De Staverse boot.

Alles over binnenscheepvaart
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

De Staverse boot.

Bericht door vaerdereij »

Mijn eerste "zeereis"op de Staverse boot maakte veel indruk. Ik ruik nog steeds de stoom, de emulsie olien. Vanuit de deur door de roosters naar benedend kijkend de triple expansies-machines. En dan een steward(?) die de dekken afstruinde met voor zijn buik een plank gehangen aan dikke leren riemen om zijn nek. Steeds roepend: "Pepermunt, kauwgom, Frijetta, ansichtkaarten van de boot". Op de Kreupel voelde ik nog de blauwe plekken op mijn arm omdat mijn ami (Hylpers) mij in Enkhuizen op de gangway bij het aan boord brengen zo stevig beetpakte. Bij het afscheid, drukte ze mij op het hart bij thuiskomst (in Groningen) een kaartje te sturen dat ik goed was aangekomen. Ook kreeg ik de raad: "niet aan te pappen met Zwaagwesteinders. Tja,
Er moeten van de R.van Hasselt, C.Bosman en W.F van der Wijck nog veel foto's en verhalen zijn. Misschien ook nog wel van de stoomponten zoals de Enkhuizen, Friesland, Groningen enz.

Anne
As t nait kin zo as t mout, mout t mor as t kin.


Afbeelding
Aankondiging van de versnelde en verbeterde dienst door de nieuwe stoomschepen C. Bosman en de R. van Hasselt. Van de site Nostalgisch Album van Koudum. (Ingestuurd door Durk Strikwerda te Groningen.)
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding

De "R.van Hasselt" is gebouwd in 1915 bij J. & K. Smit's Scheepswerven te Kinderdijk. Heeft dienst gedaan op de veerdienst Enkhuizen-Stavoren tot sept. 1959. Met hun prachtige model en majestieuze schoorstenen waren dit schip en het zusterschip de "C. Bosman" de mooiste stoomschepen van de Zuiderzee en later van het IJsselmeer. Via omwegen en bijna sloop uiteindelijk verkocht aan de Interprovinciale Stoomboot-dienst Flandria te Antwerpen. Omgebouwd tot dieselschip en als Flandria 20 in de vaart gekomen. (Informatie: Nostalgisch Album van Koudum).
Anne
ruud

Bericht door ruud »

Ahoy,
Nou dan doe ik er maar de C.BOSMAN bij.
Afbeelding
ruud

Bericht door ruud »

