Even voorstellen / algemene mededelingen
Geplaatst: 16 apr 2007 13:18
Onderstaande info afkomstig van Gerrit Bedet, Vaart-forum, waarvoor dank!
Nieuwe scheepsnummering European Vessel Identification Number (ENI)
Het Inland Transport Comittee van de UN Economic Commission for Europe heeft in haar zitting van 11-13 oktober 2006 te Geneve besloten dat alle binnenschepen in Europa van een uniek identificatienummer zullen worden voorzien.
Er is een duidelijk verband voor dit besluit met de Europese invoering van het River Information System (RIS) De Donaulanden hebben tot nu toe geen centraal systeem zoals in de Rijnoeverstaten en België. Ieder land heeft daar zijn eigen registratiesysteem.
Artikel 2.18 ROSR zal vermelden dat dit nummer zal bestaan uit 8 Arabische cijfers. Verder zegt dit artikel dat slecht één nummer voor ieder vaartuig wordt afgegeven. Het nummer blijft onveranderd gedurende de gehele levensduur bij het vaartuig. Verkoop, registratie in een ander land etc. heeft geen invloed meer op het nummer. Dit blijft dus ongewijzigd, zoals dat ook in de zeevaart met het IMO nummer regel is.
Iedere staat benoemd zijn bevoegde autoriteiten die deze nummers uitgeven en meldt dit aan de Europese commissie. De bevoegde autoriteiten in een land informeren hun collega autoriteiten in alle andere landen over ieder afgegeven scheepsnummer. Dit inclusief eventuele aanvullende scheepsgegevens.
Schepen/vaartuigen mogen alleen nog van een 8-cijferig identificatienummer worden voorzien, zoals boven omschreven. Iedere autoriteit moet bij de afgifte van een nummer controleren of er geen eerder nummer is afgegeven.
Zeeschepen die de binnenwateren bevaren kunnen alleen een ENI nummer krijgen wanneer voor hen certificaten voor de binnenvaart (C.v.O. / C.v.G. etc.) is afgegeven. Hun ENI nummer begint dan met het cijfer 9 gevolgd door hun 7-cijferig IMO nummer.
Bestaande vaartuigen met een 7-cijferig nummer krijgen bij vernieuwing van hun Certificaat van Onderzoek een nieuw nummer bestaande uit een 0 gevolgd door de bestaande 7 cijfers.
Voorbeeld:
De onder Nederlandse vlag varende 23 22222 wordt 023 22222
Bij verkoop naar een ander land blijft het ENI nummer ongewijzigd.
De onder Belgische vlag varende 60 01234 wordt 060 01234.
Bij verkoop naar een ander land blijft het nummer eveneens ongewijzigd.
Aan het nummer zal men dus in de toekomst alleen kunnen aflezen in welk land het schip de eerste keer te boek gesteld is maar niet meer onder welke vlag het vaart.
In onderstaande lijst staan er een aantal die met een 2 en met een 6 beginnen. Hier zou in de eerste jaren onduidelijkheid kunnen ontstaan zolang de bestaande schepen de 0 er nog niet voor hebben staan. Dit is echter niet nodig. Men moet kijken uit hoeveelheid cijfers het nummer bestaat. Met 7 cijfers is het nog een oud nummer en met 8 een nieuw.
Opbouw nieuw scheepsnummer (ENI)
De eerste 3 cijfers zijn de code van de betreffende autoriteit die het certificaat heeft afgegeven.
De verdere 5 cijfers zijn het nummer van het vaartuig.
De volgende nummering is toegekend:
001-019 Frankrijk
020-039 Nederland
040-059 Duitsland
060-069 België
070-079 Zwitserland
080-099 Zie onder Opm. 1
100-119 Noorwegen
120-139 Denemarken
140-159 Verenigd Koninkrijk
160-169 IJsland
170-179 Ierland
180-189 Portugal
190-199 gereserveerd
200-219 Luxemburg
220-239 Finland
240-259 Polen
260-269 Estland
270-279 Litouwen
280-289 Letland
290-299 gereserveerd
300-309 Oostenrijk
310-319 Liechtenstein
320-329 Tsjechië
330-339 Slowakije
340-349 Hongarije
350-359 Kroatië
360-369 Servië
370-379 Bosnië/Herzegovina
380-399 gereserveerd
400-419 Russische Federatie
420-439 Ukraine
440-449 Belarus
450-459 Moldavië
460-469 Roemenië
470-479 Bulgarije
480-489 Georgië
490-499 gereserveerd
500-519 Turkije
520-539 Griekenland
540-549 Cyprus
550-559 Albanië
560-569 Macedonië
570-579 Slovenië
580-589 Montenegro
590-599 gereserveerd
600-619 Italië
620-639 Spanje
640-649 Andorra
650-659 Malta
660-669 Monaco
670-679 San Marino
680-699 gereserveerd
700-719 Zweden
720-739 Canada
740-759 USA
760-769 Israel
770-799 gereserveerd
800-809 Azerbeidzjan
810-819 Kazakstan
820-829 Kirgizië
830-839 Tajikistan
840-849 Turkmenistan
850-859 Uzbekistan
860-869 Iran
9xxxxxx zeeschepen met CvO
Verder stuiten wij op de volgende zinsnede:
only the authority, which has provided the dataset or a subset of data (“owner of the dataâ€) is allowed to change the respective dataset or subset of data;
the owner of the data transfers the right to change the data and the ownership of the data on request of another signatory, if a vessel does no longer have any certificate of approval or RIS equipment in the state of the original owner;
Dit zou betekenen dat bij vernieuwing van het C.v.O. of C.v.G. etc dit alleen in een ander land dan het land van afgifte van de originele documenten gedaan kan worden als de oorspronkelijke autoriteit een bevoegde autoriteit in een ander land hiervoor toestemming geeft. Hoe dat precies in zijn werk zal gaan en of dit even gemakkelijk blijft als nu zal afgewacht moeten worden. We hebben hier nu ineens met vele landen te doen waardoor een en nader mogelijk formeler kan worden.
Ingeval een casco in stukken wordt gesneden, bijvoorbeeld een nieuw voorschip aan een bestaand achterschip, of meerdere verschillende delen tot een schip worden samengesteld blijft het ENI nummer bij dat deel waar de voortstuwing (hoofdmachine) zich bevindt.
Opm. 1:
080-099 blijft voor bestaande schepen geregistreerd in landen die geen deel uitmaken van de Akte van Mannheim en waarvoor hun Certificaat van Onderzoek voor 01.04.2007 is afgegeven. Dit betreft in de praktijk voornamelijk Luxemburg en Engeland. Zoals uit de lijst blijkt zullen schepen waarvoor vanaf 01.04.2007 door Luxemburg een eerste Certificaat van Onderzoek wordt afgegeven dan beginnen met de cijfers 200 – 219
Opm. 2
Er wordt wisselend over ENI (European Number of Identification?) en een EIN (European Identification Number?) geschreven. Welke term men zal gebruiken is niet helemaal duidelijk. Het lijkt zo goed als zeker ENI (nummer) te worden. In ieder geval komt de gebruikelijke aanduiding “scheepsnummer†of “registratienummer†te vervallen
Datum van ingang van dit alles is de verlenging/wijziging van het Certificaat van Onderzoek na 1 april 2007.
Men is nog doende om het registratiesysteem internationaal sluitend op te zetten. Hoe dit precies gedaan gaat worden is nog niet duidelijk.
Het is wenselijk dat ieder in zijn organisatie controleert of er wel 8 digits in het veld voor de scheepsnummering in de diverse computersoftware passen.
Gerrit Bedet
maart 2007