Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Beurtvaart

Bericht door HannesB »

Het zal wel afhangen van de mogelijkheden en onmogelijkheden. Eerder plaatste ik een ansichtkaart met vlotten in de Schie getrokken door een sleepboot. In de vorige aflevering stond er één met vlotten in de Kolk die geboomd werden. Over het bomen op deze vaarroute hoop ik nog een keer terug te komen, want er speelt meer.

Met vriendelijke groeten,

HannesB
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Beurtvaart

Bericht door HannesB »

Praatjes bij plaatjes (19):

Oude Haven en verder

De Oude Haven lag centraal in de Waterstad. Vanuit deze haven kon men de Maas op en omgekeerd. Ter weerszijden kon men naar andere havens, oostelijk naar de Nieuwe Haven en het Haringvliet en westwaarts naar de Wijnhaven en de Scheepmakershaven. Na het bombardement werd wat nu de Maasboulevard is waterkering en in verband daarmee werd de Oude Haven afgedamd en verdween de Koningsbrug, alias Vierleeuwenbrug. Op de plaats van de Koningsbrug bevindt zich nu de historische scheepshelling Koningspoort.
Oude Haven Nieuwe Haven Haringvliet.jpg
Oude Haven Nieuwe Haven Haringvliet.jpg (603.97 KiB) 2998 keer bekeken
De Oude Haven, gezien vanuit de lucht, omstreeks 1935. De draaibrug is de Vierleeuwenbrug, links vooraan de gedempte Nieuwe haven met de Roobrug en erachter het Haringvliet met de Spanjaardsbrug; rechtsonder PLan C en meer naar achteren toe het Witte Huis.

Op de hoek van de Wijnhaven en de Oude Haven werd in 1897-1898 het Witte Huis gebouwd. Het was een tijdlang met elf verdiepingen en 43 m hoog het hoogste kantoorgebouw van Europa. Het gebouw kwam er beter af dan het naburige Plan C en overleefde het bombardement van 14 mei 1940. Met wat panden in de omgeving aan het Haringvliet, de Geldersekade en de Wijnhaven is het eigenlijk het enige deel van de binnenstad dat het bombardement overleefde.
Wijnhaven Witte Huis.jpg
Wijnhaven Witte Huis.jpg (579.78 KiB) 2998 keer bekeken
Ansichtkaart met gezicht op de Wijnhaven en het Witte Huis. De brug links is de Vier Leeuwenbrug en meer naar achteren de Jan Kuitenbrug die vanuit de Oude Haven toegang verleent tot de Wijnhaven en de Scheepmakershaven.
draaibrug.jpg
draaibrug.jpg (693.21 KiB) 2998 keer bekeken
Even achter de Jan Kuitenbrug, voor de splitsing van de Wijnhaven en de Scheepmakershaven lag de draaibrug in het spoorwegviaduct. Het voorste torentje bestaat nog; van de achterste is het onderste gedeelte nog aanwezig onder de oprit van de Verlengde Willemsbrug.
Hertekade.jpg
Hertekade.jpg (727.54 KiB) 2998 keer bekeken
Gezicht op de Hertekade vanaf het Witte Huis omstreeks 1900. Aan de Hertekade hadden de schepen van Janssenbooten uit Venlo hun ligplaats. Een schitterende stoomboot ligt voor de wal. Aan de zonnetenten te zien is het hoogzomer.
Scheepmakershaven Wijnhaven.jpg
Scheepmakershaven Wijnhaven.jpg (560.47 KiB) 2998 keer bekeken
De splitsing van Scheepmakershaven (links) en Wijnhaven. Beide havens komen uit in de Leuvehaven. De ophaalbrug over de Wijnhaven is de Groote Wijnbrug, de achterste de nog bestaande Regentessebrug tegenover de Glashaven. De kerk is de Zuiderkerk, befaamd om zijn orgel.

