Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Bericht door brander »

S.S. TELEGRAAF I. in de sluis te Engelen.
Afbeelding
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Bericht door brander »

STAD LEIDEN II.
Afbeelding
dbrons
Berichten: 87
Lid geworden op: 23 jan 2008 15:00

Bericht door dbrons »

Ik dacht dat deze foto hier ook hoorde.
Andere foto's van de scheepjes zijn welkom.

Afbeelding
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re:

Bericht door SchipperWillem »

Afbeelding
Op verzoek van de huidige eigenaar ben ik op zoek gegaan naar foto's van de beurtvaarder Jansje van de familie Van Baalen uit Maassluis.
Op bovenstaande foto kun je het achterschip met de naam Van Baalen lezen. Jammer dat die auto niet even verderop heeft geparkeerd...

gr. Harry
Bij deze foto gaat mijn hart toch wel sneller kloppen, daar ik als afstammeling van Oosterlee én Van Baalen met dit familieplaatje van de schepen op de voorgrond eigenlijk mijn jeugd voorbij zie komen...:wink:
Tegen de wal de beurtvaarder “Jansje” gebouwd in 1900 voor rekening van mijn overgrootvader Coenraad Gideon van Baalen. Daarnaast de “Rust-Roest”, groot 100 ton, met een Lister JP 40 pk (ex Vertrouwen van Huig Kik te Oude Tonge en ex Henriëtte van Thijs van Boven uit Terneuzen, zie ook “De Blikken Motor”). Dit schip is begin 1900 gebouwd bij Van den Adel in Papendrecht. Het schip is door saneringsruil in 1971 in de Waalhaven gesloopt (over die ruil later meer).Op de luiken staat mijn broer of ik (dat kan ik op het plaatje niet zo goed zien) kijkend naar het werk van opa op de Jansje.
Naast de “Rust-Roest” ligt de “Willy” van Gideon van Baalen, die dit scheepje in 1957 van mijn vader overnam. Daarin stond een N&K middeldruk van 25 pk. Mijn vader kocht dit scheepje in 1947 weer van zijn oom Piet Oosterlee. De Willy was 52 ton en daarmee een van de grootste schepen die het Westland kon bevaren, wel uitsluitend via de hoofdroute Maassluis-Vlaardingen en/of Delft. Voor het ‘kleinere werk’ moest men weer vletten in kleinere Westlanders om het dieper de Glazen Stad in te brengen bij de klant.Dit scheepje is door ons nog bezocht te oud Loosdrecht in 1995 en had toen de oude naam weer terug Rust-Roest. Vóór de verzilting kon men schutten door de Monsterse Sluis (gedeeltelijk zichtbaar naast de mast en giek van de Jansje) het Westland in.
Achter de eerste schepen ligt aan de Stadhuiskade een beurtscheepje en een sleep-patrouillevaartuig. Verder naar rechts bunker- en tagrijnschip Talpa, een verbouwde tjalk waar de familie Wesselius op woonde, gedeeltelijk op maar meer in het achteronder. Ernaast de volgens “het Shell-serviceboekje voor de binnenvaart” de ca. 30 ton metende bunkerboot ‘Ria’, varende op de Nieuwe Waterweg. Naast het tanklichtertje de “Corma” van Bram Oosterlee, een klipper met een al verbouwde voorsteven en een paardekont, die veelal zand voer voor Keizer (later Westland Beton) met een zelflosinstallatie. Bram verkocht dit schip aan zijn neef Maarten Mosterd en richtte met een andere neef, Willem Oosterlee, het “RIO-imperium” op, wat nu dus SEAM heet en in Breskens zetelt.

Kortom: een heimweeplaatje uit mijn geboortestadje...

Groeten, Willem
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: BEURTVAART

Bericht door Wrijfhout »

Welkom 'aan boord' Willem, dat is een heel interessant verhaal wat je hebt neergeschreven.
We hopen nog veel van je te horen,

gr. Harry

Afbeelding
Nogmaals de Jansje...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: BEURTVAART

Bericht door SchipperWillem »

Welkom 'aan boord' Willem, dat is een heel interessant verhaal wat je hebt neergeschreven.
We hopen nog veel van je te horen,

gr. Harry

Afbeelding
Nogmaals de Jansje...
...en de Corja, en de Gideon, in de buitenhaven, startklaar.
Als er vroeg geladen moest worden in één van de Rotterdamse havens moest men vaak al om 04.30 gaan varen, want tegenstroom op de Nieuwe Waterweg, waar wel 8 uur eb liep tegen 4 uur vloed, was met soms 25 pk geen sinecure, en de eerste spoorbrugdraai was rond 06.00 uur.
We bleven tegenstroom aan de rode kant zitten tot rood 18, dus verkeerde wal ‘kribbetje varen’, en staken dan over naar wit 18 (welke in latere tijd in groen veranderde).
Officieel mocht je geen verkeerde wal varen, maar gezien de duur van het traject, en de zeevaart die altijd de zuidenwal aanhield, was het door de loodsen gewenst de binnenvaart aan de noordzijde te laten, (er is zelfs een rechtszaak geweest waar de loods pleitte voor deze situatie), en werd daardoor oogluikend door de R.H.D. toegestaan.

