Kraak

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Kraak

Bericht door Gert Schouwstra »

Je had de Prima, Secunda, Tertia, Quarta, allemal van Wm. Ruijs & Zn, dochter van de K.R.L.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Kraak

Bericht door ichthus »

Hallo, Gerrit Been heeft toch ook een Kraak schip gehad ?
w g. Wim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kraak

Bericht door pieter53 »

Klopt Wim.
Hij heeft het over de Verwisseling 30 meter 213 ton.
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... de=A17300N
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Kraak

Bericht door Roy »

Nooit geweten dat Wm Ruys & Co./ K.R.L. 11 kraken in de vaart gehad hebben.
Na al deze voorzetten wat de namen aangaat ben ik eens gaan spitten hoe al deze schepen met Latijnse namen geheten kunnen hebben.
Zo zijn we op het volgde lijstje uitgekomen.
1.= Prima
2.= Secunda.
3.= Tertia.
4.= Quarta.
5.= Quintus.
6.= Sextus.
7.= Septima.
8.= Octo, of als achtste, Octavum.
9.= Nona, of als negende, Novem.
10= Decem, of als tiende Decimam.
11= Sebalas, maar is Maleis en geen Latijn.

Verbeteringen worden met meer dan gemiddelde belangstelling tegemoet gezien. :wink:

m.v.g., Roy
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Kraak

Bericht door Gert Schouwstra »

Roy, deze heb ik kunnen vinden. Het waren niet allemaal kraken, maar een lichterschip kan best ene krak geweest zijn. En Ruijs had nog meer binnenvaartschepen, buiten deze serie.

1.= PRIMA, lichterschip, gebouwd in 1892 bij Kalkman in Capelle a/d IJssel (Kralingen), 36,35 x 6,17 - 293 ton. Eigenaar Wm. Ruijs & Zn, vanaf 1914 eigenaar NV. Mij. Lichterschip Prima. Brandmerk 8838 Rott 1914.

2.= SECUNDA, kraakschip, gebouwd in 1895 bij Bonn en Mees in Charlois (bouwnr 78), 38,50 x 6,43 - 325 ton. Eigenaar Wm. Ruijs & Zn, vanaf 1914 eigenaar NV. Mij. Lichterschip Secunda, na WO-II Ruijs & Co in Amsterdam. Brandmerk 11110 B Rott 1962, ombouw tot motorschip, nieuwe naam ELISABETH.

3.= TERTIA, lichterschip, gebouwd in 1899 bij Bonn en Mees in Charlois (bouwnr 118), 39,60 x 6,44 - 339 ton. Eigenaar Wm. Ruijs & Zn, vanaf 1914 eigenaar NV. Mij. Lichterschip Tertia. Brandmerk 7856 B Rott 1952, nieuwe naam CAROLINA.

4.= QUARTA, kraakschip, gebouwd in 1902 bij Bonn en Mees in Charlois (bouwnr 146), 39,80 x 6,43 - 350 ton. Eigenaar Wm. Ruijs & Zn, vanaf 1914 eigenaar NV. Mij. Lichterschip Quarta. Brandmerk 7855 B Rott 1952

5.= QUINTA, tjalk, gebouwd in 1907 in Martenshoek als SIROCCO voor Uiltje Stastra, 25,18 x 5,14 – 170 ton. Nieuwe naam QUINTA, eigenaar NV. Mij. Lichterschip Quinta.

6.= SEXTA, kraakschip, gebouwd in 1915 bij Wilton in Rotterdam, 39,85 x 6,43 - 345 ton. Eigenaar NV. Mij. Lichterschip Sexta. Brandmerk 7857 B Rott 1952. Latere naam IDEAAL.

7.= SEPTIMA, lichterschip, gebouwd in 1915 bij van Diepen in Waterhuizen, 29,00 x 6,42 - 250 ton. Eigenaar NV. Mij. Lichterschip Septima.

8.= OCTAVA, lichterschip, gebouwd in 1915 bij van Diepen in Waterhuizen, 29,04 x 6,40 - 250 ton. Eigenaar NV. Mij. Lichterschip Ocatava. Brandmerk 7865 B Rott 1952. Latere naam PAULINA.

9.= NONA, lichterschip, gebouwd in 1906 in Capelle a/d IJssel als ANNA voor F. Swarttouw. 35,50 x 6,34 – 284 ton. In 1914 HENDRIK van J.S.H. Wassenaar, vanaf 1916 DECIMA (I), in hetzelfde jaar hernoemd NONA, eigenaar NV. Mij. Lichterschip Nona. Brandmerk 1502 B Rott 1927. Latere namen BEN-V en TIJD ZAL’T LEREN.

10.= DECIMA (II), lichterschip gebouwd in 1905 bij D.J. Boot in Alphen a/d Rijn als JOHANNA, voor P.J. van Drunen in Dreumel. 39,20 x 6,38 - 322 ton. Daarna NORA van P.J. van Drunen, In 1913 DINA van S. Sippens in Franeker, vanaf 1916 DECIMA, eigenaar NV. Mij. Lichterschip Decima. Brandmerk 1501 B Rott 1927.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kraak

Bericht door pieter53 »

tjalk_quinta_amsterdam_11_september_2010_pieter_klein_a1050385-.jpg
tjalk_quinta_amsterdam_11_september_2010_pieter_klein_a1050385-.jpg (243.65 KiB) 1642 keer bekeken
Deze Quinta?
Ligt die niet al sinds 1919 of zo in de Nieuwevaart Amsterdam?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Kraak

Bericht door ichthus »

Hallo, al sinds 19i9 in de Nieuwevaart Amsterdam !? sorry Sir.
Wim
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kraak

Bericht door pieter53 »

Nee sorry, niet 1919 maar 1916 :wink:

https://www.marhisdata.nl/schip?id=5925
In 1912, na de gedwongen verkoop aan Ruijs, uit de zeevaart. Van 1912 tot 1916 als "QUINTA", eigendom van de in 1913 door Ruijs opgerichte Maatschappij Lichterschip "Quinta", gevaren tussen Rotterdam en Amsterdam, daarna is het als woon/opslagschip blijven liggen.
(Uit J.F.M. Bos - Tjalken - blz. 106: QUINTA - De QUINTA is een Oostzeetjalk tot in alle details. Het schip is in 1907 op de werf van J.W. Boerma te Martenshoek gebouwd. W. Stastra heeft met het schip dat toen SIROCCO heette gevaren in de Kleine Kustvaart. Tot 1916 komt de SIROCCO voor in de registers van Bureau Veritas. Het schip had toen de thuishaven Rotterdam. Van 1907 tot 1911/12 heeft het vracht gevaren in de Kleine Kustvaart. Van 1912 tot 1916 heeft het tussen Rotterdam en Amsterdam heen en weer gevaren. In 1916 is het schip in Amsterdam blijven liggen, waar het als woonschip en opslagschip altijd is blijven liggen. Het schip heeft het originele Plimsollmerk van Veritas nog altijd. De eerste motor moet nog worden ingebouwd, er is nu alleen een gaaf casco over dat gebruikt wordt als woonschip. Er is sinds 1916, toen het schip als woonschip in gebruik werd genomen, bijna niet veranderd. De roef is toen verlengd en verhoogd, alles geklonken.)
1932: “Quinta”: meetdatum 24 november 1931. Meetnr. A7643N Amsterdam
1945: “Quinta”: meetdatum 27 oktober 1945. Meetnr. A12795N Amsterdam binnenhaven, eigenaar: N.V. Lichters Mij. "Quinta", Amsterdam.

enz.enz.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Kraak

Bericht door Gert Schouwstra »

woonschip en opslagschip
in Amsterdam. En Ruijs zat na de oorlog ook in Amsterdam, dus ik denk dat het allemaal klopt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Roy
Berichten: 4740
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Kraak

Bericht door Roy »

Gert, Wim en Pieter bedankt voor de aanvullingen m.b.t. de lichtervloot van Wm Ruys & Co.
Zo komen we weer een stukje dichter bij een vlootlijstje die de lading beter gaat dekken. Of we het echt kompleet krijgen is nog maar de vraag natuurlijk.

Wat betreft de A'damse toko van Ruys & Co. Wm. Ruys kwam van oorsprong uit de buurt van Amsterdam !. Er staat me zoiets van bij dat het Koudekerk a.d. Amstel was. Dus de A'dam connectie is helemaal zo gek nog niet...……

m.v.g., Roy
Plaats reactie