Ahoy,
Hier "enige"gegevens van de 3 schepen:
ss R. VAN HASSELT 1915-1959
Werf: J. & K. Smit's Scheepswerven te Kinderdijk. Bouwnummer 666 Bouwjaar 1915
Draagvermogen: 168 ton.
Waterverplaatsing: 664 ton.
Afmetingen: Lengte o.a. 67.06 m. (Lengte w.I. 64.00 m.), Breed 9.88 m., Holte 3.85 m. Diepgang 1.98 m.
Machine: 2 Triple Expansie stoommachine's, fabrikaat Machinefabriek Kinderdijk te Kinderdijk. Machinevermogen 1290 ipk
Ketels: twee 2 vuurs stoomketels. Snelheid 14.54 knopen Bunkercapaciteit 25 ton kolen.
1913 Op stapel gezet als R. VAN HASSELT voor de Spoorwegveerdienst Enkhuizen-Stavoren.
15-04-1915 Te water gelaten.
09-08-1915 Proefvaart op de gemeten mijl bij Texel.
19-08-1915 Het schip wordt aan de eigenaar overgedragen.
20-08-1915 Het schip maakt haar eerste reis in de veerdienst.
08-1915 Omdat de verwarmingsinstallatie niet voldoet gaat het schip terug naar de werf.
11-1915 Herstel gereed, en het schip wordt in de vaart gebracht.
10-06-1921 Het schip pikt 5 zeilers op, hun zeilboot was omgeslagen.
19?? Verbouwd, o.a. voorzien van twee nieuwe 2 vuurs stoomketels.
1938-1939 Het schip wordt gedurende de zomermaanden ingezet voor met maken van tochten op de Noordzee vanuit Amsterdam.
13-05-1940 De inspecteur van Koppe krijg opdracht om de R. VAN HASSELT liggend te Enkhuizen camoufleren tegen luchtaanvallen. Na 10 uur is het schip grijsgroen geschilderd.
14-05-1940 De inspecteur krijgt bevel het schip voor de spoor- en gemeentehaven te Enkhuizen tot zinken te brengen.
05-1940 Geborgen, hersteld en weer in de vaart.
01-03-1944 De C. BOSMAN wordt met bommen bestookt, waarna de veerdienst wordt gestaakt.
01-04-1944 De veerdienst wordt weer hervat.
11-1944 Naar Amsterdam gesleept voor verbouw, hetwelk ook voor een deel is uitgevoerd.
18-09-1944 De Spoorwegstaking begint, ook het veerdienst personeel legt het werk neer, zulks nadat het de machines van het schip onklaar zijn gemaakt.
22-06-1945 De R. VAN HASSELT arriveerd te Enkhuizen.
10-1950 Opgelegd.
13-09-1956 Het schip is aanwezig bij de sluiting van de Dijk om Oost- Flevoland.
06-1956 Voor reparatie uit dienst, het schip wordt tijdelijk vervangen door de IJSSELSTROOM.
09-1959 Uit de dienst gehaald.
12-09-1959 Het schip vertrek om 7.45 uur vanuit Enkhuisen voor haar laatste reis in de dienst Enkhuizen-Stavoren.
13-09-1959 Om 8.30 uur vertrekt het schip voor het laatst vanuit, Staveren.
1960 Gedurende de zomer maakt het schip tochten naar de bouwput in het Haringvliet. Daarna wordt het opgelegd.
28-02-1964 Voor sloop verkocht aan B.J. Nijkerk te Amsterdam.
09-03-1964 Vertrek vanuit Enkhuizen, gesleept door twee kleine sleepbootjes.
1964 Doorverkocht aan Interprovinciale Stoombootdienst Flandria te Antwerpen -Belgie-.
19?? Verbouwd, o.a. voorzien van een dieselmotor. Het schip komt daarna als FLANDRIA 20 in de vaart.
1987 Nog in de vaart.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ss C. BOSMAN 1916-1956
Werf: J. & K. Smit's Scheepswerven te Kinderdijk. Bouwnummer 667 Bouwjaar 1914
Afmetingen: Lengte o.a. 67.06 m. (Lengte w.I. 64.00 m.), Breed 9.88 m., Holte 3.85 m.
Machine: 2 Triple Expansie stoommachine's, fabrikaat Machinefabriek Kinderdijk te Kinderdijk. Machinevermogen 1290 ipk
Ketels: twee 2 vuurs stoomketels. Bunkercapaciteit 25 ton kolen.
1913 Op stapel gezet als C. BOSMAN voor de Spoorwegveerdienst Enkhuizen-Stavoren. Het schip was ontworpen door de scheeps- bouwkundige M.A. Cornelissen.
02-01-1916 Van de werf overgenomen.
01-1916 In dienst gekomen.
10-05-1940 De C.BOSMAN ligt te Stavoren, en krijgt een verbod om te haven uit te varen. De haven wordt (onvolledig) verspert.
11-05-1940 Duitse militairen arriveren te Stavoren.
12-05-1940 De Nederlandse kannonneerboot FRISO arriveerd on 9.40 uur voor Stavoren. De commandant van het schip constateerd dat de Duitsers bezig zijn de C. BOSMAN vaarklaar te maken. De FRISO opende het vuur op de C. BOSMAN, dit schip wordt twee maal getroffen, een maal in de kettingbak aan bakboord terwijl de tweede granaat door de stuurhut vliegt, en explodeerd in de schoorsteen. Een derde granaat vliegt, zonder te exploderen door een windscherm.
05-1940 Geborgen, hersteld en weer in de vaart.
12-02-1943 Het schip wordt door vliegtuigen beschoten.
28-02-1944 Het schip wordt met bommen bestookt.
01-03-1944 Het schip wordt voor de tweede maal met bommen bestookt, waarna de gehele veerdienst wordt gestaakt.
01-04-1944 De veerdienst wordt weer hervat.
18-09-1944 De Spoorwegstaking begint, ook het veerdienst personeel legt het werk neer, zulks nadat het de machines van het schip onklaar zijn gemaakt.
11-1944 Naar Amsterdam gesleept voor verbouw, hetwelk ook voor een deel is uitgevoerd.
19-06-1945 De C. BOSMAN arriveerd te Enkhuizen, het wordt snel hersteld. Daarna wordthet ingezet tussen Amsterdam en Lemmer.
15-08-1945 Het vaart de eerste officiele dienst naar Stavoren van na de bevrijding.
04-02-1948 Het schip loopt uit het roer en ramt de dam bij de spoorhaven te Enkhuizen, het schip heeft geen schade maar de dam loop een gat op.
1956 Uit dienst gesteld.
29-05-1956 Verkocht aan de Vereniging OpleIdingsschip voor de Handels- vaart te Rotterdam.
1956 Verbouwd, o.a. de voorstuwingsinstallatie is van boord gehaald. Als NEDERLANDER te Rotterdam in gebruik genomen als opleidingsschip.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
