Rusland- Donau- en andere cruises.

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Rusland- Donau- en andere cruises.

Bericht door Jan Kroes »

Edit november 2014.
Voor geïnteresseerden en voor mij zelf maar even een inhoudsopgave gemaakt van de volgende cruises.

2009 : St Petersburg-Moskou met "uitstapje" naar de Witte zee. (halfweg de pagina)

2011 : Passau-Vilkovo aan de Zwarte zee-Passau.

2012 : Potsdam-Potsdam, naar Rugen via o.a. Stettin, en terug.

2013 : Passau-Tulcea-Passau.

2015 : Keulen-Passau.

2016 : Duesseldorf-Passau-Linz-Duesseldorf.

2017: Stuttgart-Saarbruecken-Stuttgart

2018: Arnhem-Dinant-Arnhem

2018: Hamburg-Amsterdam


De eerste is van Rostov aan de Don via Astrakan naar St Petersburg.

Vorige week teruggekomen van onze cruise in Rusland.
Niet alle foto's zijn naar m'n zin, maar dat komt o.a. door soms errug ver inzoomen, veel tegenlicht, vaak door glas gefotografeerd
en (last but not least) 'n nieuwe en 'n geleende camera.

Eerst maar het schip. De Michail Scholochow, genoemd naar een (in Rusland) bekende schrijver.
Gebouwd in de DDR, l x b x d = ca. 127 x 17 x 3, min. hoogte 13 m.
Waterverplaatsing 3000 ton, vermogen 3 x 1000 pk bij 350 toeren.

Bij het gele kruisje "onze" patrijspoorten.

Afbeelding

Als iemand een idee heeft wat hier staat, weten we het merk motor.

Afbeelding

Als we aan boord gaan ligt het schip boven de spoorbrug in Rostov aan de Don.
In 1917 heeft die er zo uit gezien. Volgens de ansicht met een uniek draaimechanisme.

Afbeelding

......en onder de Voroshilovskybrug.

Afbeelding

Achter ons ligt de blusboot in een schroevendok.

Afbeelding

Verder een soort "Spido". Die zien we bijna overal deze reis. Hij brengt mensen naar een aantal vaste op- en afstapplaatsen.

Afbeelding

En nog een oud ding, verbouwd tot rondvaartboot. Kunnen ze hier dus ook.

Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Net als we terugkomen van onze rondrit door de stad, staat de spoorbrug open. Als eerste gaat daar de Volgo-Don 159 doorheen.
Met die schepen zou je een kaartje vol kunnen schieten.

Afbeelding

Daarna de Sea Falcon uit Willemstad.

Afbeelding

Als laatste de Brothers 2 van Palmali. Voor deze rederij geldt hetzelfde als voor de Volgo-Don.

Afbeelding

Dan de opvaart. Eerst de OT 1504.

Afbeelding

'n Flinke boot.

Afbeelding

Dan de OTA 890 en 921

Afbeelding

De zelfde boten, kleiner, en duidelijk sleepboten geweest aan de overlopen en de strangenlier te zien.

Afbeelding

En als laatste de Azeri Karabakh, net als de Brothers 2 van Palmali

Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Na de middag gaan we ook varen, de Don op.
Eerst komen we een bunkerboot tegen, nogal herkenbaar aan de ronde tanks.

Afbeelding

Ligt 'n leuk sleepbootje tegen de wal,

Afbeelding

en zien we een in verval geraakte scheepswerf met ""kantelhelling"

Afbeelding

Dan het/een havengedeelte. De meeste plaatsen hebben er meer.

Afbeelding

Moet er begin vorige eeuw zo hebben uitgezien.

Afbeelding

En het eerste (en misschien laatste) schip met containers.

Afbeelding

Wij gaan hier stuurboord uit en laten Rostov achter ons.

Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

De kapitein heeft er zin in, dus in no time lopen we de "passanten" achterop.

Afbeelding

ook hier weer een mooie, Westeuropees uitziende sleepboot.
We hebben ze anders gezien deze reis.

Afbeelding

Afbeelding

De kapitein van de Azeri is zo vriendelijk om even achteruit te slaan en aan de kant te gaan, passagiersvaart heeft voorrang.

