Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Beurtvaart

Bericht door Ben »

Een kaart, gedateerd 1913, met de beurtvaarder Leeuwarden 2, die de groote sluis uitkomt. Wie heeft meer info over haar?

Afbeelding
G.H.Hagels

Re: Beurtvaart

Bericht door G.H.Hagels »

Een oudje, ik weet er niets over , maar komt uit het archief van
Scheepswerf J.VOS&ZN te Groningen .
Afbeelding
De Leerdam 111
Vr Gr Gerrit H Hagels.
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Beurtvaart

Bericht door SchipperWillem »

Hallo allen,
Treffend dat de beurtschepen ook geladen vaak achterover lagen ze droegen dan beter en lagen veel stabiler in het water.
Overigens een prachtplaat Harry van de geladen Abram v/d Schuyt je kan aan de uitstraling zien dat het schip zo een zeetje kan hebben echt goed geladen!
En wat betreft de tonnemaat, de schepen waren vlijmscherp van voren en van achteren, dus die eerste decimeters droegen zulke schepen niet zoveel, over de helft gingen ze pas echt draagvermogen krijgen.
Even wat toevoegen, wat een stuurmanskunst was er nodig om zulke messcherpe schepen de Ijsselkop kopvoor te laten gaan, rechtuit zal geen probleem zijn geweest en je moest bijna parallel met de kade komen want even bijdraaien was toch ook zo makkelijk niet,ze wilden eigenlijk alleen maar rechtuit!

Groet, Willem.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Beurtvaart

Bericht door karelzijpe »

Jan van der Doe schreef:
Jan Stolp schreef:Afbeelding
31 Maart 1953 werd dit schip overgedragen aan de N.V. Rederij en Expeditiebedrijf P.S. Engering te Schiedam Afm.29,95 x 5,11 117 ton met een 54 pk Rennes.
Er was een lang artikel aan ge wijd mocht daar belangstelling voor zijn roep maar .
Kent iemand dit schip?
Groet Jan
Was dat later geen Shell tanker die veel op Delft en Den Haag vaarde?
Hallo,
Engering ging op de fles beging jaren '60-tig, hij is verkocht en om gebouwd tot tanker circa 240 ton, de nieuwe naam werd de
Vrijheid hij voer inderdaad veel op den Haag, is daarna verkocht naar Zwaans Bunkerstation (Schless) en deed de stations
bevoorraden(Dordt,Zaltbommel en Amsterdam) later 1974 toegevoegd bij Zwaansbunkerbedrijf Rotterdam, ik heb de naam
laten veranderen in Zwaantje 5. schippers Henk krol en Jaap Kuiper. motor Daf 120 pk later Daf 165 pk.
Karelzijpe
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Beurtvaart

Bericht door vasco »

SchipperWillem schreef:Hallo allen,
Treffend dat de beurtschepen ook geladen vaak achterover lagen ze droegen dan beter en lagen veel stabiler in het water.
Overigens een prachtplaat Harry van de geladen Abram v/d Schuyt je kan aan de uitstraling zien dat het schip zo een zeetje kan hebben echt goed geladen!
En wat betreft de tonnemaat, de schepen waren vlijmscherp van voren en van achteren, dus die eerste decimeters droegen zulke schepen niet zoveel, over de helft gingen ze pas echt draagvermogen krijgen.
Even wat toevoegen, wat een stuurmanskunst was er nodig om zulke messcherpe schepen de Ijsselkop kopvoor te laten gaan, rechtuit zal geen probleem zijn geweest en je moest bijna parallel met de kade komen want even bijdraaien was toch ook zo makkelijk niet,ze wilden eigenlijk alleen maar rechtuit!

Groet, Willem.
Beste Willem,

Aan de Ijsselkop kop voor nemen met zo'n bootje van hooguit 40 mtr. moet toch kinderwerk zijn.

Gr. Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Beurtvaart

Bericht door Fluks »

Ik kan mij goed voorstellen,dat met zo‘ boot(schip) problemen had met kopvoor nemen.Zo‘n scherp schip met 1 roer draait niet rond,maar vaart een rondje.Als met achteruit slaat,wilt ze weer met de kop op stroom.Men moet altijd goed rekenijg houden met de draairichting van de schroef.
Groeten,Arie.
vasco
Berichten: 657
Lid geworden op: 05 jan 2009 14:38

Re: Beurtvaart

Bericht door vasco »

Rondjes varen om rond te komen heb ik nog niet van gohoord maar hebben jullie wel een idee hoe breed het daar is op het Pannerskanaal. ?
Gr.Ger.
Gr. Ger
Afbeelding
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Beurtvaart

Bericht door klipper »

De beurtschepen hadden geen scheproer , meestaal een liggend stuurrad en kettingen naar het roerwerk die een beetje over het dek sleepten. Dat manoevreerde niet zo geweldig. En misschien was het vroeger boven de IJsselkop nog wel wat smaller. De ijssel in ieder geval wel. Gr
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Beurtvaart

Bericht door Fluks »

Wij hadden vroeger op de spits ook een roer zonder schep en ook kettingen.We hebben verscheidene keren de ketting gebroken,we kregen er wel spierballen van en altijd met de voeten in de stuurradspaken om het rad rond te krijgen.We zijn een paar keer naar Straatsburg.Mijn vader moest dan vanaf Mannheim samen met de loods sturen,ieder aan de kant van het rad.Ik heb het gelukkig maar 2 jaar meegemaakt.
Groeten,Arie.
nestor
Berichten: 251
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:44
Locatie: Vlaardingen

Re: Beurtvaart

Bericht door nestor »

Hoe was het vroeger ook al weer ,houten schepen en ?????????????? mannen. :oops: :cry: :lol: :roll:

groetjes Peter
Plaats reactie