Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Beurtvaart

Bericht door Wrijfhout »

Weet iemand welke Janssen-boot dit is?

Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
leen louwerse

Bericht door leen louwerse »

Ik denk dat dit de Janssen 57 is, die heeft het langst gevaren
en naar het model van de auto's te zien is dit eind jaren 60 genomen
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

De Janssen 57 met Jan Brugts als schipper, dat was een luxe motor en dat is deze zeker niet. Dit is een van de oude omgebouwde stoombootjes, maar welke?

Bedankt voor je reaktie

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hallo Harry,

Volgens mijn collega is hij hier twee jaar geleden afgeschut ( Lith ) de Janssen 57,de dochter van Bruchts is getrouwd met de eigenaar van de Jacob Gzn,de Janssen 57 was toen onderweg naar een verkoophaven,maar welke dat weet zij niet meer.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Dat klopt René, ik kwam de Janssen 57 onlangs nog tegen op een website van een jachtmakelaar. Misschien was het ook wel op BOTENTEKOOP maar dat weet ik niet meer.
Hierbij de Janssen 57 in beter doen zoals ik hem een jaar of twintig geleden bij de ENCI fotografeerde.

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28405
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Harry,

Mijn collega ( vrouwelijke ) heeft een boek besteld over de cementvaart,ze dacht dat die Janssen 57 daar ook wel bij zou staan,maar dat heeft verder niks te maken met jouw vraag.Dit is een beetje van voor mijn tijd.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik weet alles van dat boek. Er komen vrij veel foto's van mij in voor, deze denk ik ook. Doordat een vroegere vriend van mij met cement voer en ik regelmatig een reisje met hem mee voer om foto's te maken heb ik in de omgeveing Maastricht heel wat cementschepen gefotografeerd tussen 1982 en 1988. Maar dat boek moet binnen 14 dagen verschijnen ik ben zeer benieuwd ik heb al heel wat mooi oud spul onder ogen gehad. Als iemand belangstelling heeft dakan ik de weg wel wijzen waar het te krijgen is want het is een uitgave in eigen beheer.

groet Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gast

Bericht door Gast »

Hallo Harry,

Ik zou het wel willen weten waar het te krijgen is.

groeten Rene

Binnenvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik weet zeker dat bij het zien van onderstaande foto ergens in het verre Canada een hart sneller gaat kloppen.

Jan vertel ons alles wat je weet over het Amersfoortse beurtvaartbedrijf, ik dacht dat het de Gebr. Los waren...

Harry

Afbeelding

Voor de verandering heb ik de plaats van opname weg geretoucheerd. Wie weet in welke sluis deze beurtmotor wordt geschut?
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

Dat is inderdaad een mooie foto Harry van de "Op Hoop van Zegen" van de gebr. Los, van de Schimmelpennickkade.
De foto die ik er geplaatst heb is volgend mij van de "Samenwerking, ook van Los, maar daaar ben ik nooit 100% achtergekomen.

In de jaren '50 was er een druk scheepvaartverkeer van beurtschepen in Amersfoort.
Daar was de Gebr. Los, die met de 'Samenwerking', 'Op Hoop van Zegen' en een derde, waarvan mij de naam ontschoten is een beurtdienst onderhielden op Rotterdam;

De firma Vliek, met de 'Vrouw Annetje' en nog een tweede schip (Amersfortia?) die op de Zaanstreek voeren;

De firma Bakker, die een dienst onderhield naar Rotterdam met drie schepen, waarvan ik helaas de namen ook niet meer weet. wel, dat zij het grootste beurtvaartschip uit Amersfoort hadden varen en nog al eens in Delft waren bij de Draka kabelfabriek;

De firma Houtzager & Heideman, die met twee schepen een beurtdienst hadden op Amsterdam, met de 'Burgemeester van Amersfoort II' met schipper Dirksen en'Burgemeester van Amersfoort de IV'. met v.d.Heuvel als schipper.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie