Bruine Vloot

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bruine Vloot

Bericht door Wrijfhout »

Afgelopen maandag lagen wij met ons bootje in Staveren en dan vind ik het heerlijk om een beetje in de haven rond te hangen om te zien wie er binnenkomen en uitvaren. Uiteraard met de camera paraat. In de loop der jaren heb ik heel wat van die opgetuigde schepen voor de lens gehad. Nou kan ik die foto's wel bij klippers, tjalken e.d. neerzetten maar daarmee verbreek je soms een historische zoektocht. Daarom heb ik een apart onderwerp Bruine Vloot geopend, als de moderators het er niet mee eens zijn hoor ik het wel.

Het zou leuk zijn als de schepen herkend werden en plaatjes vanuit de vrachtvaarttijd boven water komen. Hierbij een eerste serie van afgelopen maandag; we zien wel of het schip strandt of niet... :wink:

Afbeelding
De eerste die ik voor de lens kreeg was de Eenhoorn. Er stond een straffe noorden wind en de vertrekkende schepen deden het heel kalm aan. Volgens mij om de passagiers een beetje te laten wennen aan de bewegingen van het schip...

Afbeelding
De kenner zal het silhouet op de achtergrond niet vreemd zijn...

Afbeelding
Hier komt het schip beter uit de verf: met mts Typhoon onderweg via Kornwerderzand naar Harlingen. Kees kent hem wel :wink:

Afbeelding
De Samenwerking met luxemotorkont was de volgende die vertrok...

Afbeelding
toch meer motor- dan zeilschip.

Afbeelding
Da's een grote...

Afbeelding
hé... een liggend haspel. Dat is lang geleden dat ik dat heb gezien.

Afbeelding
Fok neer en dan voor de wind rond...

Afbeelding
Heb wel geen verstand van zeilen maar ik snap waar ze mee bezig zijn...

Afbeelding
Wanneer zou die rolpaal voor het laatst gebruikt zijn?

Afbeelding
De Manna: gebouwd in 1897 is met zijn 42.70 mtr. de grootste nog zeilende tweemastklipper volgens de website van de eigenaren.

Afbeelding

Afbeelding
maar uiteindelijk moet ook een zeilende klipper bij de olieboer langs...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bruine Vloot

Bericht door Kees Keijzer »

Hoi, Harry;
We zullen eens kijken hoever we komen met dit topic, wel een interessant onderwerp.
Ook leuk om de "Typhoon" nog even te zien, als het goed is zit ik in augustus nog een week aan boord.
Ja, die "Eenhoorn", dat is de "Zeelandia" geweest van Dirk Bezemer, kennissen van mijn ouders, een stoere van den Adel klipper gebouwd in 1903 in Papendrecht, Jij hebt er een foto van als"nog als vrachtschip Tourmalijn.
De "Samenwerking" is ook een klipper, ben aan het zoeken geweest in de liggers en dan vind ik hem als vrachtschip heette het schip "Nanny"en de laatste meting is het de "Samenwerking" gebouwd in 1905 bij Pannevis in Alphen a/d Rijn, je ziet de voor de klippers kenmerkende diep door lopende bergplaat.er heeft onlangs nog een foto van dat schip op het forum gestaan in de Zaan, het schip buitenop;
Afbeelding
En wat betreft de "Manna" dat is van origine een kastje waar ze wat aan de steven gedaan hebben, het is net zo'n schip als deze "Rehoboth"die op het forum al meer langs is gekomen, je ziet aan die schepen ook dat de bergplaat niet doorloopt maar de lijn van het dek volgt.
Afbeelding
Die "Manna"heeft jaren in Lekkerkerk gelegen om op te tuigen.
Dus wie weet nog aanvullingen?
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Bruine Vloot

Bericht door Kapitein Spok »

Een klipper van 42.70 m is inderdaad groot en het zou momenteel inderdaad de grootste tweemaster kunnen zijn.

het is echter sowieso niet het grootste oorspronkelijke klipper casco onder zeil.
De Admiraal van Kinsbergen heeft momenteel 3 masten maar is gebouwd als tweemast klipper van: 43.00 meter, zonder boegspriet!
Het scheelt natuurlijk niet veel maar als ze die 30 cm. momenteel in Brazilie naast het doel schieten, maakt het toch een groot verschil.

