https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... gle.com%2F
Dat is de stevenaak die door Bart Vermeer "gered "is en nu in Arnhem aangepakt wordt.
De Roelofje is van zijn zoon.
Groeten
Jan
Stevenaken.
Re: Stevenaken.
Bedankt Jan , we blijven het volgen.
gr Wim
gr Wim
Re: Stevenaken.
Dat is dan de Hugo Grotius, dat is een Stevenklipper, geen stevenaak.Jan Stolp schreef: ↑10 sep 2020 21:39 https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ ... gle.com%2F
Dat is de stevenaak die door Bart Vermeer "gered "is en nu in Arnhem aangepakt wordt.
De Roelofje is van zijn zoon.
Groeten
Jan
Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Re: Stevenaken.
Het heeft wat langer geduurd...Gerben schreef: ↑23 okt 2019 13:01 Mooi plaatje weer,
Als ik me goed herinner was deze Maria een Stevenklipper toch? Ik herinner me een paar oude foto's uit een album van mijn ouders waarop het schip kort voor de sloop voor de wal lag. Ronde klipperkont, middenroef en dat prachtige kopje. Ik zal eens zien of ik de foto kan vinden ter vergelijk.
Maar nu dan toch de beloofde foto. Helaas verder geen gegevens erbij. De foto is van rond 1976-1977
Groet Gerben
- Bijlagen
-
- IMG-20210410-WA0003.jpg (88.13 KiB) 1555 keer bekeken
Live to sail, sail to live
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Stevenaken.
De Maria van Rein Franssen.
Wat je noemt een icoon.
Maar dus ook onder de slopershamer gekomen.
Mooi dat hij hier nog eens voorbij komt.
Wat je noemt een icoon.
Maar dus ook onder de slopershamer gekomen.
Mooi dat hij hier nog eens voorbij komt.
Re: Stevenaken.
Gerben
De Maria was het schip van mijn opa. En ja zoals zoveel oude schepen bij de sloper terechtgekomen. In deze tijd was er misschien nog wel iemand geweest die hem had willen hebben voor op te wonen. Maar scheepje was ver op. Een hoop lekke nagels en op het laatst toen mijn tante er nog op woonde, moest er regelmatig gepompt worden om het ruim leeg te houden. Uit de overlevering weet ik nog, dat er eens een paar Duitsers aan het schip stonden in de Oude Bassin en die waren geïnteresseerd in de roef. Ze wilden die hebben voor een of ander museum. Mijn opa werd zo kwaad, dat hij ze nog niet eens aan boord wilden laten komen. Enfin Duitsers weer afgedropen naar de Heimat.
Gr. Wim
De Maria was het schip van mijn opa. En ja zoals zoveel oude schepen bij de sloper terechtgekomen. In deze tijd was er misschien nog wel iemand geweest die hem had willen hebben voor op te wonen. Maar scheepje was ver op. Een hoop lekke nagels en op het laatst toen mijn tante er nog op woonde, moest er regelmatig gepompt worden om het ruim leeg te houden. Uit de overlevering weet ik nog, dat er eens een paar Duitsers aan het schip stonden in de Oude Bassin en die waren geïnteresseerd in de roef. Ze wilden die hebben voor een of ander museum. Mijn opa werd zo kwaad, dat hij ze nog niet eens aan boord wilden laten komen. Enfin Duitsers weer afgedropen naar de Heimat.
Gr. Wim
Re: Stevenaken.
Ik heb de oude geschriften er nog eens op nageslagen en in een interview met de Vezelpraat (bedrijfsblad van de KNP) vertelt ze dat de koper plannen had om het schip te restaureren en met twee masten weer onder zeil te brengen. Daar is dan toch niets van terecht gekomen.
Gr. Wim
Gr. Wim
Re: Stevenaken.
Beste Wim,
Leuk te horen! Mijn ouders hadden ook al verteld dat ze het schip uit het bassin kenden en wisten dat het erg slecht was.
Jammer, want het was een mooi exemplaar!
Leuk te horen! Mijn ouders hadden ook al verteld dat ze het schip uit het bassin kenden en wisten dat het erg slecht was.
Jammer, want het was een mooi exemplaar!
Live to sail, sail to live
Re: Stevenaken.
Mooi, dat die foto nog boven water is gekomen!
SPECULANT RSR 1882, 1898
MARIA LSD 1904
Tweemast stevenklipper ijzer
bouwjaar: 1881 bouwwerf: Rijkée & Co te Charlois
42.40 x 6.26 x 1.97 m. 315 ton
41.81 x 6.25 x m. 326.7 ton LSD 1937
RSR 1882, 1898 sch.eig. J.H.Havers te Doesburg
LSD 1898 eig. Wed. H.Havers te Ruhrort
LSD 1904 eig. G.Jurgens te Leeuwen
RSR 1908 sch.eig. Gijsbertus de Krijger te Leeuwen
RSR 1914 sch. G. De Krijger, eig. G. Juriens te Leeuwen
RSR 1926, 1935 sch.eig. H. Franssen te Leeuwen
RSR 1951 sch.eig. R. Franssen te Maasbracht
Brandmerk: 226 B Nijm 1941 Bijzonderheden: In 1976 gesloopt
Groet,
K.T.
P.S. Mocht iemand aanvullingen of verbeteringen hebben dan hoor ik het graag.
SPECULANT RSR 1882, 1898
MARIA LSD 1904
Tweemast stevenklipper ijzer
bouwjaar: 1881 bouwwerf: Rijkée & Co te Charlois
42.40 x 6.26 x 1.97 m. 315 ton
41.81 x 6.25 x m. 326.7 ton LSD 1937
RSR 1882, 1898 sch.eig. J.H.Havers te Doesburg
LSD 1898 eig. Wed. H.Havers te Ruhrort
LSD 1904 eig. G.Jurgens te Leeuwen
RSR 1908 sch.eig. Gijsbertus de Krijger te Leeuwen
RSR 1914 sch. G. De Krijger, eig. G. Juriens te Leeuwen
RSR 1926, 1935 sch.eig. H. Franssen te Leeuwen
RSR 1951 sch.eig. R. Franssen te Maasbracht
Brandmerk: 226 B Nijm 1941 Bijzonderheden: In 1976 gesloopt
Groet,
K.T.
P.S. Mocht iemand aanvullingen of verbeteringen hebben dan hoor ik het graag.
Re: Stevenaken.
https://suffolk.boatshed.com/dutch_barg ... 76765.html
Deze kende ik nog niet...
1882 Slikkeveer gebouwd staat er bij
Deze kende ik nog niet...
1882 Slikkeveer gebouwd staat er bij
Live to sail, sail to live