Beurtvaart

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Beurtvaart

Bericht door mastodont »

jullie bedoelen dat het de Schiedam 6 is zeker

ja dat antwoord kan ik ook geven :lol:
sterker nog, ik meen te weten dat hij hier op zijn proefvaart gefotografeerd is
gr
leo
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Beurtvaart

Bericht door Arie »

De Schiedam 6, is die later omgebouwd tot tanker? het achterschip is zo op het oog identiek aan een "Waterboot" van Hatenboer Neptunus.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Beurtvaart

Bericht door Jan Stolp »

Ik was ook eigenlijk benieuwd naar zijn geschiedenis want om in 1953 nog een specifiek beurtschip te bouwen was toch wel uitzonderlijk.
Groet
Jan
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Beurtvaart

Bericht door klipper »

In het krantje Ons Rotterdam staat een foto van een lossend beurtschip waar de loslier in de machinekamer stond achterop , lier werd aangedreven door de hoofdmotor. De bediening was op het achterschip. De hijsdraden liepen door het ruim naar het voorschip waar de mast en giek stonden. Er moeten enkele beurtschepen geweest zijn die op deze manier gelost en geladen werden. Dit onderwerp is bevestigd door Hr F. Blaak oud beurtschipper. Verder nog iets bijzonders, er voeren diverse schepen met een motor voorop welke een zijschroef aandreef,en de losinstalatie.Er waren echter ook schepen waar een aandrijfas van motor voorop onder de buikdenning door naar achter was geinstalleerd en achterop de schroef liet draaien. Ik heb hier een vraag over: Ik ga er vanuit dat de lange as op enkele plaatsen gelagerd was. Hoe ging het dan als het schip zand had geladen en er veel water onder de planken stond?. Afwachtend op een reactie. Gr
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Jan van der Doe »

Jan Stolp schreef:Afbeelding
31 Maart 1953 werd dit schip overgedragen aan de N.V. Rederij en Expeditiebedrijf P.S. Engering te Schiedam Afm.29,95 x 5,11 117 ton met een 54 pk Rennes.
Er was een lang artikel aan ge wijd mocht daar belangstelling voor zijn roep maar .
Kent iemand dit schip?
Groet Jan
Was dat later geen Shell tanker die veel op Delft en Den Haag vaarde?
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Beurtvaart

Bericht door t.fluks »

Harry,
ik denk dat het moet zijn: Chaland mét Bolindermotor.
Is trouwens een heel bijzondere kaart.
Tammo.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Beurtvaart

Bericht door klipper »

De stoombeurtboot Paul Kruger 3 rederij vd Boom welke een dienst voer van Rotterdam op Meppel , had in de nacht nogal eens last van langdurig schutten in de oranjesluis te Amsterdam, het sluispersoneel lag wel eens een tukje te doen.Als het volgens de bemanning het een beetje te gek werd, dan werden er maatregelen genomen, de machinist zorgde dat de druk in de stoomketel wat opliep zodat de veiligheidklep opensprong, waarna met veel geraas stoom werd afgeblazen. Promt werd het schutten afgehandeld. De machinist deed zijn grote boodschap in de machinekamer meestal in een puts of op de kolenschop . Bij vertrek gooide hij dat als toegift even in het vuur. De eerst komende tijd ging het schutten weer beter. En allarmfase 3 bestond nog niet. Gr
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Frederic »

Hierbij reeds wat beeldmateriaal van het beurtschip Frantsis uit Arnhem.

Te Zwartsluis, klaargemaakt voor het transport over de weg:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Terneuzen op de werf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het varen (zie ook de foto's van Leo in Mijn Jeugd):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nu zal het grote werk beginnen: het opknappen van het schip. Bij het uitkuisen van het vooronder zijn nog veel sporen van vroeger naar boven gekomen. Ooit hoop ik echter nog een registratienummer tegen te komen ook.
Helaas zijn er weinig originele elementen. Stuurkot is recent, bolders zijn nieuw, er ligt een nieuw dek op, motor is niet origineel (inmiddels al drie verschillende motorfundaties gevonden), noem maar op...
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Frederic »

Aangemeerd in Brugge:

Afbeelding
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Beurtvaart

Bericht door Binnenvaart »

De Jansje in Gouda met de havendagen,wij kwamen er toevallig met ons bootje aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie