt, dan stel ik voor dat je ons trakteert in Mechelen( niet ver van de benedensluis) op de Karimata ook een Hellemans , lol

Afbeelding

Op de binnenvaartforum, een schip gebouwd door Lefevre in 1963 , de Morena,klik hier

Er bestond, maar dat zal je wel weten , een scheepswerf St Barbara in Eisden. Misschien kontakt daar opnemen.
absolute beginner
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Gert Schouwstra »

Binnenvaart schreef:The-An 1 , 63,00 x 6,67 x 2,70 , 762 ton , Bouwjaar 1963 , Werf Lefevre in Boom ( Belgie ) , 510 pk Volvo , ex St Theresia , ex Rodort 1 , ex Gondel , eigenaar T. Hooymans Zand & Grinthandel BV in Kerkdriel , europanummer 02311446
Afbeelding
Als Gondel was dit schip eigendom van mijn oom Geert Po-ker. De oorspronkelijke afmetingen waren 55 x 6,67 x 2,51 en 605 ton groot. Uitgerust met een grote langzaamlopende Industrie van 330 pk. Ik ben benieuwd of die motoren in België werden ingebouwd of dat dat in Nederland gebeurde.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Lemoine Pierre
Berichten: 345
Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
Locatie: Nossegem Belgium

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door Lemoine Pierre »

marc schreef:
Jan Kroes schreef:Ik heb hier 'n plaatje van 'n scheepswerf met op de achterkant: Boom, scheepswerf Van de Auwera.
Zegt dat iets?
Dag Jan, die scheepswerf lag in Terhagen, een buurgemeente van Boom. De kerk van Terhagen is ook duidelijk op de achtergrond te zien.
mvg,
Marc
Sorry maar voor mij is Terhagen in Rumst en men spreekt, denk ik, gemakkelijker van "Van der Auwera" uit Rumst dan Boom . Schepen uit "Boom" en schepen uit "Rumst" (Van der Auwera - Engelen, Janathijs)
absolute beginner
marc

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door marc »

Lemoine Pierre schreef:Marc als je met je overzicht gedaan hebt, dan stel ik voor dat je ons trakteert in Mechelen( niet ver van de benedensluis) op de Karimata ook een Hellemans , lol

Op de binnenvaartforum, een schip gebouwd door Lefevre in 1963 , de Morena,klik hier

Er bestond, maar dat zal je wel weten , een scheepswerf St Barbara in Eisden. Misschien kontakt daar opnemen.
Ik zal er eens over nadenken Pierre :-) Die werf Lefevre is nog zo iets, die heb ik ook nog niet kunnen situeren. Over de werf Sint-Barbara lees ik niet veel goed nieuws......https://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=G6KLV3CL
mvg,
Marc
marc

Re: scheepswerven te Boom

Bericht door marc »

Lemoine Pierre schreef:
marc schreef:
Jan Kroes schreef:Ik heb hier 'n plaatje van 'n scheepswerf met op de achterkant: Boom, scheepswerf Van de Auwera.
Zegt dat iets?
Dag Jan, die scheepswerf lag in Terhagen, een buurgemeente van Boom. De kerk van Terhagen is ook duidelijk op de achtergrond te zien.
mvg,
Marc
Sorry maar voor mij is Terhagen in Rumst en men spreekt, denk ik, gemakkelijker van "Van der Auwera" uit Rumst dan Boom . Schepen uit "Boom" en schepen uit "Rumst" (Van der Auwera - Engelen, Janathijs)
Dag Pierre, Terhagen maakt vandaag inderdaad deel uit van Rumst maar toen was het een zelfstandige gemeente die overigens altijd heel "Boom" genegen was. Bij de groter fusie der gemeenten hadden de meesten dan ook verwacht dat Terhagen zou fusioneren met Boom.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
Navex 2 van Fluviale

van Gust Deroef
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
marc

Re: Scheepswerven te Boom.

Bericht door marc »

Toevallig niemand geen foto's van de scheepswerf Meert in Boom? Die was te Noeveren gelegen en zou tot ca.1970 actief zijn geweest.

mvg,
Marc
Plaats reactie