Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Beurtvaart

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een aantal echte 'kattekers'....

gr., Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Beurtvaart

Bericht door SchipperWillem »

Harry, Al weer even geleden, maar bij deze reageer ik graag op de laatste schitterende plaat van naar mijn inschatting eind 50er jaren.
Die wat grotere katteker de Onderneming lijkt verdacht veel op de latere Onderneming van Gebr. Raaphorst motorbootonderneming te Rotterdam waar ik ook nog bij heb gevaren.
De breedte doet me denken aan 4.30 of daar in de buurt wat gunstig was voor het vervoer van vaten met div. olieproducten veelal van de 1e pet naar de zeeboot in Rotterdam.
In het scheepje stond een Volvo Penta c.a. 100 pk.
Hartelijke groet, Willem.
mettewie

Re: Beurtvaart

Bericht door mettewie »

" was voor het vervoer van vaten met div. olieproducten '

Je bent toch zeker vaak bij de Witol in Maasluis geweest om vaten te laden? :wink:
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Beurtvaart

Bericht door karelzijpe »

Raaphorst had toch ook de Topila ?
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Beurtvaart

Bericht door karelzijpe »

Wat zou zo'n Eva moeten kosten?
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Beurtvaart

Bericht door SchipperWillem »

Voeren ook wel eens van de Witol in Maassluis maar het leeuwenaandeel kwam van de steigers 5-14-16-17-18 en uit de 2e pet van steiger 36 kratten rubber.
Voor Karel, geen Topila, of dat zou in de seventies geweest moeten zijn, wel de Schiedam van de groene ster,of was dat geel?
Groet, Willem.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Beurtvaart

Bericht door karelzijpe »

De Topila voer met vaten smeerolie van de 1e Pethaven naar Shell- laboratorium Amsterdam, 2 reizen in de week.
In 1961 hebben wij hem 4 weken vervangen wegens grote onderhoudsbeurt van de Topila.
Wij = de Corja 2 vd Linden schipper Joop Straver matroos Karel 16 jaar.
In A'dam zelf lossen met hijstuig.
Karel
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Beurtvaart

Bericht door SchipperWillem »

Goedemiddag allen,
Karel heeft het over de Topila, helaas is die voor mij een vreemde, ik kwam bij Raaphorst in dienst in 1965 toen was hij dus al van het toneel daar verdwenen.
Even goed Karel wat is jou herinnering aan de voormalige NIJMEEGSE boot en de ZUIDERZEE met de Berkel 2 cilinder 4 takt, ook nog een haarscherpe anekdote, met het klippertje Rust-Roest naast de Corja 6 in de Wilhelmina haven te Vlaardingen 1960 het was toen de tijd nog van reclame vlaggen sparen dus hing er sierlijk een Pepsi Cola vlag in de mast te wapperen.
Helaas toen we de andere morgen aan boord kwamen was de "cola"vlag verdwenen en stond er met krijt op de luiken geschreven,
NIET GESTOLEN CORJA 6, ik als 12 jarige verzamelaar verdrietig maar bij navraag lag de dader op het kerkhof.
Zomaar een herinnering.
Groeten, Willem.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Beurtvaart

Bericht door karelzijpe »

Willem,
Ik kom zelf uit Vlaardingen, ben met die gasten opgegroeid. Mijn vader had ook een paar van die pieremachochels.
Mijn schoolmaatje Dirk Hulsman voer met die schuddende Zuiderzee, is later bij mij aan boord gestapt op de Zijpe.
3 weken geleden ben ik vader Bram van de Linden nog tegen gekomen, in een rolstoel 89 jaar, maar hij wist alles
nog precies . Rooie Japie van Balen met die Kromhout, Bolle Willem van Balen die voer over de beurs.
Oude glorie, maar we hebben veel lol gehad. Loon 60 gulden per week, 5 gulden voor de avond , 10 gulden voor de nacht.
Karel
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Beurtvaart

Bericht door karelzijpe »

Willem
Die Nijmeegse boot, dat was toch de Nijverheid?
Plaats reactie