Pagina 8 van 12

Re: Kraak

Geplaatst: 10 jan 2018 21:56
door ichthus
Het boven getoonde M .B . S , Monique heeft een lengte van 69meter 70 cm ,om beneden de grens van 70 meter te blijven wegens vaartijden,en bemanningseisen , dit even of topic voor de kijkers op de wal gr Wim

Re: Kraak

Geplaatst: 10 jan 2018 22:39
door klipper
de 9e januari , heb ik als gewezen knechtje van een kraak wat vermeld over rechtgezette Boeiings van kraken en nog wat aanvullends. Vrij snel is het verwijderd van het forum. Waarom?. Als dit nodig word gevonden, dan kan er volgens mij nog heel wat meer verwijderd worden!. Vriendelijke Gr

Re: Kraak

Geplaatst: 12 jan 2018 22:56
door basr
zo maar even
de vroegere tanker Scheldestroom van v/d Sluijs
had ook de voor boeiing naar binnen staan en was toch duidelijk geen kraak
de reden was dat toen het schip in aanbouw was bij Kooiman in Zwijndrecht de firma werk kreeg
naar het O K depot in Emmeloord toen nog even snel de kop naar binnen gezet en hij had
de lengte van 49,49 en mocht zo de NOP in
gegroet Bas de Ruijter

Re: Kraak

Geplaatst: 13 jan 2018 19:15
door pieter53
klipper schreef:
10 jan 2018 22:39
de 9e januari , heb ik als gewezen knechtje van een kraak wat vermeld over rechtgezette Boeiings van kraken en nog wat aanvullends. Vrij snel is het verwijderd van het forum. Waarom?. Als dit nodig word gevonden, dan kan er volgens mij nog heel wat meer verwijderd worden!. Vriendelijke Gr
Ik kan me niet voorstellen dat dat bewust is gebeurt!
Mischien heeft iemand wat fout gedaan of was er een 'bugje'.

Ik zeg niet dat het navolgende bij jou gebeurd is, maar ik heb zelf ook wel eens het idee gehad dat mijn bericht stiekum 'verdwenen was'.
Laatst merkte echter dat het best mijn eigen fout geweest kon zijn.

Ik had een bericht getypt en vervolgens bekijk ik het voorbeeld.
Op dat moment wordt ik door een binnenkomende e-mail afgeleid.
Na de e-mail werd ik geroepen voor de koffie.
Na de koffie kom ik terug bij de computer en zie daar het bericht staan.
Mooi dat is klaar denk ik en ik klik het tabblad weg.

Later zoek ik mijn bericht terug, maar kan het nergens meer vinden....

Wat was er nu gebeurt: ik had het voorbeeld aangezien voor het geplaatste bericht;
ik het echter nooit op 'verstuur' geklikt!
Op het moment dat ik het tabblad sloot, wistte ik dus tevens mijn bericht.

Ik ben me er vrij zeker van dat dit me al eens vaker overkomen moet zijn :-(

Re: Kraak

Geplaatst: 13 jan 2018 23:31
door klipper
Wat verdwenen bericht betrefd, bedankt voor het uitleggen. Gr

Re: Kraak

Geplaatst: 14 jan 2018 16:31
door Kees Keijzer
Hier een paar foto's van de kraak JENNY met recht gemaakte voor en achterboeing van Klipper zijn vader A. Korsten;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Je ziet goed de kenmerken van een kraak de dieper doorlopende halfronden of bij andere kraken de bergplaat
Foto'met dank aan de Fam. Korsten.
Hier nog een schip wat als kraak is gebouwd de AURORA van Andries de Weerd geweest nu woonschip in Leeuwaren ex Spijkerman LIBERTÉ, de opbouw van het schip is afkomstig van het kastje SPES van Zuiddam;
Afbeelding.
Groet, Kees.

Re: Kraak

Geplaatst: 14 jan 2018 18:29
door pieter53
De Liberté van Spijkerman 8749 B Rott 1954
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... de=R13334N

Re: Kraak

Geplaatst: 14 jan 2018 21:46
door Kees Keijzer
Hierbij nog een foto van de RUDI ex LIBERTÉ van E. Spijkerman die het schip in 1965 verlengd heeft naar 42 m.
Je ziet hier heeft het schip nog de krakenneus en de opbouw van de SPES van Zuiddam staat er al op, daarna werd het o.a AURORA van de Weerd en vervolgens onder die naam weer ingekort en woonschip in Leeuwarden.
Afbeelding
Foto met dank aan Harry de Groot.
Groet, Kees

Re: Kraak

Geplaatst: 15 jan 2018 02:34
door teerkwast
Wat mij opvalt, zijn die hoog hangende ankers, hoge kluisen.

Re: Kraak

Geplaatst: 15 jan 2018 08:50
door pieter53
Waarschijnlijk zaten ze oorspronkelijk, i.v.m. de stokankers, bovendeks.
De lier staat den kort tegen de boeiing aan.
Bij de ombouw naar klipankers met kluispijpen, kan men dan haast niet anders dan de kluisgaten hoog plaatsen.