Edit november 2014.
Voor geïnteresseerden en voor mij zelf maar even een inhoudsopgave gemaakt van de volgende cruises.
2009 : St Petersburg-Moskou met "uitstapje" naar de Witte zee. (halfweg de pagina)
2011 : Passau-Vilkovo aan de Zwarte zee-Passau.
2012 : Potsdam-Potsdam, naar Rugen via o.a. Stettin, en terug.
2013 : Passau-Tulcea-Passau.
2015 : Keulen-Passau.
2016 : Duesseldorf-Passau-Linz-Duesseldorf.
2017: Stuttgart-Saarbruecken-Stuttgart
2018: Arnhem-Dinant-Arnhem
2018: Hamburg-Amsterdam
De eerste is van Rostov aan de Don via Astrakan naar St Petersburg.
Vorige week teruggekomen van onze cruise in Rusland.
Niet alle foto's zijn naar m'n zin, maar dat komt o.a. door soms errug ver inzoomen, veel tegenlicht, vaak door glas gefotografeerd
en (last but not least) 'n nieuwe en 'n geleende camera.
Eerst maar het schip. De Michail Scholochow, genoemd naar een (in Rusland) bekende schrijver.
Gebouwd in de DDR, l x b x d = ca. 127 x 17 x 3, min. hoogte 13 m.
Waterverplaatsing 3000 ton, vermogen 3 x 1000 pk bij 350 toeren.
Bij het gele kruisje "onze" patrijspoorten.
Als iemand een idee heeft wat hier staat, weten we het merk motor.
Als we aan boord gaan ligt het schip boven de spoorbrug in Rostov aan de Don.
In 1917 heeft die er zo uit gezien. Volgens de ansicht met een uniek draaimechanisme.
......en onder de Voroshilovskybrug.
Achter ons ligt de blusboot in een schroevendok.
Verder een soort "Spido". Die zien we bijna overal deze reis. Hij brengt mensen naar een aantal vaste op- en afstapplaatsen.
En nog een oud ding, verbouwd tot rondvaartboot. Kunnen ze hier dus ook.
Rusland- Donau- en andere cruises.
Net als we terugkomen van onze rondrit door de stad, staat de spoorbrug open. Als eerste gaat daar de Volgo-Don 159 doorheen.
Met die schepen zou je een kaartje vol kunnen schieten.
Daarna de Sea Falcon uit Willemstad.
Als laatste de Brothers 2 van Palmali. Voor deze rederij geldt hetzelfde als voor de Volgo-Don.
Dan de opvaart. Eerst de OT 1504.
'n Flinke boot.
Dan de OTA 890 en 921
De zelfde boten, kleiner, en duidelijk sleepboten geweest aan de overlopen en de strangenlier te zien.
En als laatste de Azeri Karabakh, net als de Brothers 2 van Palmali
Met die schepen zou je een kaartje vol kunnen schieten.
Daarna de Sea Falcon uit Willemstad.
Als laatste de Brothers 2 van Palmali. Voor deze rederij geldt hetzelfde als voor de Volgo-Don.
Dan de opvaart. Eerst de OT 1504.
'n Flinke boot.
Dan de OTA 890 en 921
De zelfde boten, kleiner, en duidelijk sleepboten geweest aan de overlopen en de strangenlier te zien.
En als laatste de Azeri Karabakh, net als de Brothers 2 van Palmali
Na de middag gaan we ook varen, de Don op.
Eerst komen we een bunkerboot tegen, nogal herkenbaar aan de ronde tanks.
Ligt 'n leuk sleepbootje tegen de wal,
en zien we een in verval geraakte scheepswerf met ""kantelhelling"
Dan het/een havengedeelte. De meeste plaatsen hebben er meer.
Moet er begin vorige eeuw zo hebben uitgezien.
En het eerste (en misschien laatste) schip met containers.
Wij gaan hier stuurboord uit en laten Rostov achter ons.
Eerst komen we een bunkerboot tegen, nogal herkenbaar aan de ronde tanks.
Ligt 'n leuk sleepbootje tegen de wal,
en zien we een in verval geraakte scheepswerf met ""kantelhelling"
Dan het/een havengedeelte. De meeste plaatsen hebben er meer.