Wat betreft het liggende haspel op een zeilklipper; Dat heb ik nog nooit gezien.
Het was niet ongebruikelijk dat wanneer het zeilschip werd afgetuigd en sleepschip werd dat er dan en "modern" liggend haspel werd aangebracht, maar zeilend lijkt het me niet origineel.
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Bruine Vloot

Bericht door Kees Touw »

Afbeelding
Liggend stuurwerk kwam wel meer voor op klippers.
Deze klipper lag in 1985 in Delfshaven en was toen van de Rotterdamse kunstschilder Willem Westbroek.
Voor foto's van de Manna moet ik even zoeken, ik moet ze ergens opgeborgen hebben.
Begin jaren negentig ben ik daar eens aan boord geweest.
In de roef hing een oude aquarel voorstellende de oude Manna, de houten voorganger: een aak.
Wat betreft de lengte van klippers: werf Rijkee te Charlois bouwde enkele (steven)klippers op de maat van de sluis van Willebroek.
Een lengte van 43,20 tot 43,50 meter. Ze waren wel wat smaller dan de latere brusselaars van het model kast.
Groet van K.T.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bruine Vloot

Bericht door Kees Keijzer »

Gisteren kreeg ik een mailtje van Karel-Jan van der Meer hier, op het forum Karelzijpe, hij stuurde wat foto's van de klipper die z'n grootvader en vader bevoeren als "Onderneming" met thuishaven Lemmer;
Afbeelding

Hier twee foto's als zeilschip, de eerste is uit 1904 in Lobith;
Afbeelding

Op deze foto staat grootvader R v.d. Meer aan het roer en Pa zit op de bolder;
Afbeelding

van der Meer verkocht het schip in 1935 aan J. Serné, die handhaafde de naam en 1975 werd de naam "Alroe"van R. Nijboer uit Groningen, hier een foto van de "Alroe"met dank aan Wrijfhout;
Afbeelding

In 2000 was het weer een zeilschip onder de naam "Iselmar" thuishaven Heeg ;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
middenbolder
Berichten: 302
Lid geworden op: 20 apr 2005 00:33
Locatie: wessem

Re: Bruine Vloot

Bericht door middenbolder »

Schip ziet er "gelikt" uit zeg.
In één woord: PRACHTIG
Groeten
Jean Romeynders
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Bruine Vloot

Bericht door karelzijpe »

Op beide klipankers staat de naam van grootvader nog, herkomst Grofsmederij Leiden.

Gebouwd 1902 bij de Goede Zwartsluis.

Karel
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Bruine Vloot

Bericht door Jan Stolp »

Wat betreft de Manna die heeft altijd dezelfde kop gehad.Een vriend van mij heeft nog eens foto,'s van het schip gemaakt torn hij geladen in de WIlhelminasluis lag in Zaandam.
Ik zal die foto hier nog wel laten zien maar daar ik nu op vakantie ben kan ik daar niet bij komen.
Groet Jan
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Bruine Vloot

Bericht door Kees Keijzer »

Even een nog een klipper uit de bruine vloot er uit lichten, de 115 jaar oude "Waterwolf"van Toxopeus uit Zoutkamp;
Afbeelding
Enige foto's van het schip in z'n huidige staat;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier een plaatje van z'n eerste periode als zeilschip "Jacomina Maria" van Leunis uit Terneuzen op een onbekende locatie;
Afbeelding
Op deze foto heeft het schip als thuishaven Sas van Gent, het ligt hier te Utrecht bij de S O L aan het Merwedekanaal bij de Muntsluis;
Afbeelding
Het schip werd al vroeg omgebouwd in de dertiger jaren tot motorschip met een 80 pk Kromhout en een nieuwe opbouw, in 1939 kwam er een 120 pk sterke Industrie in te staan de naam was toen "Juma" nog altijd van de fam. Leunis, op het tweede plaatje licht het schip te Sas van Gent met een lading vlas of hooi;
Afbeelding
Afbeelding
Eind vijftiger jaren is het schip verlengt naar 42 meter met een tonnemaat van 320 ton, hier is het schip varende op de Rijn in Duitsland;
Afbeelding
Een foto genomen op een zwarte dag, 7 oktober 1960, de brand op de veerboot Tina Scarlet te Emmerik, op voorgrond ligt op de steiger de "Juma";
Afbeelding
Toen Leunis in 1965 in Tielrode bij scheepswerf de Durme de "Francina" liet bouwen werd de klipper verkocht aan een neef van mijn vader; A. Ghijsels uit Stad aan ' t Haringvliet, hij zette er als naam "Nelmar" op naar de voornamen van zijn twee dochters, eind zeventiger jaren werd van Sandijk uit Amerongen eigenaar en handhaafde de naam,nog een foto uit die tijd van het schip;
Afbeelding
Er staat nog meer op het Forum over de "Nelmar" kijk maar op het Topic Bietenvaart blz. 43.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Bruine Vloot

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding

Ik had Kees Keyzer nog een foto beloofd van de Manna.Hier zie je dezelfde kop die hij ook nu nog heeft.
Foto genomen in de Wilhelminasluis in Zaandam 70 er jaren.
Foto J.J.Kooy
Groet Jan

p.s.
De foto is genomen 1 Nov 1977 om precies te zijn!
Plaats reactie