Ik was nog vergeten te melden dat de naam tegenwoordig H.G. Kraack is met als thuishaven Uithoorn.
Op internet is een en ander te vinden wanneer je zoekt op de naam H.G. Kraack.
Onder andere dat het schip bij Boot Vrijenban gebouwd zou zijn. Dat is op zijn minst twijfelachtig.
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen- ... jouwweb.nl
Kraak
Re: Kraak
Gezien het plaatje op de kop aan BB net boven het berghout kon het weleens dit scheepje wezen.
- Beschrijving Amstel
Woonboten ter hoogte van de Trompenburgstraat.
Vervaardiger J.M. Arsath Ro'is
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto's eigen fotodienst
Datering 19 augustus 1971
Geografische naam Trompenburgstraat
Amstel
Afbeeldingsbestand 010122034104
Fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010122034104
- Beschrijving Amstel
Woonboten ter hoogte van de Trompenburgstraat.
Vervaardiger J.M. Arsath Ro'is
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto's eigen fotodienst
Datering 19 augustus 1971
Geografische naam Trompenburgstraat
Amstel
Afbeeldingsbestand 010122034104
Fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010122034104
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
De achternaam Kraack is een zeldzaamheid, dus de kans dat een Kraack op een Kraak woont is wel heel klein.
Bij het RVEN staat als scheepsnaam duidelijk HG Kraack.
https://rven.info/schip.aspx?=2307
Bij het RVEN staat als scheepsnaam duidelijk HG Kraack.
https://rven.info/schip.aspx?=2307
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Groene Pijl= plaatje stuurboord
Blauwe Pijl= stokanker.
Genoeg overeenkomsten. Allemaal hetzelfde schip.
Groet K.T.
Re: Kraak
Hoe kom je eigenlijk aan het brandmerk Kees?
Op de Koningspoort kunnen lezen of via de liggers herleid?
Inmiddels is met zekerheid bekend dat de eigenaar niet de achternaam Kraack o.i.d. draagt.
Om privacy-redenen wordt de naam niet vrijgegeven.
Op de Koningspoort kunnen lezen of via de liggers herleid?
Inmiddels is met zekerheid bekend dat de eigenaar niet de achternaam Kraack o.i.d. draagt.
Om privacy-redenen wordt de naam niet vrijgegeven.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Beschrijving Prinsengracht 110-128 enz. (v.r.n.l.)
Vervaardiger Ino Roël
Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto's eigen fotodienst
Datering november 1987
Geografische naam Egelantiersgracht
Prinsengracht
Afbeeldingsbestand 010122027937
Fragment van: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/010122027937
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
pieter53 schreef: ↑15 feb 2018 19:42 Hoe kom je eigenlijk aan het brandmerk Kees?
Op de Koningspoort kunnen lezen of via de liggers herleid?
Ja, dat is een goede vraag. Mijn oudste notitie over dit schip is uit okt 1999. Ik kwam toen regelmatig langs bij werf Koningspoort, mijn ouders woonden daar dichtbij. De letterlijke tekst van de notitie laat ik hier volgen:
...Brandmerk 108 B Rott 1926. Scheepsbewijs te R.dam: gebouwd Krimpen ad IJssel 1890. 11-04-1963 eig. Bernardus Theodorus Kortekaas. Koopman te Uithoorn. Akte 226. ...
...Gegevens Meetbrief R19919N ingeschr. 19-05-1954. Risico l. 22.15 br. 4.42 106.118 ton. ...
De vraag blijft waar heb ik deze gegevens vandaan.
Ik weet het niet meer. Ik heb wel gesproken met degene die toen aan het schip werkte.
Of hij me deze gegevens gaf, nogmaals ik kan het me niet herinneren.
Tegenwoordig staat op het schip: 02300108
Groet K.T.
Re: Kraak
Tja, ik heb dat ook; wel gegevens hebben maar niet meer weten waar ze vandaan komen.
Ik had niet anders verwacht dan dat je ze uit betrouwbare bron hebt en
dat wordt door het ENI nummer ook bewezen.
Er varen echter ook schepen rond waar men om commerciële redenen andere gegevens aangeplakt heeft,
dus het blijft altijd oppassen, maar brandmerken en eni-nummers liegen (meestal) niet.
Ik had niet anders verwacht dan dat je ze uit betrouwbare bron hebt en
dat wordt door het ENI nummer ook bewezen.
Er varen echter ook schepen rond waar men om commerciële redenen andere gegevens aangeplakt heeft,
dus het blijft altijd oppassen, maar brandmerken en eni-nummers liegen (meestal) niet.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Deze meneer wist er alles van.
Ruim dertig schepen hadden twee of zelfs drie brandmerken.
De oudere werden dan wel netjes weggewerkt.
Sommigen denken dat een 'Lepeltakker' een type schip is.
Er waren zowel motorschepen als motorspitsen.
Een 'lepeltakker' is per definitie een schip waarmee gesjoemeld is.
Eigenlijk hoort dit onder 'Smokkel, fraude en andere zaken' of bij 'Lepeltakker'
Het mag verplaatst worden.
Groet van K.T.