Oud collega die erop woont heeft het over een kraak en het opboeisel van de boeg staat achterover,
of mag ik het dan nog geen kraak noemen? gr unikap
Kraak
Re: Kraak
Ik zeg niet dat het geen Kraak kan zijn; ik twijfelde echter of het echt een kraak was.
Dus vraag ik om wat extra informatie door de mogelijkheid te opperen dat het een brugschuitje kan zijn.
Ik kan niet weten, wat jij allemaal over het scheepje weet.
Dus vraag ik om wat extra informatie door de mogelijkheid te opperen dat het een brugschuitje kan zijn.
Ik kan niet weten, wat jij allemaal over het scheepje weet.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Voornoemde collega vertelde ook, dat er met kolen gependeld werd tussen A'dam en Zaandam.
Motor stond er niet in dus zeilen, en slepen of jagen was middel om vooruit te komen.
Als het blad gevallen is, hoop ik nog eens een beter plaatje te kunnen schieten en te plaatsen.
gr unikap
Motor stond er niet in dus zeilen, en slepen of jagen was middel om vooruit te komen.
Als het blad gevallen is, hoop ik nog eens een beter plaatje te kunnen schieten en te plaatsen.
gr unikap
Re: Kraak
Mooie plaat Kees!
Veel leuke details en een deel van de geschiedenis bekend. Goed speurwerk weer.
Ik denk ook niet dat er gezeild werd met deze kraak, opvallend zijn dan wel de zwaarden. Gezien de kleine zwaardliertjes waren ze vast niet van plan die erg vaak te moeten gebruiken?! Ik zie ook een mooie lier achter de mastkoker met vier verhaalkoppen en twee verschillende verzetten. Die grote kist of kast op het voordek s inderdaad apart. Ik dacht eerst aan een dekkombuis, maar op die plek en met een riante roef past dat niet echt.
De ramen in de roef met duidelijk voortgezette verticale schuifblinden vind ik ook wel opvallend. Toch iets wat ik eerder bij een houten roef zou verwachten. Maar het is natuurlijk ook een vroeg ijzeren schip.
Bedankt voor het plaatsen!
Veel leuke details en een deel van de geschiedenis bekend. Goed speurwerk weer.
Ik denk ook niet dat er gezeild werd met deze kraak, opvallend zijn dan wel de zwaarden. Gezien de kleine zwaardliertjes waren ze vast niet van plan die erg vaak te moeten gebruiken?! Ik zie ook een mooie lier achter de mastkoker met vier verhaalkoppen en twee verschillende verzetten. Die grote kist of kast op het voordek s inderdaad apart. Ik dacht eerst aan een dekkombuis, maar op die plek en met een riante roef past dat niet echt.
De ramen in de roef met duidelijk voortgezette verticale schuifblinden vind ik ook wel opvallend. Toch iets wat ik eerder bij een houten roef zou verwachten. Maar het is natuurlijk ook een vroeg ijzeren schip.
Bedankt voor het plaatsen!
Live to sail, sail to live
Re: Kraak
Bedankt voor extra informatie.unikap schreef: ↑10 sep 2020 20:43 Voornoemde collega vertelde ook, dat er met kolen gependeld werd tussen A'dam en Zaandam.
Motor stond er niet in dus zeilen, en slepen of jagen was middel om vooruit te komen.
Als het blad gevallen is, hoop ik nog eens een beter plaatje te kunnen schieten en te plaatsen.
gr unikap
Zou inderdaad leuk zijn er een betere foto van te zien.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Tja, jammer, maar misschien maakt deze of gene nog weleens een betere foto.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Ik ben benieuwd of deze kraak(?) nog bestaat.
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... tcode=H64N
Als 'Nieuwe zorg' in 1894 bij Boot Vrijeban gebouwd. 23,25 x 4,10 m 90 ton Eerste eigenaar H. Brugts.
Daarna Johanna, Berdu van Nieboer in Zwolle, Volharding van Dekens in Coevorden, en Risico 6 geheten.
Overige schippers waren Westerhuis in Zwartsluis en Versteeg in Gouderak.
Kadasterkaart: https://s2ho.nl/KID/Kaarten/Kaarten_Rot ... ott_01.png
Gaat er misschien bij iemand een lichtje op?
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... tcode=H64N
Als 'Nieuwe zorg' in 1894 bij Boot Vrijeban gebouwd. 23,25 x 4,10 m 90 ton Eerste eigenaar H. Brugts.
Daarna Johanna, Berdu van Nieboer in Zwolle, Volharding van Dekens in Coevorden, en Risico 6 geheten.
Overige schippers waren Westerhuis in Zwartsluis en Versteeg in Gouderak.
Kadasterkaart: https://s2ho.nl/KID/Kaarten/Kaarten_Rot ... ott_01.png
Gaat er misschien bij iemand een lichtje op?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Kraak
Pieter; Versteeg in Gouderak had meer schepen daar haalde die vuil en sloopafval mee op.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Kraak
Dat is waardevolle informatie. Bedankt Kees.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....