Terug naar de schepen, geen stukgoed meer maar bulk, in de schepen werden wegneembare schotten overdwars gemaakt voor de kleine partijtjes, denkend aan 5, 10, 15 ton of meer, geleverd op de auto zowel los als in balen, wat ook door van Baalen werd verzorgd.
Het lossen ging, toen het bedrijf nog aan Haven 39 zat, met een ‘wormwerk’, wat veel schepwerk met zich meebracht en lomper was als later, toen het bedrijf naar de overzijde verhuisde, naar het pand van Verhagen, wat tot dan een graan- en zaadhandel was, waar een zuiger aan de wal kwam te staan.
In “de Gideon” stond een Hollandia gloeikop, oftewel middeldruk motor. Het was een heel handzaam scheepje.
Later is oom Jaap van Baalen met diverse schepen overgegaan op G.M. motoren, wat eenvoudiger was en tijdwinst betekende op voornoemde Waterweg.
Let ook eens op het “wrakhout” in de haven, als er een flink tij water was geweest zodat de kade onderliep lag al dat besmeurde hout en ander drijfvuil op de kant.
De gemeente had dagwerk om dat allemaal weer op te ruimen.
Op de foto zie je dat de schepen aan de “blinde kant” van de draaiopening hun plekje gevonden hadden. Voorbij de spoorbrug liep bij gewoon laagwater de boel daar al droog, en maakte de rioolbemaling die in die dode hoek uitkwam het er ook niet beter op.
Veel aandacht werd er ook niet besteed aan het remmingwerk aan die kant, het was altijd een beetje groezelig en groen.

Er zit nog genoeg op mijn harde schijf maar ik stop nu even.
Had gisteren, 21-01-09 even een telefoontje gepleegd met oom Jaap ven Baalen over een andere foto waar in het gesprek naar voren kwam dat er op dezelfde plek als op dit plaatje de Corja en de Gideon lagen, die op een nacht, door sterke zuiging van zeevaart op de Nieuwe Waterweg beide schepen losbraken en klem zaten onder de spoorbrug.
Alleen met motorvermogen konden de schepen onder de brug uitkomen uiteraard met vernielde stuurhutten.
Op deze foto staan de nieuwe er al op.

Groeten, Willem
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Re:

Bericht door SchipperWillem »

SchipperWillem schreef:
Afbeelding
Op verzoek van de huidige eigenaar ben ik op zoek gegaan naar foto's van de beurtvaarder Jansje van de familie Van Baalen uit Maassluis.
Op bovenstaande foto kun je het achterschip met de naam Van Baalen lezen. Jammer dat die auto niet even verderop heeft geparkeerd...

gr. Harry
Bij deze foto gaat mijn hart toch wel sneller kloppen, daar ik als afstammeling van Oosterlee én Van Baalen met dit familieplaatje van de schepen op de voorgrond eigenlijk mijn jeugd voorbij zie komen...:wink:
Tegen de wal de beurtvaarder “Jansje” gebouwd in 1900 voor rekening van mijn overgrootvader Coenraad Gideon van Baalen. Daarnaast de “Rust-Roest”, groot 100 ton, met een Lister JP 40 pk (ex Vertrouwen van Huig Kik te Oude Tonge en ex Henriëtte van Thijs van Boven uit Terneuzen, zie ook “De Blikken Motor”). Dit schip is begin 1900 gebouwd bij Van den Adel in Papendrecht. Het schip is door saneringsruil in 1971 in de Waalhaven gesloopt (over die ruil later meer).Op de luiken staat mijn broer of ik (dat kan ik op het plaatje niet zo goed zien) kijkend naar het werk van opa op de Jansje.
Naast de “Rust-Roest” ligt de “Willy” van Gideon van Baalen, die dit scheepje in 1957 van mijn vader overnam. Daarin stond een N&K middeldruk van 25 pk. Mijn vader kocht dit scheepje in 1947 weer van zijn oom Piet Oosterlee. De Willy was 52 ton en daarmee een van de grootste schepen die het Westland kon bevaren, wel uitsluitend via de hoofdroute Maassluis-Vlaardingen en/of Delft. Voor het ‘kleinere werk’ moest men weer vletten in kleinere Westlanders om het dieper de Glazen Stad in te brengen bij de klant.Dit scheepje is door ons nog bezocht te oud Loosdrecht in 1995 en had toen de oude naam weer terug Rust-Roest. Vóór de verzilting kon men schutten door de Monsterse Sluis (gedeeltelijk zichtbaar naast de mast en giek van de Jansje) het Westland in.
Achter de eerste schepen ligt aan de Stadhuiskade een beurtscheepje en een sleep-patrouillevaartuig. Verder naar rechts bunker- en tagrijnschip Talpa, een verbouwde tjalk waar de familie Wesselius op woonde, gedeeltelijk op maar meer in het achteronder. Ernaast de volgens “het Shell-serviceboekje voor de binnenvaart” de ca. 30 ton metende bunkerboot ‘Ria’, varende op de Nieuwe Waterweg. Naast het tanklichtertje de “Corma” van Bram Oosterlee, een klipper met een al verbouwde voorsteven en een paardekont, die veelal zand voer voor Keizer (later Westland Beton) met een zelflosinstallatie. Bram verkocht dit schip aan zijn neef Jan Mosterd en richtte met een andere neef, Willem Oosterlee, het “RIO-imperium” op, wat nu dus SEAM heet en in Breskens zetelt.

