Ditjes en datjes op de Eemspoort,en nu schipperen met de Spartitaxus

Alles over binnenscheepvaart
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door Eemspoort »

:lol:
Als het voor weinig is, ben ik al snel geïnteresseerd, hoor! Ons Grunnigers bennen ook zuunig! :mrgreen:
Toegegeven, het zou idd een leuke studiereis zijn. 8)
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door mastodont »

Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door Eemspoort »

Heb je al zo veel mensen aangesproken, dan? :mrgreen: ;)
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik denk dat je voor een relatief bescheiden bedrag je opduwer op een vrachtauto zet naar Parijs.
Een vriend van mij doet dat soort ritten met bootjes regelmatig van Noorwegen naar Sneek.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door maarpol »

Gert Schouwstra schreef: 06 nov 2019 20:26 Ik denk dat je voor een relatief bescheiden bedrag je opduwer op een vrachtauto zet naar Parijs.
Een vriend van mij doet dat soort ritten met bootjes regelmatig van Noorwegen naar Sneek.
Noorwegen denk niet voor een bescheiden bedrag Gert ik heb er 46 jaar gewoont en woord goedkoop word niet veel gebruikt :mrgreen: :mrgreen:
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door Gert Schouwstra »

Nee, hij haalt per jaar een stuk of 15 boten op uit Noorwegen...
Met de lege auto erheen en dan 2 boten mee terugnemen naar Sneek.
En soms met een bootje naar het zuiden.
Dat gaat dan zo:
Boottransport.jpeg
Boottransport.jpeg (124.92 KiB) 1250 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door DPLA »

Hallo Ed,


Voor weinig je scheepsvloot uitbreiden, dit moet jou toch aanspreken als zunige Grunniger ! 8) :lol:

Tja, als je een opdrukkertje/opduwertje koopt, moet je natuurlijk wel een schip hebben om op te drukken/te duwen.

Zomaar een beetje rondvaren is jammer.
Bovendien heb je dan een hele realistische combinatie, waarmee je hele mooie vakantiereisjes kan maken en veel belangstelling en vragen zal krijgen.
Ik zeg : DOEN !! :wink:

Jullie noemen het een opduwertje, waar ik vandaan kom noemen ze het een opdrukkertje.

En met de 70 PK DAF moet dit reisje voor jou opdrukkertje een makkie zijn.

Heenreis met je camper, met daarachter een aanhangwagen met het opdrukkertje erop. 8) :wink:

De terugreis met de tjalk terug naar Groningen
en Jenet terugrijden met de camper.

Dit moet toch kunnen ! :lol: :lol: :wink:
Dit is gelijk een mooi vakantiereisje.

P.S.
Wat me opvalt , nadat het opduwertje zolang op een kar heeft gestaan, dat de opduwertje nog drijft en heel bijzonder dat de DAF nog zo goed draait.
Meestal als een motor lang stilstaat , gaan de zuigerveren vastzitten, de brandstofpomp met de verstuivers niet meer zo lekker werken.
En meestal komt er behoorlijk wat roest in het koelwatersysteem/leidingen.

Ik wens jou heel veel opknapplezier van het opduwertje, maak er iets moois van en laat ons genieten van jou restauratie.

Wel even de naam wijzigen in : JENET 8) :wink:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door Eemspoort »

@ Gert: Het is maar wat je relatief noemt, denk ik. En dan moet ie daar nog ergens in het water, kost ook weer extra. Toegegeven, ook diesel kost geld. En dat er witte diesel in gaat i.p.v. rode gasolie, maakt prijstechnisch een behoorlijk verschil, ja. Maar ik denk niet dat ik de opduwer/opdrukker/gatstoemper (nog meer namen? :lol: ) daar voor een paar honderd euro heb.

@Pieter: Er is niets jammer aan een opdrukker die alleen rond vaart. 95% van de opdrukkers doen dat tegenwoordig immers.
En Jenet alleen terug met de camper? Geloof dat maar niet. Ze vind mijn Skoda al te groot, laat staan 7,5 meter camper!
Bovendien, de camper weegt 3,5 ton, heeft 64 pk en geen trekhaak. Daar nog eens een flinke trailer met een opdrukker erop... nee dank u!

Maar zonder gekheid mensen, natuurlijk is het een leuk Tjalkje. En natuurlijk is het leuk om de opduwer te gebruiken waar ie voor bedoeld is.
Echter, de opduwer heeft de spaarcenten al aardig opgesnoept met de aanschaf. Er zit nog een hoop werk aan voor we überhaupt een langere afstand er mee gaan varen. Daar bij zou dan nog de aanschaf van het Tjalkje komen, die dus al vele jaren stil ligt en de staat van het casco hoegenaamd onbekend zal zijn. Zelfs al zou de prijs symbolisch zijn, dan nog komen er allerhande kosten bij, voordat ze terug in Nederland is en ingeschreven is.
Leo heeft mij contact-informatie doen toekomen voor het scheepje, en wellicht zal ik eens vragen wat ze werkelijk moet kosten.
Maar ik kan me niet voorstellen dat het echt om een symbolisch bedrag gaat, daar dit soort scheepjes hier nog voor goed geld verkocht worden.
En een andere motor plaatsen hoeft de kop niet te kosten, en maakt haar aanmerkelijk interessanter voor verkoop.

Sja, je kunt maar hoofdbrekens hebben, hè. Op zijn Engels: First world problems! Oftewel, luxe-problemen. ;)
Maar het trekt stiekem wel, hoor. We hadden het er van de week nog over, een klein Tjalkje erbij als onderkomen, zodat je met het spul naar de diverse evenementen kunt varen en alles bij je hebt... hoeft niet groot of luxe, als er maar een toilet, keukentje en bed in zit.
En dan komt dit voorbij.... :shock:
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door Eemspoort »

Oja, ik weet niet hoe lang de opdrukker op die kar heeft gestaan, hoor. Maar het casco lijkt in orde te zijn, ze is in ieder geval niet lek.
Ik had wat filmpjes van de verkoper gekregen, waar ze een trekproef deed, en daar rookte de DAF best wel, maar tijdens het proefvaartje geen spoor van rook. Mooi stationair lopen (niet halen, waar ze om bekend staan) en gewoon rustig, mede dankzij een goede demper.
Ik ben benieuwd wat ik aan tref als ze droog staat, dan wil ik het casco kaal halen voor nadere inspectie en als alles in orde is gaat ze onder de waterlijn in de "teer" en boven de waterlijn in de lak. De aandrijflijn verdient aandacht, want de schroefas schuift een paar cm naar achteren als je achteruit gaat draaien. Er zitten ook 2 steunlagers los, dat moet ook voor elkaar, natuurlijk. En de DAF met koppeling verversen en een koelwaterlek repareren. Als het casco en de techniek voor elkaar is, wil ik alles boven dek kaal hebben, de rotte plekken netjes repareren en dan weer in de verf, uiteraard. Gaat allemaal wel even duren, maar het resultaat zal zeker fraai zijn!
nestor
Berichten: 251
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:44
Locatie: Vlaardingen

Re: Ditjes en datjes op de Eemspoort.

Bericht door nestor »

De DAF er uit, en een twee cilinder 24 pk DEUTZ er weer in, dan wordt het weer een echte kontestomper.
Plaats reactie