Ditjes en datjes op de Eemspoort,en nu schipperen met de Spartitaxus

Alles over binnenscheepvaart
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door Eemspoort »

Ha Klaas! De microfoon is prima, de Deutz loopt niet optimaal, maar de lichte vervorming ligt vooral aan het feit dat de Deutz geen demper heeft, en de opname in de sluis wat te dichtbij zijn genomen.
Het ligt iig niet aan jouw pc. :) De 2 cilinders die je mist zijn er wel degelijk, zoals hij nu loopt is hij afgesteld in 2012.
Niet te min moet hij wel weer even nagelopen worden door Klene, want er zit wel een beetje werk aan. Mag ook wel voor een 54 jaar oud machientje, hè. ;)

Gr. Ed
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door k-k »

Ed, Bedankt voor je reactie. Ik hoorde wel 6 klappen, maar ze klonken anders dan in jouw opname, waar de Deutz honderd klappen per minuut maakt. Toch een machtig stuk techniek dat het zo lang volhoudt. En hoe ligt het met het smeerolieverbruik? Zuigers en voeringen al een paar maal vervangen, of houden die het ook al zo lang vol? En zo heb ik nog wel wat vragen, maar het wordt zachtjesaan bedtijd. Groeten, Klaas.
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door Eemspoort »

Zuigers en voeringen zijn allemaal al minstens 1 keer vervangen. En het olieverbruik ligt bij zo'n 5 liter per dag, dus dat valt ook nog wel mee.
Vragen staat vrij, Klaas, geen probleem.

Gr. Ed
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door k-k »

Ed, Bedankt voor het antwoord. Zit eerst even te sleutelen aan de regulateur van de "Deutz" in mijn Bugsier. Die (motorregelaar) had het begeven. Eigen schuld, even niet opgelet en twee draden verwisseld. De regelaar levert gelijk 5 volt voor de ontvanger. Nu hoef ik maar 1 accu op te laden en is de bedrading een stuk simpeler en overzichtelijker. En het houdt je gelijk een beetje van de straat. Gr. Klaas.
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door KVM »

Schipperdochter schreef:
Daarna gingen we op zoek naar restanten van scheepswerf "de Durme in Tielrode :
Leuke middag gehad maar niks gevonden.
Jullie stonden er verdorie bovenop... :D Als je bij het veer en het monument van de veerman achterom kijkt zie je tussen de heg een vrij grote woning/loft. Een paar, zoniet alle gebouwen waaruit die loft is samengesteld behoorden ooit toe aan de werf. Het is allemaal nogal strak verbouwd, maar aan de metalen structuren waar de daken op liggen is duidelijk te zien dat dit ooit loodsen waren...

https://www.waaserfgoed.be/collectie/14- ... -1951-2005

Groeten, Kurt
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door Schipperdochter »

Bedankt Kurt,zijn we toch weer op de hoogte.
We hadden wel het idee dat het nooit ver weg kon zijn.
Er staat nergens een bordje,verwijzing of een verder restant van Tierodes trots.
We hadden ongeveer zoiets als in Baasrode,misschien wat minder uitgebreid,verwacht.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
John 1001
Berichten: 370
Lid geworden op: 06 jul 2005 22:22
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door John 1001 »

Eemspoort schreef: En het olieverbruik ligt bij zo'n 5 liter per dag, dus dat valt ook nog wel mee.


Gr. Ed
Als ik het goed begrijp is het een zelfsmerende Deutz of moet Jenet om de twee uur met een oliekan naar beneden :?: :D

Gr John
Gruun't Uut grunn

Vroeger was alles beter .........

ALLES !!.........

Behalve De Toekomst !!......
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door Eemspoort »

Volgens het boekje dient hij om de 2 uur gesmeerd te worden.

Overigens zou ik haast nog een gewaardeerd lid van dit forum vergeten!
Hij lag te lossen toen wij naar onze bestemming voeren.

Afbeelding


Toen wij leeg terug naar Terneuzen voeren kwamen we Rienk tegen, ook leeg.

Afbeelding
Afbeelding


Gr. Ed
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door tijdstroom »

Wat gaat dat allemaal snel Ed. Mooie fotos.

gr Rienk, vanuit Mons
nog steeds een beetje bezig
Eemspoort
Berichten: 3167
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort

Bericht door Eemspoort »

Mons? :shock: Daar ging vroeger ook wel turf heen. Was niet de meest favoriete bestemming, tenzij men kunstmest (?) kon laden in Ghlin.
Ook is er lange tijd hüttensand gevaren van Bremen naar Obourg. Dat heb ik nooit gedaan, de prijs was belabberd en het schijnt daar allemaal ook nogal laag te zijn.
Wel had ik dan aansluitend lood- of zink-concentraat terug kunnen laden in Vallenciennes voor Nordenham. Die prijs was wel redelijk, maar mijn inziens niet voldoende om die slechte vracht naar Obourg te compenseren.
Kortom, in die omgeving zul je mij niet snel zien. :mrgreen:

Gr. Ed
Plaats reactie