Kortom: een heimweeplaatje uit mijn geboortestadje...

Groeten, Willem
File0031optie 2.JPG
File0031optie 2.JPG (98.52 KiB) 3796 keer bekeken
En dan nu de zelfde middag, de fotograaf is naar het beroemde plekje gelopen en heeft van de andere kant de plaat geschoten, wat leuk hé de verzameling compleet voor de havenkom.De Corma is inmiddels weer op weg naar de buitenhaven en nu is ook duidelijk wie de Beurtvaarder was aan de stadhuiskade nl. een opgelegde drinkwaterboot dus het mysterie is opgelost.In het derde huis links van de brug woonde mijn grootouders v. Baalen eigenaar van o.a. de Jansje, het huis wat later door mijn ouders is bewoond geweest. Interessante plaat overigens, we zien door de Schansbrug in de Noordgeer twee grote drijvende tanks zgn.drijvers die met schuifkranen bovenop bediend konden worden hoe ze dan weer drijvend gemaakt werden is mij wat onduidelijk misschien door lucht er in te persen of leeg te pompen wieweet komen we er nog wel achter. Ze werden door W.A. v.d. Tak bergingsbedrijf gebruikt om schepen te lichten, en voor de fransofielen twee opgelegde franse stoomsleepboten C.N.F.R.? achter de tanks. Over links de zandtrechter van Jaap en Piet Oosterlee. Verder op de kant was daar nog een constructiebedrijf die nog met luchthamers klonken Ook ligt er nog een flinke schokker, een overblijfsel uit het roemrijke Maassluise vissersleven. Als je om de hoek zou kunnen kijken richting scheepswerf de Haas zou je in die tijd nog meer opgelegde schepen ontwaren, waar wij als kwajongens stiekem opklommen en overal in konden, over fijne jeugd gesproken!.
Nog een goeie reis door deze tijd en tot ziens Willem
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: BEURTVAART

Bericht door Wrijfhout »

Kijk als iemand op de praatstoel zit moet je hem een beetje blijven 'voeren'...
Hier nog een mooie kaart van Maassluis. Rechts op de foto een beurtmotorretje met een naam die met Res begint.
Het ligt voor de hand om te denken dat het de Res Nova is, maar is dat ook zo?
En als die andere schepen, alleen de sleepboot Delfshaven geeft zijn naam prijs...

gr. Harry

Afbeelding
Maassluis
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: BEURTVAART

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding
"JANSJE"
Maassluis, oktober 2008.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
msjansje

Re: BEURTVAART

Bericht door msjansje »

Goedenmiddag, collega forumleden.
Mijn naam is Wim van Baalen uit Maassluis, zoon van de eerder genoemde 'ome' Jaap van Baalen, ik ben secretaris- penningmeester van de stichting Vrienden van de Beurtvaarder "Jansje". En bovenal de 5e generatie van Baalen op de Jansje.

Wat ongelofelijk leuk om foto's tegen te komen van je 'eigen' schip, we zijn nog wel op zoek naar foto('s) van de jansje van vóór ±1950. We zijn bezig het schip te restaureren naar rond 1940. We hebben de mast en giek al weer terug geplaatst naar de plaats zoals ze in 1899 is gebouwd.
De Jansje is 25 mei 1900 in de vaart genomen en wel voor de beurtvaart van Maassluis naar Rotterdam en uiteraard weer terug. Tot ca. 1970 heeft zij gevaren voor beroepsmatig gebruik.
Tegenwoordig word zij gebruikt als demonstratievaartuig. Er worden demonstraties gegeven van het laden en lossen, zoals dat ging in vroeger tijden. Dit doen we door het hele land op evenementen waar we uitgenodigd worden.
De Jansje is van af de bouw tot op heden en in de toekomst in het bezit van de familie van Baalen / stichting Vrienden van de Beurtvaarder "Jansje". www.msjansje.nl.

Vr Gr Wim v Baalen
Maassluis
Plaats reactie