Re: Algemene Mededeling / Even Voorstellen
Geplaatst: 18 sep 2011 13:33
Hallo, allemaal,
Op 25 mei 2011 heb ik mij hier voorgesteld. Ik schreef toen dat ik een oud binnenschip zou willen opknappen. We zijn nu een stap(je) verder!
In 1903 is op een werf van de Gebr. Boot (Leiderdorp) voor de Purmerendse kaashandel Gebr. Stuijt een motorvrachtschip gebouwd, met een motor van "effectief 8 paardekrachten". Volgens het bestek (net als de tekening nog aanwezig in de collectie van het Maritiem Museum) was het ruim en de binnenkant van de den geheel bekleed met hout: de kaas werd met zorg vervoerd! Het schip werd oktober 1903 gemeten op iets meer dan 78 ton laadvermogen. In 1919 is de kaashandel overgenomen door een Goudse concurrent. