Stevenaken.

Alles over binnenscheepvaart
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Stevenaken.

Bericht door Gerben »

Mooi plaatje weer,

Als ik me goed herinner was deze Maria een Stevenklipper toch? Ik herinner me een paar oude foto's uit een album van mijn ouders waarop het schip kort voor de sloop voor de wal lag. Ronde klipperkont, middenroef en dat prachtige kopje. Ik zal eens zien of ik de foto kan vinden ter vergelijk.
Live to sail, sail to live
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Keijzer »

Als die een klipper kont heeft is het een stevenklipper, met een paardenkont een stevenaak.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Stevenaken.

Bericht door Kapitein Spok »

Dan is dit een stevenklipper.

Ik dacht altijd dat er pas sprake is van een stevenklipper wanneer de voorboeiing naar buiten valt.
Dat is bij deze Maria niet het geval.
Ik krijg wellicht nog meer foto's, maar Gerben, ik ben benieuwd naar alles wat je nog kunt vinden.
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Stevenklipper MARIA (ex Speculant), gebouwd in 1881 door werf Rijkee te Charlois.
42.40 x 6.26 x 2.04 m. 325 ton. Bron: IVR 1926
Opdrachtgever was J.H. Havers uit Doesburg, hij bezat eerst de GOD MET ONS, een houten Dorstense aak van 181 ton, gebouwd in Dorsten 1863.
Schip MARIA is in 1976 gesloopt. 226 B Nijm 1941
IVR 1926 en 1935 eigenaar H. Franssen te Leeuwen
IVR 1951 eigenaar R. Franssen te Maasbracht.
Volgens IVR 1882 was het schip 5566 Ctr. dus 278 ton.
Dus misschien al vroeg verlengd.
Stevenklippers van Rijkee met ongeveer dezelfde lengte waren veel breder.
Groet K,T.
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Stevenaken.

Bericht door Gerben »

Mooi dat je zo snel de gegevens erbij gevonden hebt Kees! Ik heb gevraagd of mijn ouders een scan kunnen maken van de foto waarvan ik denk dat het de Maria moet zijn. Ik ben zelf van 1978, dus ik heb de foto zelf niet gemaakt! Mij. Ouders lagen wel in 1976 in Maastricht, dus dan kan het kloppen dat de Maria daar klaar lag voor de sloop. Kort daarna zijn mijn ouders naar Jutphaas gegaan met het schip, alwaar ik aan boord geboren ben.
Ons schip was de grote aak "Twee Gezusters", die schreef in de vaart van Dordrecht. Mijn ouders kochten het schip direct uit de vaart. Achterin stond een Lister- Blackstone, handgestart. Dat was geen pretje, later hebben mijn ouders er een motor van een wasmachine op gezet om op toeren te komen. Op het voordek stond een Deutz voor de zijschroef. De Zijschroef hebben ze er al snel afgehaald. De Blackstone draait nog steeds in het schip! Je moet geen haast hebben, ze liep er niet meer dan 8-9 km mee. Wij zijn rond 1986/87 aan de wal gegaan, het schip ligt nog steeds als varend woonschip in Zwolle.

Als ik de bewuste foto gekregen heb zal ik hem zeker hier toevoegen.
Live to sail, sail to live
Aaltje Engelina 1883
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2019 20:48

Re: Stevenaken.

Bericht door Aaltje Engelina 1883 »

Afbeelding
Aaltje Engelina als vrachtschip Aaltje zoals mijn ouders er vracht mee voeren hoofdzakelijk in en rond Friesland.
Afbeelding
Aaltje Engelina als woonboot Aaltje zoals mijn ouders haar hebben bewoont in Dokkum van 1972 tot 2003
Afbeelding
Na 2004 volgden er vele jaren van ombouw tot luxe charterjacht .In 2016 namen we haar in de vaart.

Aaltje Engelina is gebouwd in 1883 bijScheepswerf "De Hoop",C. van der Giessen te Stormpolder.
Volgens de meetbrief voor ze tot omstreeks 1904 rond onder de naam "Margaretha"
Tot rond 1909 als "De Amber", tot 1937 als Engelina, tot 1963 als "Anrie" ex "Spera".
Mijn kochten haar in 1963 van Andries Riksten uit Rotterdam en gaven haar de naam "Aaltje".

Mijn vraag aan het Forum is of er ergens bij de lezers nog oude foto's zijn van deze mooie Stevenaak.
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Stevenaken.

Bericht door Gerben »

Om te huilen: https://fikkers.nl/nieuw/tijdloos-hofst ... inffikkers

De Tijdloos met veel achterstallig onderhoud nu te koop. Wat enorm zonde om een compleet getuigd schip zo te laten verkommeren als stoomschip. Ik ken de persoonlijke omstandigheden niet, maar voor het schip is het enorm zonde...
Live to sail, sail to live
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Stevenaken.

Bericht door kabo »

viator hagenaar.jpg
viator hagenaar.jpg (113.11 KiB) 1467 keer bekeken
Op welke site past deze, een Hagenaar, de Viator. Voor 1940.
gr. Bas
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door pieter53 »

Rubriek aken (met heve). :-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Stevenaken.

Bericht door ichthus »

Op blz 297 van topic: De tjalk in binnen-en buitenvaart ,ligt achter de Roelofje ook een stevenaak ?
gr Wim
Plaats reactie