De Scheepmakershaven en de Wijnhaven waren ook nog verbonden door twee tussenhavens, de Bierhaven en de Glashaven. De Glashaven lag ter hoogte van de Regentessebrug. Al in 1847 werd er gesproken over het dempen van deze haven. ‘Indien iets tot de verfraaijing der stad zal bijdragen dan is het het dempen der Glashaven’, zo schreef De Nieuwe Rotterdamsche Courant op 30 september 1847. In 1860 komt het plan weer op de proppen omdat er door het dempen van de haven een mooi plein zou ontstaan voor een te plaatsen standbeeld voor de dichter Tollens. Ook deze bui waait over, maar in 1883/1884 wordt de demping dan toch voltrokken.
Op 30 oktober 1896 komt in de gemeenteraad de demping van de ‘onnutte’ Bierhaven die iets meer naar het oosten lag aan de orde. B&W willen op die manier herstel van de kademuren uitsparen. Raadslid Hudig bepleit het behoud van de haven uit esthetisch oogpunt, maar desondanks wordt het voorstel met 31-2 stemmen aangenomen. In maart 1897 wordt met de demping van het schilderachtige haventje begonnen.
Over slopen en dempen deed men in het vooroorlogse Rotterdam niet zo moeilijk. Als er in juni 1913 in de gemeenteraad gesproken wordt over een doorbraakplan dan deelt wethouder De Jong mee ‘ge krijgt binnenkort nog zeven nieuwe doorbraakvoorstellen!’ Commentaar van het ‘Rotterdamsch Nieuwsblad’: ‘Zeven! Zouden we de heele stad maar niet in ééns wegbreken?’ In het licht van de gebeurtenissen op 14 mei 1940 klinkt het haast profetisch.

Met vriendelijke groeten,

HannesB
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Beurtvaart

Bericht door HannesB »

Praatjes bij plaatjes (20):

Blaak

Vanuit de Scheepmakershaven of de Wijnhaven komen we in de Leuvehaven, naar het zuiden toe kon en kan men nog steeds de rivier op, naar het noorden komt men weer uit bij de Steigersgracht.
Leuvehaven.JPG
Leuvehaven.JPG (452.22 KiB) 2889 keer bekeken
Gezicht op de Leuvehaven met op de achtergrond de Steigerse kerk; rechts de Scheepmakershaven en de Zuiderkerk.

Tussen de Leuvehaven en de Oude Haven lag tot 1940 nog een haven, de Blaak, zij het dat die in 1870 al gedeeltelijk gedempt was voor de bouw van een groot postkantoor. Het gedempte deel van de Blaak ging als Beursplein door het leven vanwege de aanpalende Beurs.
Blaak1.JPG
Blaak1.JPG (360.42 KiB) 2889 keer bekeken
Fragment van de kadastrale minuutkaart van omstreeks 1830 met een nog geheel open Blaak, de Beurs en de Beursbrug.

De Blaak onder het Beursplein was ook weer overkluisd en zo kon men van de Blaak onder het postkantoor, Station Beurs en Plan C weer in de Oude Haven komen. De hoek tussen de Leuvehaven en de Blaak was de Wolfshoek, waar de met het bombardement vernielde mooie Lutherse kerk stond. Als mijn opa met de schuit in Rotterdam was lag hij vaak bij de Wolfshoek. Tegenover de Wolfshoek, aan de noordkant van de Blaak was de Zeevischmarkt.
Al in 1861 werd er in de gemeenteraad gesproken over het dempen van de Blaak. In 1868 komt de zaak in stroomversnelling door de bouw van het spoorwegviaduct. Voor de bouw van het Station Beurs, gebouwd op de plaats van de Beursbrug en gereed gekomen in 1877 moest de Blaak gedempt worden; helemaal of gedeeltelijk? Uiteindelijk werd besloten de Blaak te dempen vanaf de Beursbrug tot aan de Molensteeg. Aan de westkant ontstond zo de ruimte voor de bouw van een nieuw en groot postkantoor.
postkantoor.jpg
postkantoor.jpg (835.29 KiB) 2889 keer bekeken
Het postkantoor aan het einde van de nog open Blaak; de overkluizing is duidelijk zichtbaar. Links naast het postkantoor is nog een stukje van de Beurs zichtbaar.

Op 9 juni 1870 werd het dempen van het gedeelte van de Blaak en een stukje Oude Haven c.a. aanbesteed door het Ministerie van Binnenlandsche Zaken. J. de Breij te Rotterdam was de laagste inschrijver met 405.000 gulden. Niet veel later, in 1879 kwamen de heren Le Gras, Van Zuylen, Haspels en M. Hakkert & Co met het plan om een nieuwe schouwburg te stichten en vroegen dat hun zal worden afgestaan het terrein te verkrijgen door het dempen van de Blaak van het Beursplein tot aan de Keizersbrug, zonder dat de gemeente enige subsidie behoeft te geven, zelfs in de kosten van demping. In hetzelfde jaar komt de heer A. J. Egelie met een voorstel over het dempen van de Blaak. Hij wil zelf de demping enz. voor zijn rekening nemen en bovendien een bedrag van 100.000 gulden in de gemeentekas storten en wil het door demping te verkrijgen terrein bebouwen met kolossale winkel- en woonhuizen. Beide plannen gaan niet door omdat men de haven nog van te groot belang voor de scheepvaart vindt.
Blaak2.JPG
Blaak2.JPG (660.66 KiB) 2889 keer bekeken
Fragment van een kaart van Rotterdam uit 1920, waarop de overkluizing van de Blaak richting Plan C duidelijk zichtbaar is