Moet er begin vorige eeuw zo hebben uitgezien.
En het eerste (en misschien laatste) schip met containers.
Wij gaan hier stuurboord uit en laten Rostov achter ons.
De kapitein heeft er zin in, dus in no time lopen we de "passanten" achterop.
ook hier weer een mooie, Westeuropees uitziende sleepboot.
We hebben ze anders gezien deze reis.
De kapitein van de Azeri is zo vriendelijk om even achteruit te slaan en aan de kant te gaan, passagiersvaart heeft voorrang.
Duwcombinatie ziet er goed uit.
Dan wordt het even druk. De Don is niet zo breed, we lopen het hele spul op, er komen schepen tegen en er liggen er voor anker,
misschien voor de spoorbrug in Rostov. Al met al even dobberen en schipperen.
Uiteindelijk kunnen we ook de duwcombinatie's voorbij.
Mooie gelegenheid om even de kop vast te leggen. Lekker zooitje.
De horizontale cylinder vervangt de koppellier, maar hoe het precies werkt heb ik niet kunnen achterhalen.
ook hier weer een mooie, Westeuropees uitziende sleepboot.
We hebben ze anders gezien deze reis.
De kapitein van de Azeri is zo vriendelijk om even achteruit te slaan en aan de kant te gaan, passagiersvaart heeft voorrang.
Duwcombinatie ziet er goed uit.
Dan wordt het even druk. De Don is niet zo breed, we lopen het hele spul op, er komen schepen tegen en er liggen er voor anker,
misschien voor de spoorbrug in Rostov. Al met al even dobberen en schipperen.
Uiteindelijk kunnen we ook de duwcombinatie's voorbij.
Mooie gelegenheid om even de kop vast te leggen. Lekker zooitje.
De horizontale cylinder vervangt de koppellier, maar hoe het precies werkt heb ik niet kunnen achterhalen.
En er komt nog een stevige coaster tegen.
Na een tussenstop in Starocherkasskaja (probeer dat maar eens 10 keer snel achter elkaar te zeggen), kerk, kozakkenmuseum, enz.,
gaan we weer verder.
Dit kabelpontje heb ik geklokt toen we stil lagen. Redde het net in 10 min.
's Avonds in de schemering komen we weer een duwcombinatie tegen.
Ondanks weinig licht toch maar even vastleggen, al is het maar voor de verlichting.
Zoals je ziet "gewoon" de driehoek, alleen staat die op de stuurhut van de duwboot. De bak heeft voorop wat branden waar
volgens mij geen regels voor zijn.
Achterop is het anders. Een grote driehoek, de buitenste lichten op de hoeken van de achterbouw, en voor duwcombinaties een
extra (geel ??) licht boven de "punt" van de driehoek. Als je het "gele" licht wegdenkt heb je dus de hekverlichting van een motorschip.
De volgende morgen om 06.15u (gek is niks) komen we deze tegen, en zoals je ziet, gewoon 'n licht voorop. Waar dat rek voor dient weet ik ook niet. Deze is trouwens weer van Palmali.
5 min. later naderen we onze eerste sluis, de Nikolaevskij-sluis.
We hebben dan de Kotschetowsker- en de Konstantinowskersluis gemist, maar ja, we "moeten" nog bijna 3 weken.
Richting oost, opkomende zon, maar wel mooi en tekenend voor deze reis. De "mast" die je ziet legt een kabel voor de benedendeuren,
net als in Gaarkeuken. Alleen heeft deze er 10 min. voor nodig.
Heel aparte onderdeuren. 2 Grote schijven, beschermd met hout en daaraan de deur bevestigd.
Na een tussenstop in Starocherkasskaja (probeer dat maar eens 10 keer snel achter elkaar te zeggen), kerk, kozakkenmuseum, enz.,
gaan we weer verder.
Dit kabelpontje heb ik geklokt toen we stil lagen. Redde het net in 10 min.
's Avonds in de schemering komen we weer een duwcombinatie tegen.
Ondanks weinig licht toch maar even vastleggen, al is het maar voor de verlichting.
Zoals je ziet "gewoon" de driehoek, alleen staat die op de stuurhut van de duwboot. De bak heeft voorop wat branden waar
volgens mij geen regels voor zijn.
