Stevenaken.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door pieter53 »

Hij is nog uitgebreid te bewonderen bij Fikkers op de site.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Stevenaken.

Bericht door Jan Stolp »

Bij Fikkers ziet hij er florisanter uit dan hij nu is.
Ik herken wel de motor bediening want in mijn herinnering zit nog dat pedaal van de bediening van het varken/koppeling.
Het is mij net even te ver om er naar toe te rijden....
Groet Jan
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Afbeelding
Zo zag het schip er uit toen ik er in 2000 langs kwam. De Omval te Amsterdam.
Groet K.T.
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Ik vond dat de kop van deze stevenklipper veel weg heeft van de kop van de Antje.
Ik hou nog even geheim van welke werf die stevenklipper komt.
Let op de beplating.
Groet K.T.
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Re: Stevenaken.

Bericht door Joost F »

De Geertje lag tot voor kort in de museumhaven van Woudrichem. Nog terug te vinden bij Fikkers, maar verkocht, naar verluid, Frankrijk.
Die grote holle groene stevenaak onder de molen van Dokkum, lag een jaar of drie terug voor "ombouw" bij de SRF.
Weet iemand waar dat schip is heen gegaan?
Joost F
https://imagizer.imageshack.us/v2/1778x ... 3/9pd9.jpg
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Je bedoelt deze. De Margaretha (in 1904), ex Engelina, Spera, Anrie en Aaltje. Gebouwd 1883, van der Giessen te Krimpen ad IJssel. Een aantal jaren geleden in Dokkum gefotografeerd.
Groet K.T.
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Die kop van die Aaltje, of hoe die groene stevenaak nu ook mag heten, lijkt enorm veel op de kop van stevenklipper Broedertrouw in 1882 gebouwd op dezelfde werf als de Aaltje. Foto dateert nog van voor de verbouwing tot zeilpassagiersschip. Toen is ook de doossteven weer aangebracht.
Groet K.T.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door pieter53 »

Dag Kees,

Je hanteert hier de termen stevenaak en stevenklipper, maar menigeen, waaronder ook ik, zal zich afvragen: wat zijn de verschillen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Keijzer »

Stevenklipper is de verdere ontwikkeling van dat type schip, heeft een achterschip als de latere klippers, met overhellend hek .
Hier nog een plaatje van een stevenaak of klipper van rond 1925 in Wesseling;
Afbeelding

Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Stevenaken en stevenklippers

STEVENAAK
Het woord stevenaak is een contradictie. Dat wil zeggen dat de twee delen van het woord elkaar tegenspreken of uitsluiten.
Een aak is een stevenloos schip. Wanneer een schip een steven heeft is het geen aak.
Ooit heeft men afgesproken wat met de term stevenaak wordt bedoeld. Een houten schip, al dan niet overnaads gebouwd, met de kont van een Dorstense aak en met een kop die net als het achterschip op steven was gebouwd. Waarschijnlijk om op deze manier een gemakkelijker, lichter te slepen schip te krijgen. Zie de foto’s aan het begin van dit topic.
Dit type schip stond model om in ijzer na te bouwen. Dit was lang nadat er al veel scherpe ijzeren rijnschepen in de vaart waren gebracht. Die schepen waren voornamelijk in het bezit van (Duitse) rijnrederijen. De ijzeren stevenaken werden besteld door particuliere rijnschippers die wilden blijven zeilen. Om een dergelijk ijzeren schip op zijn houten voorganger te laten lijken, voor het mooi dus, kreeg het een holle doossteven. Op dezelfde manier waarop de ijzeren tjalk zijn steven kreeg. Nu zijn er een aantal verschijningsvormen van de kop van de stevenaak. Van de iets vollere kop tot een kop die al een beetje ging lijken op de klipperkop.


STEVENKLIPPER
De schepen die we nu zo betitelen werden in de tijd dat ze werden gebouwd nooit zo genoemd. De term is min of meer modern. De termen die gebruikt werden voor deze schepen, het zijn er nooit veel geweest, waren: rijnschip, rijnzeilschip en zeilaak.
Alle stevenklippers die ik ken hebben een kop die al in de richting gaat van een klipperkop maar dan met doossteven. Werf Rijkée & Co te Katendrecht, Charlois of Rotterdam is vermoedelijk de werf waar de stevenklipper is ontwikkeld.
[Dat de werf in drie verschillende plaatsen te boek staat komt door gemeentelijke herindelingen. De werf is altijd op nagenoeg dezelfde plaats gebleven.]
Daar liepen in 1877 de stevenklippers Henriëtte en Madonna van stapel.
De Henriëtte vermoedelijk gebouwd voor J.C. Strijp te Waspik was in RSR 1951 als Vertrouwen van J. Wams te Rotterdam. De Madonna gebouwd voor E. Hell te Druten was in RSR 1951 als Pieternella Flora van Teunis Bakker uit Rotterdam. Oudere (steven-) klippers heb ik nooit aangetroffen.
Werf Rijkée & Co heeft van 1877 tot 1886 zeker 14 stevenklippers gebouwd. Vermoedelijk meer.
Even terug naar het uiterlijk. Kop als een stevenaak met al meer klipperkopkenmerken. Het achterschip heeft een rond rechtopstaand hek met een roerkoning met kwadrant en een stuurrad. Kortom een prototype klipperkont. Dat was niet nieuw want ook rijnsleepschepen (kasten) en kraken hadden een dergelijk achterschip. (1e ijzeren kraak is uit 1867)
Eigenlijk ken ik maar een stevenklipper van een andere werf en dat is de Broedertrouw van Van der Giessen te Krimpen ad IJssel uit 1882. Waarvan ik hiervoor een foto heb geplaatst.

Nu heeft werf Gebr. Jonker in 1878 een schip gebouwd voor M.C. Verschuren uit Waspik.
Dit kan een stevenklipper zijn. In het bestek wordt genoemd: ijzer roer met helmstok en stuurrad! Helmstok en stuurrad! Wat moeten we hier van denken. Nu heb ik wel eens op oude foto’s gezien dat er achter het stuurrad nog een kleine ijzeren helmstok te zien is. Was dat voor in geval van nood, speciaal voor schippers die het nieuwe stuurwerk niet vetrouwden. Of diende dat als roeraanwijzer?
Maten van dit schip zijn 35.10 x 6.03 x 2.02 m. en 242 ton groot. Na Verschuren was P.H. de Bot uit Waspik de eigenaar. Wie weet hoe dit schip er uit zag. Stevenklipper of gewone klipper?
Groet K.T.
Plaats reactie