Afbeelding

Duwcombinatie ziet er goed uit.

Afbeelding

Dan wordt het even druk. De Don is niet zo breed, we lopen het hele spul op, er komen schepen tegen en er liggen er voor anker,
misschien voor de spoorbrug in Rostov. Al met al even dobberen en schipperen.

Afbeelding

Uiteindelijk kunnen we ook de duwcombinatie's voorbij.

Afbeelding

Mooie gelegenheid om even de kop vast te leggen. Lekker zooitje.
De horizontale cylinder vervangt de koppellier, maar hoe het precies werkt heb ik niet kunnen achterhalen.


Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

En er komt nog een stevige coaster tegen.

Afbeelding

Afbeelding

Na een tussenstop in Starocherkasskaja (probeer dat maar eens 10 keer snel achter elkaar te zeggen), kerk, kozakkenmuseum, enz.,
gaan we weer verder.

Dit kabelpontje heb ik geklokt toen we stil lagen. Redde het net in 10 min.

Afbeelding

's Avonds in de schemering komen we weer een duwcombinatie tegen.
Ondanks weinig licht toch maar even vastleggen, al is het maar voor de verlichting.

Afbeelding

Zoals je ziet "gewoon" de driehoek, alleen staat die op de stuurhut van de duwboot. De bak heeft voorop wat branden waar
volgens mij geen regels voor zijn.

Achterop is het anders. Een grote driehoek, de buitenste lichten op de hoeken van de achterbouw, en voor duwcombinaties een
extra (geel ??) licht boven de "punt" van de driehoek. Als je het "gele" licht wegdenkt heb je dus de hekverlichting van een motorschip.

Afbeelding

De volgende morgen om 06.15u (gek is niks) komen we deze tegen, en zoals je ziet, gewoon 'n licht voorop. Waar dat rek voor dient weet ik ook niet. Deze is trouwens weer van Palmali.

Afbeelding

Afbeelding

5 min. later naderen we onze eerste sluis, de Nikolaevskij-sluis.
We hebben dan de Kotschetowsker- en de Konstantinowskersluis gemist, maar ja, we "moeten" nog bijna 3 weken.
Richting oost, opkomende zon, maar wel mooi en tekenend voor deze reis. De "mast" die je ziet legt een kabel voor de benedendeuren,
net als in Gaarkeuken. Alleen heeft deze er 10 min. voor nodig.

Afbeelding

Heel aparte onderdeuren. 2 Grote schijven, beschermd met hout en daaraan de deur bevestigd.

Afbeelding

Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Een eindje verder lopen we de Azeri weer achterop, die had uiteraard niet in Starocherkasskaja vast gemaakt.

Afbeelding

We moeten even dobberen omdat de Don hier te smal is, maar dan gaan de karren weer open. Brandstof is hier goedkoop.

Afbeelding

Dit tankertje maar even gepikt omdat het wat anders uitziet. Is in ieder geval een tanker want die voeren hier een rode kegel
(heb ik nagevraagd).

Afbeelding

Tegen 9 uur naderen we sluis 15. Deze ligt in een lateraalkanaal van de Don, maar wordt qua telling, samen met sluis 14,
bij het Wolga-Donkanaal gerekend.
Na deze 2 krijg je het Zimljansker-stuwmeer waarna het echte kanaal komt.

Afbeelding

Boven in sluis, op de achtergrond komt de Azeri weer.

Afbeelding

We naderen sluis 14.

Afbeelding

Sluis met mooie torens.

Afbeelding

Boven de sluis ligt (alweer) een Palmali te wachten. Omdat de sluis maar een goeie 1/2 meter breder is dan het schip, moeten
we eerst helemaal de sluis uit en dan de kop naar bakboord manoeuvreren. Kost allemaal tijd :lol:

Afbeelding

Richting stuwmeer ligt aan bakboord nog iets wat een bunkerschip zou kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Afbeelding
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Na het stuwmeer (193 km) beginnen we aan het echte kanaal.