ms W.F. VAN DER WYCK 1923-1955
Werf: Boele & Pot te Bolnes Bouwnummer 721 Bouwjaar 1922
Waterverplaatsing: 725 ton
Afmetingen: Lengte o.a. 64.31 m. (Lengte w.I. 61.60 m.), Breed 9.93 m., Holte 3.70 m.
Machine: 2 Kromhout dieselmotoren. Machinevermogen 2 x 500 rpk.
Machine sinds 1937: 2 Werkspoor dieselmotoren. Machinevermogen 2 x 625 rpk. Snelheid 12.31 knopen.
11-1921 Op stapel gezet als W.F. VAN DER WYCK voor de Spoorwegveer- dienst Enkhuizen-Stavoren. Het schip was ontworpen door de scheepsbouwkundige M.A. Cornelissen.
17-05-1923 Hoofdmotor 1 draait proef bij Werkspoor.
05-06-1923 Hoofdmotor 2 draait proef bij Werkspoor.
07-06-1923 Te water gelaten
1923 De motoren geleverd door Werkspoor worden bij de werf van Burgerhout te Rotterdam ingebouwd.
01-09-1923 Eerste proefvaart, waarna het naar Enkhuizen vaart.
1923 Het schip blijkt de contractueel vastgestelde (13 knopen) snelheid niet te kunnen halen en het trilt ontzettend.
1923 Het schip wordt wel gebruikt.
1923 Er worden kleinere schroeven aangebracht.
07-1924-
08-1924 Proefvaarten, snelheid nu 12.32 knopen.
27-04-1925 Proefvaarten op Texelstroom, snelheid nu 12.848 knopen.
1932 Het schip maakt reizen naar de Zuiderzeewerken.
1937 Voorzien van nieuwe Werkspoor motoren.
13-05-1940 De inspecteur van Koppe krijg opdracht om de W.F. VAN WIJCK liggend te Enkhuizen camoufleren tegen luchtaanvallen. Na 10 uur is het schip grijsgroen geschilderd.
14-05-1940 De inspecteur krijgt bevel het schip voor de spoor- en binnen- haven te Enkhuizen tot zinken te brengen.
09-09-1941 Op deze datum of op
17-09-1941 Wordt het schip door de Duitsers gevorderd, het schip moet door de eigenaar naar Amsterdam overgebracht. Het schip wordt door de Duitsers herdoopt in WILKOMMEN.
1943 Naar Antwerpen -Belgie- gebracht, om daar tot troepentransport schip verbouwd te worden.
07-09-1944 Verbouwd tot Navigations Schulschiff, en herdoopt in REGULUS.
1944 Aan het eind van dit jaar wordt het schip nog gezien op het IJsselmeer.
1945 Na het instorten van het Oostfront wordt het schip ingezet bij de evacuatie van Oostpruisen en de overige "Ostgebiete".
08-1945 Het zwaar beschadigde schip wordt op Wangerooge terug gevonden.
07-09-1945 Het schip arriveerd via IJmuiden te Amsterdam. Het schip wordt gesleept en is bemand met Nederlands en Duits marinepersoneel.
09-1945 In de derde week van deze maand wordt het schip door de marineautoriteiten vrijgegeven voor reparatie. Het wordt hersteld bij de N.V. Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij te Amsterdam.
17-04-1951 Het schip maakt enkele proefvaarten tussen Oudeschild en Den. Helder in de bootdienst van de N.V. Texels eigen Stoomboot Onderneming. De verkoop ging echter niet door.
24-05-1954 Het schip voer tussen Harlingen en West Terschelling voor de Terschellinger Stoomboot Maatschappij. Ook deze verkoop ging niet door,
1955 Uit dienst gesteld.
09-09-1955 Verkocht aan de havendienst Spido te Rotterdam.
1955 Verbouwd bij Wilton-Fijenoord, en als ERASMUS in de vaart gekomen.
1956 Verbouwd, o.a. voorzien van een nieuwe stalen brug.
10-1973 Uit dienst gesteld, en opgelegd.
16-05-1974 Verkocht aan CRM.
1974 Verbouwd tot internaatschip.
11-06-1976 Als internaatschip in het Wantij bij Dordrecht in dienst gesteld onder de naam HOLLANDS GLORIE.
1980 Het schip ligt als schoolschip te Zwijndrecht.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Met dank aan P. de Jong.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding
Ik stond al helemaal in de aanval,is Ruud me voor!
Maar toch even een foto van een van de twee kromhouten.
In het boek:een eeuw spoorwegveerdienst is te lezen dat de proefvaarten niet opleverden wat men wilde.Het ontwerp klopte niet helemaal.De motoren waren niet in overeenstemming met de rompvorm.Hij trok zijn kont er te veel in,hij zoog zich vast bij snelheden boven de elf knoop en hij was aangenomen op 13 knoop.Bij vol vermogen trok de boot haar achterste poorten bijkans onder water.Toch was de vander Wijck een mooi schip.
Groet Jan
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding
Het ss Groningen bij vertrek uit Stavoren. (Let op de open stuurhut).
Gegevens van de raderboot Groningen:
Werf: Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam. Bouwjaar 1889
Afmetingen: Lengte o.a. 53.00 m. (Lengte w.I. 49.95 m.), Breed 6.25 m., Holte 2.90 m.
Machine: Compound stoommachine, fabrikaat Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam. Machinevermogen 510 ipk
Ketel: een 3 vuurs stoomketel, fabrikaat Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam.
Ketel sinds 1899: een 3 vuurs stoomketel, fabrikaat Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam.
30-01-1889 Kiel gelegd voor de raderstoomboot GRONINGEN voor de Spoor- wegveerdienst Enkhuizen-Stavoren.
18-05-1889 Te water gelaten.
15-08-1889 Proefvaart op de Texelstroom.
03-09-1889 In dienst gekomen.
28-03-1898 Overgedragen aan de H.Y.S.M.
1899 Verbouwd bij de Scheepswerf 't Hondsbosch te Alkmaar, o.a. andere ketel geplaatst. Deze ketel was afkomstig uit de HOLLAND.
1916 Uit dienst gesteld.
1916 Verkocht naar Rouen -Frankrijk-, en herdoopt in FOUINE, het schip wordt gebruikt als kolenboot voor de Franse Marine.
1923 Het schip wordt op de Taag waargenomen.
Met dank aan Paul de Jong.
Anne
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding

Afbeelding


De stoomspoorpont Enkhuizen (bj. 1901) of Leeuwarden (bj 1909) bij aankomst in Stavoren. Daaronder het achterschip van een van beide.

De pont bood met een lengte van 66,80 m en breedte 12,62 m. op twee sporen ruimte aan 14 goederenwagons.
Anne.

Met dank aan Paul de Jong.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

De romp van een van beide dient nog steeds als onderbouw van een chineesrestaurant in Zaandijk,ligplaats in de Zaan grofweg t.o de Zaanse Schans.Ik zal eens speuren naar een foto o.i.d.Hij ligt er al vanaf de 70 er jaren .Daarvoor lag op die plek de koningin Wilhelmina die ook nog op Texel gevaren had.
Ik was iets te voorbarig want het schip in de Zaan is de Stavoren die in 1899 bij Rijkee in Rotterdam is gebouwd.Hij is in 1968 naar de Zaan gekomen,ook al weer langer geleden als ik in gedachten had.Desalniettemin een gewezen stoom spoorpont uit dezelfde dienst.
Welterusten Jan
Bertus

Staverse boot.

Bericht door Bertus »

Afbeelding
De Koningin Wilhelmina als schoolschip voo KOF in de Sixhaven te A'dam.
Dit is de vroegere ss Staveren geweest,
spoorpont tussen Enkhuizen- Staveren.
1927 verkocht aan de Zuiderzeewerken,
1937 als schoolschip voor KOF omgebouwd
en tot 1968 in de Sixhaven te Amsterdam gelegen.
1968 verkocht naar Wormerveer als drijvend
restaurant "De Koperslager". 1972 verkocht naar
Alkmaar en in 1980 weer als Chinees Restaurant te Wormerveer.
Gr. Bertus.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding
Dat verhaal van de Stavoren klopt helemaal.Wat ik schreef over de Wilhelmina was weer een andere Wilhelmina .Deze foto komt uit het boek Texelstoom.In mei 67 ging hij naar de sloop en heeft korte tijd op het zelfde plekje gelegen maar uiteindelijk werd hij toch bij Slooten in Wormer gesloopt.Geb.in 1927 bij Smit in Kinderdijk als Kon. Wilhelmina voor de P.S.D. in Zeeland ,in 60 naar Texel.Ze werd daar liefkozend Opoe genoemd en viel daar ondanks eerdere terughoudendheid wel in de smaak.
Groet Jan
Plaats reactie