Roy, Wm. Ruijs had nog een paar schepen in de binnenvaartvloot:
TENDER schroefstoomboot, gebouwd in 1893 in Rotterdam, 21,10 x 4,26 - 33 ton. Later ondergebracht bij "Mij. Stoomboot Tender" In 1929 omgebouwd tot stoomsleepboot. In 1940 verkocht.
GRIMSBY, lichterschip, gebouwd in 1892 in Capelle a/d IJssel, 25,00 x 5,28 - 162 ton. Latere naam MARIA van G. Baars.
SPARTAN, motorboot, gebouwd in 1905 in Rotterdam, 12,30 x 2,45 - 4 ton.
PELIKAAN, zeiljacht met hulpmotor 20 pk, gebouwd in 1923 in Cöpenick (D), 17,84 x 3,76 = 22 ton.
LLOYDMAIL, motorschip 50 pk, gebouwd in 1924 in Berkenhead (UK), 19,65 x 4,65 - 63 ton, brandmerk 9384 B ROTT 1955.
LIBERTÉ, sleepschip, gebouwd in 1899 in Kinderdijk, in 1907 naar W. Ruijs, 32,86 x 5,83 x 2,03 - 229 ton. Brandmerk 5781 ROTT 1907, later 7828 B ROTT 1951.
En dan is er ook nog een lijstje te maken van de KRL binnenvaartvloot.
Kraak
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Kraak
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Kraak
Bedankt voor de aanvullingen Gert.
Tja, Jan, dat kan aardig kloppen allemaal. Hierna is hij naar R'dam gegaan en heeft daar een eigen boekhouder kantoor opgezet en begon zeilschepen te berederen waar derden in participeerden. Ik heb een boek dat "De zeilvloot van Willem Ruys" heet. Daar is veel over die jaren terug te vinden.
Helaas wordt in geen enkele publicatie iets over de binnenvloot van Ruys & Co. gewag wordt gemaakt...….
m.v.g., Roy
Tja, Jan, dat kan aardig kloppen allemaal. Hierna is hij naar R'dam gegaan en heeft daar een eigen boekhouder kantoor opgezet en begon zeilschepen te berederen waar derden in participeerden. Ik heb een boek dat "De zeilvloot van Willem Ruys" heet. Daar is veel over die jaren terug te vinden.
Helaas wordt in geen enkele publicatie iets over de binnenvloot van Ruys & Co. gewag wordt gemaakt...….
m.v.g., Roy
Re: Kraak
Bron: Stadsarchief Amsterdam Rechtenvrij
Bestand OSIM00004004930
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Kraak
Mooie foto hoor, de kraak ligt onder de kraan. De was hangt te drogen. Veel mensen op de foto en de firmanaam duidelijk te lezen. Alleen de scheepsnaam ontbreekt, dat zou nog mooi zijn.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Kraak
Ik denk dat het de Quatra is.... even verder zoeken
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Laten we zeggen: 80% zeker of er moet een zusje bestaan.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Kraak
Toen ik wat beter ging kijken zag ik dat het geen klipper was maar een kraak.
De naam was met enige moeite te ontcijferen het bleek om de ONS GENOEGEN te gaan.
In 1890 gebouwd door Van der Giessen te Krimpen a/d IJssel voor Albert Stoel (1847-1926) te Amsterdam.
Ik ga er wat details uit lichten.
De mast had een zogenoemde schietende steng. Albert Stoel was op 41-jarige leeftijd in 1888 getrouwd met de 49 jarige Teuntje Mol. Het zal niet vaak gebeuren dat er mensen geidentificeerd worden op foto's van Jacob Olie. Zij heeft de fotograaf aan de overkant wel in de gaten. Ze was waarschijnlijk aan het koken. Tenminste de schoorsteen rookt en het is geen winter. De bomen zitten vol met bladeren. Zie de 1e foto. Het schip heeft een liggend stuurrad en kleine boldertjes. Voorop is ook nog het een en ander te ontdekken. De mast wordt in de harpuis gezet. Zou dit Albert Stoel zelf zijn? Voor in de kop de ankerspil en ook hier de kleine bolders. Waar zou die kist voor dienen. Een turfkist? Ik kan geen overloop van de fok vinden. Hoewel het schip zwaarden heeft zal het geen zeilschip zijn geweest. Ook achterop zie ik niet hoe de schoot van een eventueel zeil bediend zou kunnen worden. Het gaat hier om een spiksplinter nieuw schip. Later (in 1942) zal dit schip eigendom zijn van Jan Wams te Rotterdam.
Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
Re: Kraak
https://www.google.fr/maps/@51.772824,5 ... 6656?hl=nl
Kleine kraak in Aalst / Maas / gelderland
Sta verbaasd van de enorme afmetingen die sommige kraken hebben. gr unikap
Kleine kraak in Aalst / Maas / gelderland
Sta verbaasd van de enorme afmetingen die sommige kraken hebben. gr unikap
Re: Kraak
@Kees, was me nooit opgevallen dat het een Kraak was
en ik ben het met je eens dat het geen volwaardig zeilschip meer is.
Ik zie wel een bakstagputting, misschien alleen een hulpzeiltje gehad?
@unikap
Is dat niet een brugschuitje?
en ik ben het met je eens dat het geen volwaardig zeilschip meer is.
Ik zie wel een bakstagputting, misschien alleen een hulpzeiltje gehad?
@unikap
Is dat niet een brugschuitje?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....