Afbeelding

De eerste sluis (13) maken we nog mee in het donker, maar daar valt geen eer aan te behalen.
Volgens het programma dat we iedere dag krijgen passeren we de rest tussen 21.55u en 08.25u. Da's balen.
's Nachts de nodige sluizen 'mee gekregen", de kapitein is duidelijk geen spitsenschipper.
's Morgens hoor ik Marie-Louise opstaan, raap mezelf ook maar bij mekaar, en naar buiten.
Blijken we royaal achter te liggen op schema.
Het is goed half zes, en we gaan net sluis 8 uit. Die stond gepland om 4 uur. Het geluk is met den domme.

Afbeelding

Zoals je ziet staat Marie-Louise (van de wal nota bene) al te filmen.

Sluis 7. Beneden ligt een Palmali maar dat boeit niet, wij hebben voorrang. Hier gaan we omlaag dus ook die stomme kabel.
Voor dat stomme ding hebben we wat minuten liggen wachten.

Afbeelding

Vanuit de sluis kun je nr 6 en in de verte (links in beeld) nr 5 zien liggen.

Afbeelding

De oliedrukcylinder waar de kabel mee gespannen wordt.

Afbeelding

Bij het grootste gedeelte van het kanaal hebben ze een dal gevolgd. Hier zitten we in 'n gegraven stuk, ook niet al te breed.

Afbeelding

Voor de volgende sluis moet er weer eentje wachten, mooie gelegenheid om wat close-ups te maken van zo'n Volgo-Don.
Het achterschip.

Afbeelding

De brug met "geleide rails" ergens voor??

Afbeelding

De luiken (4 stuks) met stapelaars, 6 per luik.

Afbeelding

Het voorschip.

Afbeelding

En het hele schip.

Afbeelding
Zeearend
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:32
Locatie: Terneuzen

Bericht door Zeearend »

mooi om te zien al die foto's.
Ikzelf heb de trans-siberie express gedaan in de
comm tijd nog, maar als ik deze foto's zie lijkt dit
me ook wel iets.
Als je nog meer kunt laten zien ?
laat maar komen.

gr Henk
mee varen
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Rumo-motoren

Bericht door Gert Schouwstra »

Jan Kroes schreef:Eerst maar het schip. De Michail Scholochow, genoemd naar een (in Rusland) bekende schrijver.
Gebouwd in de DDR, l x b x d = ca. 127 x 17 x 3, min. hoogte 13 m.
Waterverplaatsing 3000 ton, vermogen 3 x 1000 pk bij 350 toeren.
Afbeelding

Als iemand een idee heeft wat hier staat, weten we het merk motor.
Afbeelding
Wat een mooi onderwerp.
Ik heb even op een paar Russische sites gekeken:
Dit passagiesrschip van het type 302 is vanaf 1983 gebouwd bij VEB Elbewerften Boizenburg in Rosslau (DDR). 129,1 x 16,7 x 2,95 en 3852 ton.
De motoren zijn direct omkeerbaar en van het type 6ЧРН 36/45 (EG70-5).
De fabrikant is RUMO in Nizhny Novgorod. Het is een heel oud merk, want ze waren in 1874 de eerste zware machinebouwer in Rusland (onder de naam Felser & Co in Riga). Sinds 1903 bouwen ze motoren, zowel eigen ontwerp als licentie voor MAN/B&W. In 1915 wordt de fabriek naar Nizhny Novgorod, een Russisch industriecentrum, verplaatst vanwege de 1e Wereldoorlog. In 1922 komt dan de Russiche Revolutie en wordt de fabriek genationaliseerd. "Felser & Co." wordt veranderd in "Dvigatel Revolutsii".
In 1935 wordt de eerste direct omkeerbare motor gebouwd en in de 2e wereldoorlog draait de fabriek volop voor de wapenindustrie.
In 1993 wordt de fabriek geprivatiseerd en wordt de naam veranderd in JSC RUMO. Sinds 1997 bouwen ze ook weer MAN/B&W motoren in licentie.
Afbeelding
RUMO, type 6ЧРН 36/45 (EG70-5)
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Danny

Bericht door Danny »

mooie foto`s Jan
Plaats reactie