Achterop is het anders. Een grote driehoek, de buitenste lichten op de hoeken van de achterbouw, en voor duwcombinaties een
extra (geel ??) licht boven de "punt" van de driehoek. Als je het "gele" licht wegdenkt heb je dus de hekverlichting van een motorschip.
De volgende morgen om 06.15u (gek is niks) komen we deze tegen, en zoals je ziet, gewoon 'n licht voorop. Waar dat rek voor dient weet ik ook niet. Deze is trouwens weer van Palmali.
5 min. later naderen we onze eerste sluis, de Nikolaevskij-sluis.
We hebben dan de Kotschetowsker- en de Konstantinowskersluis gemist, maar ja, we "moeten" nog bijna 3 weken.
Richting oost, opkomende zon, maar wel mooi en tekenend voor deze reis. De "mast" die je ziet legt een kabel voor de benedendeuren,
net als in Gaarkeuken. Alleen heeft deze er 10 min. voor nodig.
Heel aparte onderdeuren. 2 Grote schijven, beschermd met hout en daaraan de deur bevestigd.
Een eindje verder lopen we de Azeri weer achterop, die had uiteraard niet in Starocherkasskaja vast gemaakt.
We moeten even dobberen omdat de Don hier te smal is, maar dan gaan de karren weer open. Brandstof is hier goedkoop.
Dit tankertje maar even gepikt omdat het wat anders uitziet. Is in ieder geval een tanker want die voeren hier een rode kegel
(heb ik nagevraagd).
Tegen 9 uur naderen we sluis 15. Deze ligt in een lateraalkanaal van de Don, maar wordt qua telling, samen met sluis 14,
bij het Wolga-Donkanaal gerekend.
Na deze 2 krijg je het Zimljansker-stuwmeer waarna het echte kanaal komt.
Boven in sluis, op de achtergrond komt de Azeri weer.
We naderen sluis 14.
Sluis met mooie torens.
Boven de sluis ligt (alweer) een Palmali te wachten. Omdat de sluis maar een goeie 1/2 meter breder is dan het schip, moeten
we eerst helemaal de sluis uit en dan de kop naar bakboord manoeuvreren. Kost allemaal tijd
Richting stuwmeer ligt aan bakboord nog iets wat een bunkerschip zou kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker.
We moeten even dobberen omdat de Don hier te smal is, maar dan gaan de karren weer open. Brandstof is hier goedkoop.
Dit tankertje maar even gepikt omdat het wat anders uitziet. Is in ieder geval een tanker want die voeren hier een rode kegel
(heb ik nagevraagd).
Tegen 9 uur naderen we sluis 15. Deze ligt in een lateraalkanaal van de Don, maar wordt qua telling, samen met sluis 14,
bij het Wolga-Donkanaal gerekend.
Na deze 2 krijg je het Zimljansker-stuwmeer waarna het echte kanaal komt.
Boven in sluis, op de achtergrond komt de Azeri weer.
We naderen sluis 14.
Sluis met mooie torens.
Boven de sluis ligt (alweer) een Palmali te wachten. Omdat de sluis maar een goeie 1/2 meter breder is dan het schip, moeten
we eerst helemaal de sluis uit en dan de kop naar bakboord manoeuvreren. Kost allemaal tijd
Richting stuwmeer ligt aan bakboord nog iets wat een bunkerschip zou kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Na het stuwmeer (193 km) beginnen we aan het echte kanaal.
De eerste sluis (13) maken we nog mee in het donker, maar daar valt geen eer aan te behalen.
Volgens het programma dat we iedere dag krijgen passeren we de rest tussen 21.55u en 08.25u. Da's balen.
's Nachts de nodige sluizen 'mee gekregen", de kapitein is duidelijk geen spitsenschipper.
's Morgens hoor ik Marie-Louise opstaan, raap mezelf ook maar bij mekaar, en naar buiten.
Blijken we royaal achter te liggen op schema.
Het is goed half zes, en we gaan net sluis 8 uit. Die stond gepland om 4 uur. Het geluk is met den domme.
Zoals je ziet staat Marie-Louise (van de wal nota bene) al te filmen.
Sluis 7. Beneden ligt een Palmali maar dat boeit niet, wij hebben voorrang. Hier gaan we omlaag dus ook die stomme kabel.
