Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
msjansje

Re: BEURTVAART

Bericht door msjansje »

wrijfhout schreef:Kijk als iemand op de praatstoel zit moet je hem een beetje blijven 'voeren'...
Hier nog een mooie kaart van Maassluis. Rechts op de foto een beurtmotorretje met een naam die met Res begint.
Het ligt voor de hand om te denken dat het de Res Nova is, maar is dat ook zo?
En als die andere schepen, alleen de sleepboot Delfshaven geeft zijn naam prijs...

gr. Harry

Afbeelding
Maassluis
Dat schip rechts is de neeltje van de familie van baalen uit maassluis.

vr Wim van Baalen
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: BEURTVAART

Bericht door SchipperWillem »

Afbeelding

Dat schip rechts is de neeltje van de familie van baalen uit maassluis.

vr Wim van Baalen
Wim,
IK dacht "Neeltje Elizabeth". Kunnen we een compagnonschap sluiten, twee neven weten meer dan één... :wink:

Wij noemden nooit de volledige naam zó'n mondvol vandaar.
Tegenover de Neeltje zijn nog juist de contouren van een onbekende klipper zichtbaar met ervoor de klipper Spes van Jan Oosterlee voorheen de Spes van A. Lodder van Rhoon,ik meende te weten met een Brons motor.
Er volgt een voor mij onbekend overslagscheepje die te zien aan de rijdraad bezig is de laatste tonnen zand weg te bakken uit een onbekende kempenaar.
Dan het constructiegebeuren silo's voor of van een fabriek,dominerend op dit plaatje.
Dat Maassluis aan het bouwen is moge duidelijk zijn, drie trechters over bakboord en ook wordt nu dankzij de HR duidelijk dat er een heel overslag gebeuren is aan het eind in de havenkom, juist onder en langs de constructie ontwaren we een drijvende kraan van Boele, (echt een voor de oude doos) met er naast een voormalig landingsvaartuig omgebouwd door Boele tot "beunbak"als een Zagri... maar,die op deze foto al als rio 2 door het water gaat van W & A Oosterlee.
Tot slot een paar werkbakjes en weer terug bij de Delfshaven, Wat een bekende naam als je zelf brugwachter bent op de Hogebrug te Overschie.
Tot zover dan Groeten Willem
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: BEURTVAART

Bericht door SchipperWillem »

Afbeelding

Opnieuw een prachtig plaatje van oud Maassluis van begin vorige eeuw met op de voorgrond een prachtig beurtscheepje met een sierlijk wapen, omkaderd met prachtige krullen.
Het zou zomaar de 'Jansje' kunnen zijn, nog maar kort van de werf en het trotse bezit van mijn overgrootvader.
Deze gedachte wordt versterkt daar mijn overgrootvader het familiewapen van zijn grootmoeder, dus mijn bet-bet -overgrootmoeder, van 'Van Kouwenhoven' jaren op het achterschip heeft gevoerd.
Als blijkt dat dat zo is beschouw ik het als een hele eer dat ik zoveel jaren later dit mag bekijken.
Verder op de foto een handkar een heer met hoed en op de wal de lading voor of van het beurtschip.
Het herinnert mij aan de verhalen van mijn grootvader, die vertelde dat de zakken meel voor de bakker met de hondekar wel tot op zolder afgeleverd dienden te worden, een klein detail van het toch wel zware werk van de beurtschipper.

Verder de grote vissersvloot, die Maassluis in die tijd groot heeft gemaakt, een woud van masten verdrong zich in de haven waar altijd nering was, te denken valt aan netten boeten of tanen, de kuiperij en de touwfabriek, de zeilmakerij en de scheepswerf, wat voor veel mensen brood betekende!

Groeten van Willem
jacco
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 dec 2008 16:49

Zuidhollandsche en Drentsche Stoombootrederij SS Drenthe

Bericht door jacco »

Heren, Na aanleiding van dit verhaal is mijn schoonvader op zoek naar foto,s van stoomschip Drenthe en van de Meppel I en de Meppel II

Een belangrijke vrachtdienst van Meppel op Rotterdam werd in 1879 begonnen door Derk Steenbergen uit Meppel en de Gebroeders Van den Boom uit Rotterdam met de stoomboot 'Drenthe' (zie Zuidhollandsche en Drentsche Stoombootrederij). In 1884 werd dit schip opgevolgd door de grotere 'Paul Kruger', die later omgedoopt werd in 'Paul Kruger I'. In 1896 en 1905 volgden de 'Paul Kruger II' en 'Paul Kruger III'. Deze 'Paul Kruger' - boten bleven tot ca. 1945 in de vaart.