Het postkantoor wordt in 1929 gesloopt voor de aanleg van een parkeerplaats. Dan volgt in mei 1940 het verwoestende bombardement. Puin, puin en nog eens puin; een gedeelte wordt gebruikt om de Blaak nu helemaal te dempen. Dat gebeurt in juli 1940.


Met vriendelijke groeten,

HannesB
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Beurtvaart

Bericht door Janna »

Hannes, ik vind je posts prachtig. 8) Je moet er veel werk aan hebben. Ik heb een jaar of 12 met de Janna in de Oude haven gelegen, dus je laatste posts komen 'dichtbij'.

Ik vraag me af of je, ipv je materiaal bij Beurtvaart plaatsen, er niet een eigen topic van moet maken. Dat is het zeker waard. Ik denk dat dat samen met een moderator wel geregeld kan worden.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Beurtvaart

Bericht door piet42 »

janna het lijkt me beter om het zo te laten om het aantal topics nog uit te breiden heeft niet zo veel zin en beurtvaart had te maken met alles wat tot nog toe geplaatst is toch en het is zeker een mooi stukje oud rotterdam wat we te zien krijgen al zijn veel dingen bekend misschien het geeft toch net weer een ander inzicht ,en met de beurtvaart zelf is het niet echt druk meer dan kan makkelijk samen maar dit is mijn menig.
bedankt hannes
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Beurtvaart

Bericht door HannesB »

Wat is wijsheid? Beurtvaart is een soort grootste gemeenschappelijke deler in het verhaal en ik ben mij er van bewust dat sommige afleveringen heel goed of zelfs beter in andere topics passen. Aan de andere kant realiseer ik mij ook dat in het vervolg een koerswijziging in mijn familie ontstaat, waardoor eigenlijk de band met de beurtvaart vervalt en niet meer is dan een historische component. Wat mij betreft mag het zo blijven, maar met anders heb ik geen moeite.

Met vriendelijke groeten,

HannesB
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Beurtvaart

Bericht door DPLA »

Mooi laten staan, past mooi bij de Beurtvaart.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Peter B
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2011 20:34
Locatie: Driebergen

Re: Beurtvaart

Bericht door Peter B »

Ik lees het ook met veel belangstelling, al ben ik geen Rotterdammer. Mijn scheepje, de Cornelia, is begonnen als Rapide III en voer vanaf 1903 op de beurt tussen Alkmaar en Rotterdam, voor de gebr. Stuit/Stuyt/Stuijt te Purmerend (later: Haarlem). In 1919 is het overgenomen door S.A. Vles en Zonen te Rotterdam. Dat was een handel in oude metalen en scheepsbenodigdheden, die het omdoopte tot Henri en het gebruikte om schroot en ander oud metaal naar de eigen smelterijen in R'dam en Schiedam te halen (het schroot ging door naar IJmuiden, ze hadden geen hoogoven). De firma had pakhuizen aan de Persoonshaven en ik meen ook aan de Leuvehaven. Heeft een van jullie daarvan misschien nog foto's? Mei '40 is het allemaal platgegooid... Heel veel nazaten van Salomo Abraham Vles hebben de nazi-tijd ook niet overleefd.

Groet,

Peter
www.motorschipCornelia.nl

Lawyers do it in small print
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Beurtvaart

Bericht door piet42 »

Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
nj.scholma
Berichten: 265
Lid geworden op: 03 jan 2005 16:57
Locatie: Rotterdam

Re: Beurtvaart

Bericht door nj.scholma »

Prachtig die foto`s van het oude havengebied van Rotterdam. Hier nog een kaart uit mijn vezameling van de beursbrug. de poststempel is van 1912.
rotterdam beursbrug.jpg
rotterdam beursbrug.jpg (558.21 KiB) 2563 keer bekeken
Nico
Plaats reactie