Voor dat stomme ding hebben we wat minuten liggen wachten.
Vanuit de sluis kun je nr 6 en in de verte (links in beeld) nr 5 zien liggen.
De oliedrukcylinder waar de kabel mee gespannen wordt.
Bij het grootste gedeelte van het kanaal hebben ze een dal gevolgd. Hier zitten we in 'n gegraven stuk, ook niet al te breed.
Voor de volgende sluis moet er weer eentje wachten, mooie gelegenheid om wat close-ups te maken van zo'n Volgo-Don.
Het achterschip.
De brug met "geleide rails" ergens voor??
De luiken (4 stuks) met stapelaars, 6 per luik.
Het voorschip.
En het hele schip.
De eerste sluis (13) maken we nog mee in het donker, maar daar valt geen eer aan te behalen.
Volgens het programma dat we iedere dag krijgen passeren we de rest tussen 21.55u en 08.25u. Da's balen.
's Nachts de nodige sluizen 'mee gekregen", de kapitein is duidelijk geen spitsenschipper.
's Morgens hoor ik Marie-Louise opstaan, raap mezelf ook maar bij mekaar, en naar buiten.
Blijken we royaal achter te liggen op schema.
Het is goed half zes, en we gaan net sluis 8 uit. Die stond gepland om 4 uur. Het geluk is met den domme.
Zoals je ziet staat Marie-Louise (van de wal nota bene) al te filmen.
Sluis 7. Beneden ligt een Palmali maar dat boeit niet, wij hebben voorrang. Hier gaan we omlaag dus ook die stomme kabel.
Voor dat stomme ding hebben we wat minuten liggen wachten.
Vanuit de sluis kun je nr 6 en in de verte (links in beeld) nr 5 zien liggen.
De oliedrukcylinder waar de kabel mee gespannen wordt.
Bij het grootste gedeelte van het kanaal hebben ze een dal gevolgd. Hier zitten we in 'n gegraven stuk, ook niet al te breed.
Voor de volgende sluis moet er weer eentje wachten, mooie gelegenheid om wat close-ups te maken van zo'n Volgo-Don.
Het achterschip.
De brug met "geleide rails" ergens voor??
De luiken (4 stuks) met stapelaars, 6 per luik.
Het voorschip.
En het hele schip.
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Rumo-motoren
Wat een mooi onderwerp.Jan Kroes schreef:Eerst maar het schip. De Michail Scholochow, genoemd naar een (in Rusland) bekende schrijver.
Gebouwd in de DDR, l x b x d = ca. 127 x 17 x 3, min. hoogte 13 m.
Waterverplaatsing 3000 ton, vermogen 3 x 1000 pk bij 350 toeren.
Als iemand een idee heeft wat hier staat, weten we het merk motor.
Ik heb even op een paar Russische sites gekeken:
Dit passagiesrschip van het type 302 is vanaf 1983 gebouwd bij VEB Elbewerften Boizenburg in Rosslau (DDR). 129,1 x 16,7 x 2,95 en 3852 ton.
De motoren zijn direct omkeerbaar en van het type 6ЧРН 36/45 (EG70-5).
De fabrikant is RUMO in Nizhny Novgorod. Het is een heel oud merk, want ze waren in 1874 de eerste zware machinebouwer in Rusland (onder de naam Felser & Co in Riga). Sinds 1903 bouwen ze motoren, zowel eigen ontwerp als licentie voor MAN/B&W. In 1915 wordt de fabriek naar Nizhny Novgorod, een Russisch industriecentrum, verplaatst vanwege de 1e Wereldoorlog. In 1922 komt dan de Russiche Revolutie en wordt de fabriek genationaliseerd. "Felser & Co." wordt veranderd in "Dvigatel Revolutsii".
In 1935 wordt de eerste direct omkeerbare motor gebouwd en in de 2e wereldoorlog draait de fabriek volop voor de wapenindustrie.
In 1993 wordt de fabriek geprivatiseerd en wordt de naam veranderd in JSC RUMO. Sinds 1997 bouwen ze ook weer MAN/B&W motoren in licentie.
RUMO, type 6ЧРН 36/45 (EG70-5)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.