Stevenaken.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Zie hier De Hoop, duidelijk hetzelfde schip als de Concordia.
Zie de vlaggestokhouder, de scharnieren van het machinekamerdeurtje, de smalle reling onder de ramen en vooral ook het magere boldertje dat nog groeien moet.
Waren dat soort dingen voor een opdrukker?
Het houten achtergedeelte van de stuurhut is vervangen.
Groet van K.T.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door pieter53 »

Kees Touw schreef:Zou dat schip dat voor de kop van de Concordia ligt, opzij van de klipper, niet ook een stevenaak zijn?
Groet van K.T.
Lijkt er wel op, vind ik.
Kan Harry geen brandmerk zichtbaar maken?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Stevenaken.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik had dezelfde gedachte als jullie, maar helaas is het een gerasterde kaart en die wordt bij verder uitbergroten alleen maar onscherper. Toch geloof ik wel dat het een stevenaak is.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Stevenaken.

Bericht door Westeind »

De "Helena" op de Oosterschelde

Afbeelding

Afbeelding

Blijft in de huidige tijd een aparte verschijning :P

Bram
vaar om te leven (niet andersom)
eefh
Berichten: 353
Lid geworden op: 31 dec 2004 09:57
Locatie: maassluis

Re: Stevenaken.

Bericht door eefh »

Vandaag had ik oud kapitein van Smit en Co Jan Bruins en zijn vrouw op bezoek
Jan zat bij zijn vader aan boord van de stevenaak Nautilis, 1935-1947 toen het schip uit is gebrand
we hebben met veel plezier naar alle stevenaken die op deze site staan bekeken .
namens Jan en mij bedankt
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Kees Touw »

Kees Touw schreef:Stella Maris (eerste naam) en Nautilus (RSR 1935)
Afbeelding
Ik was eerst van plan om alle stevenaken van Kinderdijk achter elkaar te behandelen.
Misschien is het beter dat ik daar van afwijk.
Wanneer er iemand met een bepaalde stevenaak op de proppen komt dan zal ik meteen de gegevens op het forum zetten.
Want ik weet niet hoe lang ik er over doe om stevenaak nummer 49 te behandelen.
Deze Stella Maris van werf Rijkee was een van de grotere. Henri Daverveldt uit Bergen op Zoom die het schip liet bouwen was een buitenbeentje. Begonnen als bakker werd hij op latere leeftijd Rijnschipper en hij begon op een flinke houten aak. Hij ontwikkelde zich tot een kleine reder.
MMPH = Maritiem Museum Prins Hendrik te R.dam bezit de bouwtekening van dit schip.
Het schip werd ook beschreven door ir. A.Dehem die omstreeks 1900 een boek schreef over de Belgische binnenvaart.
Altijd leuk om te lezen dat de bijdragen van iedereen aan dit stevenaken-onderwerp zo gewaardeerd worden.

Wat betreft de stevenaak NAUTILUS (ex STELLA MARIS) het volgende:
Henri E. Daverveldt uit Bergen op Zoom was de man die het schip liet bouwen.
Na zijn overlijden in 1900 kwamen zijn schepen, hij had er toen nog drie, in het bezit van zijn zoon Pieter Cornelis Daverveldt, deze was in 1892 algemeen directeur van de suikerfabriek C.V. Daverveldt, Binck & Co te Oudenbosch. P.C. Daverveldt verkocht de schepen op 1 aug. 1917, waaronder de STELLA MARIS, aan de heer J.P. van Rossum te Breda. Dat was geen onbekende in de suikerindustrie. Hij was in 1919 de oprichter van Centrale Suiker Maatschappij.
Ik heb nazaten van P.C. Daverveldt gevonden en gevraagd of er nog foto's waren van de STELLA MARIS.
Helaas was het antwoord ontkennend.
Daarom ben ik nog altijd nieuwsgierig of er foto's van deze grote stevenaak zullen opduiken.
Groet van K.T.
Binnenvaart
Berichten: 28404
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door Binnenvaart »

Tsjerk Hiddes ( Stevenaak ) , 42,25 x 6,25 , Bouwjaar 1881 , Werf Gebr. Jonker te Kinderdijk ( Nederland ) , 280 pk GM en 95 pk DAF boegschroef , eigenaar: P. Hassing ENI 02304407

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Stevenaken.

Bericht door pieter53 »

Kees Touw schreef:Afbeelding
Je bedoelt deze. De Margaretha (in 1904), ex Engelina, Spera, Anrie en Aaltje. Gebouwd 1883, van der Giessen te Krimpen ad IJssel. Een aantal jaren geleden in Dokkum gefotografeerd.
Groet K.T.
Hans Terpstra zond mij twee foto's van dit schip.

Afbeelding

Afbeelding

Hij schreef daarover: "Deze stevenklipper met zijn doossteven heeft
lang in dokkum als woonschip gelegen. Hij was toen groen.
Ik weet nog dat hij met zand en grind op dokkum
voer in de 60e jaren. De stevenklipper lag bij Hempens Leeuwarden."
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Stevenaken.

Bericht door Klaes »

Dit kon het veel besproken schip van Siete Meeter wel eens zijn,de schipper van het Leeuwarder skûtsje.
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Stevenaken.

Bericht door SchipperWillem »

Goedenavond dames en heren,
Vroeger, toen je .... nog met een lange oeee schreef had men achterop een extra klein boldertje aan weerszijde om het roer vast te zetten, bij ons klapperde het anders door slijtage en zoals je bij de stevenaak de Hoop ziet, staat het touwtje vanaf het roer naar goed gebruik bij afgemeerd liggen aan het stuurboord boldertje
Mij werd geleerd,op stil water altijd het roer naar de afmeer-zijde te draaien, dat het een keer faliekant mis ging, daar we niet recht voor de kade bij scheepswerf de Haas konden afmeren en bij zuiging in de haven sb roer met kracht op de langsgording van de afbouwkade terecht kwam en nog aan het kettinkje bungelde.
Het kostte wel weer een nieuwe roerkoning. ondanks de breekbouten.
Groeten, Willem.
Plaats reactie