Tis wel allemachtig lang geleden trouwens
4-1241
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: BEURTVAART

Bericht door Binnenvaart »

Vanmiddag kwam de Koopmanswelvaart door de sluis en gelijk de hele geschiedenis gehoort van het bootje,alleen kon ik dat allemaal niet opslaan op mijn harde schijf,dus maar even gegoogeld,de 4e generatie horjus zit er nu op,ik zag hier op het forum ook een foto staan van de Koopmanswelvaart en Harry dacht dat hij naar het Zuiderzeemuseum was gegaan,maar niets is minder waar,hij vaart nog gewoon lekker rond.Speciaal voor de foto nog de mast omhoog gezet,ook nog het orginele liggende stuurrad.Achter op de kont staat hoe hij heeft gevaren vroeger,dit hebben ze gedaan tot 1968,hij is 104 jaar in de familie.
Workum vertrek dinsdag en vrijdag 13 uur.
Bolsward vertrek maandag en donderdag 6 uur
Groningen vertrek dinsdag en vrijdag 17 uur
via Bergum,Grouw,IJlst,Parrega en Tjerkwerd

Een leven lang op het water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schip heeft gevaren met een 1 cil. Rennes petroleummotor van de tewaterlating tot 1926, daarna met de 1 cil. Kromhout M2 gloeikop motor van 30 epk tot 1959 en tot heden met een 4 cil. Lister type JP van 40 pk. Het schip is gebouwd in opdracht van mijn overgrootvader in 1905 en volgens de meetbrief in 1906 te water gelaten. Tot in de jaren 1930 was het tonnage 52 ton, maar door drastische verhogingen van de bruggelden toendertijd voor schepen boven de 40 ton, zijn er voorzieningen aangebracht aan het schip waardoor het opnieuw gemeten laadvermogen 38 ton is geworden tot op heden nog steeds. Ik heb het schip nog een keer laten meten in 1993 voor een nieuwe meetbrief en bij deze meting is gebleken dat dit precies dezelfde uitkomst was als de oude meting van vroeger. De nieuwe ijkmerken zitten nu net naast de oude ijkmerken.

De onderstaande foto's en bovenstaand bericht heb ik van de eigenaar via een emailtje,de foto van de meetbrief moet nog even aangepast worden,kreeg hem niet groter

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: BEURTVAART

Bericht door Fluks »

De Op Hoop van Zegen,liggende in de Noorderhaven te Groningen.Groet,Arie.
Afbeelding
Groeten,Arie.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: BEURTVAART

Bericht door Fluks »

Zondag in het wantij gezien.Een naam heb ik niet ontdekt.Groeten,Arie.
Afbeelding
Groeten,Arie.
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: BEURTVAART

Bericht door *Waterman* »

Zondag in het wantij gezien.Een naam heb ik niet ontdekt.Groeten,Arie.
In 2008 is onderstaand antwoord gegeven. Wellicht nog steeds actueel. Schip ligt nog steeds op dezelfde plek in de Wolwevershaven te Dordrecht.
Berichttitel: Geplaatst: zo maart 16, 2008 7:49 pm

Hoi Wrijfhout,

De Antwerp 4 is inmiddels al 8 jaar een trouwe ligger in de Dordtse Wolwevershaven en luisterd nu naar zijn eerste naam, Stad Lokeren.
Het is een groningse Luxe motor gebouwd voor Belgische rekening.
Rest van de gegevens zal ik even bij mijn buurtjes opvragen, volgen spoedig.

groeten Joost
*Waterman*
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Beurtvaart

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Afbeelding
In mijn verzameling heb ik deze opmerkelijke foto van het beurtschip Bolinder met op de achterzijde reclame voor een Franse firma die waarschijnlijk vertegenwoordiger was voor het gelijknamige motormerk.
Het schip is in een typisch Hollandse omgeving gefotografeerd. iemand ooit iets gehoord of gelezen over dit schip?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi Harry,
Fa. W. Steinhaus & Cie waren rond 1910 vertegenwoordiger van het motorenmerk Bolinder.
Niet alleen in Parijs, maar ook in Brussel. Dit is dus een reclamekaart. Maar de foto lijkt me in Holland genomen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie