Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door pieter53 »

Gert Schouwstra schreef: 10 mei 2018 09:38......Nadat het Noorderkanaal was open gesteld in 1938 , werd in november 1938 de Rotte en de Delftschevaart op het zelfde water niveau gebracht ( men liet het waterpeil van de Delftschevaart ongeveer een halve meter zakken ) en de binnen schippers moesten nu bij de sluis onder de Vlasmarkt schutten......
De foto toont echter slechts een moetrandje een centimeter of 10 boven het waterpeil op de foto, dus het peil in de Delftsche vaart was nog niet verlaagd.......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

gevonden in een boek wat ik van de week ontving.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Peter K
Berichten: 9
Lid geworden op: 02 jul 2018 15:15

Re: Beurtvaart

Bericht door Peter K »

Beste mede geïnteresseerden,
Mijn grootvader Jacobus van der Weijden was rond de jaren 1955-1962 beurtschipper aan boord van o.a. "De Anton Hendrik" "Avonturier" en "De Stromvogel" van de Fa. van Keulen en Los aan de Aelbrechtskade. (zie bijlage) Hij was beurtschipper tussen Rotterdam en IJmuiden en woonde destijds aan het Schouwgat te Overschie. Ik ben als kleinkind (70 jaar) zeer geïnteresseerd in meerdere informatie van deze firma en als iemand nog een foto heeft van een van deze schepen hou ik mij aanbevolen.
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Beurtvaart

Bericht door kajoe »

ik heb enkele jaren de arken en enkele schepen van van zwieten gebunkerd in het oosterdok ze lagen toen op het tweede steiger .het eerste steiger is later verdwenen en tot parkeerplaats gemaakt ,de ark hete toen jan van Arkel de ander weet ik niet meer ,zij hadden een Fina contract .
jaren later heeft iemand de ark gekocht en is ok dat steiger een patatkraam begonnen (frans jusia) ook lag ik er met mijn passagiers scheepje enkele jaren als afvaart steiger (motor chartervaart nederland).
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door pieter53 »

Helaas niet vrij te downloaden, maar toch het vermelden waard is een duidelijke afbeelding van
de beurtschepen Vechtstroom en Kooy 4 aan de De Ruyterkade te Amsterdam.
Toch weer merkwaardig dat alhoewel de schepen duidelijk het onderwerp van deze foto vormen
het gemeente archief aan de schepen geen woorden vuil maakt.
vechtstroom en kooy 4.jpg
vechtstroom en kooy 4.jpg (65.92 KiB) 2899 keer bekeken
De maker is helaas onbekend.
Men kan de foto nader bestuderen op https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeeldi ... 0169000008
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Beurtvaart Rederij Rakker & Zn.
Amersfoort-Rotterdam.

Afbeelding
GEERTRUIDA ELIZABETH II
hier als B&B varend uit Leeuwarden

Afbeelding
GEERTRUIDA ELIZABETH I

er was ook nog een derde schip.

Gebr. Los N.V. De Samenwerking.
Amersfoort-Rotterdam.

Afbeelding
AMERSFORTIA

Afbeelding
OP HOOP van ZEGEN

Afbeelding
SAMENWERKING

Houtzager & Heineman
Amersfoort-Amsterdam

Afbeelding
BURGEMEESTER van AMERSFOORT IV

er was ook nog een BURGEMEESTER VAN AMERSFOORT II

Vliek
Amersfoort-Zaanstreek

Afbeelding
Vrouw Annetje

Afbeelding
EEMSTROOM

graag laten weten als er fouten zijn of meer informatie
ook de juiste namen van de bedrijven.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Beurtvaart

Bericht door Klaes »

Onderstaande beurtvaarder Koopmanswelvaart is weer terug op het oude nest in Bolsward en tevens ook in andere handen overgegaan.

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: Binnenvaart.eu

https://www.grootsneek.nl/2018/11/11/fa ... -welvaart/
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Onderneming

Bericht door Arie »

Bij deze een vraag, zou ook kunnen bij gegevens gezocht , maar toch voor “Beurtvaart” gekozen, omstreeks 1973 is de beurtmotor “Onderneming” door A.Knops uit Spijkenisse verkocht aan schipper Eekhof uit Franeker, Eekhof was de laatste beurtschipper van Franeker. De “Onderneming” was van orrigine de Beurtmotor van Hekelingen van schipper Kranenburg en lag in de Allemanshaven, Eekhof zijn zoon Tinus was omstreeks 1977 stuurman op de Valburg van de VT, weet iemand of zijn er nog foto’s van de Kranenburg, zoals t schip in de volksmond op Hekelingen genoemd werd, er stond toen een 1 cylinder Bergsund gloeikop motor van 20 pk in. Gr.Arie
Hou de vaart er in.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Beurtvaart

Bericht door karelzijpe »

Arie, dat was een Bergsund 30 pk, en zijn zoon heeft toen een tjalk aangeschaft, was apart volk die Kranenburgers. Een beetje "Showroom" .

Karel

p.s. opa Kranenburg had een paviljoenschuit "Jonge Jan" 38 ton de R 4920, ik had die Kranenburgies uitgenodigd voor een bakkie koffie in een achterondertje en
toen staken ze een pijpje op met toffee-tabak. Heb een halve dag aan dek frisse lucht staan happen. ( 1961 )
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Beurtvaart

Bericht door Arie »

karelzijpe schreef: 03 dec 2018 18:30 Arie, dat was een Bergsund 30 pk, en zijn zoon heeft toen een tjalk aangeschaft, was apart volk die Kranenburgers. Een beetje "Showroom" .

Karel

p.s. opa Kranenburg had een paviljoenschuit "Jonge Jan" 38 ton de R 4920, ik had die Kranenburgies uitgenodigd voor een bakkie koffie in een achterondertje en
toen staken ze een pijpje op met toffee-tabak. Heb een halve dag aan dek frisse lucht staan happen. ( 1961 )
na ja 20 of 30 pk, ik kan het Knops niet meer vragen aangezien hij al een 17 jaar vermist word, ik herinner me wel dat die motor vreselijk schudde, het hele schip danste op en neer als de Bergsund draaide, Knops zijn jongste zoon Wim was toen ongeveer één jaar en zat in de kinderstoel, elke klap welke de Bergsund gaf, sprong de kinderstoel een stukje van de grond, de kleine Wim had de grootste lol als de Bergsund draaide en hij met zijn kinderstoeltje het ruim door danste😁😁.
Mijn vader is omstreeks 1967 nog bij de Onderneming wezen kijken om haar eventueel te kopen en om te bouwen voor de recratie vaart, maar vader had geen zin meer in een gloeikop motor en het vreselijke schudden dat het schip deed als de motor draaide, in augustus 1968 werd de Rijnland IV van Jan van Heukelom uit Hardinxveld Giessendam gekocht met een 4 cylinder 40 pk Lister er in welke elektrisch startte, en een Rijsdijk OK4 koppeling er achter.
We hebben er nog begin 70-er jaren een jaar mee in vlaardingen gelegen, vlakbij het schip genaamd Visbank.
De havenmeester van Vlaarding was verrast dat we binnen lagen en vroeg hoe vader dat geflikt had, “ nou dat is simpel zei vader, ik weet hoe hoog mijn schip is en hoeveel er op laagwater onder de brug door gaat”!
Ze werd Zwerver genoemd en ligt nu nog achterin de Binnenhaven te Rotterdam.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Plaats reactie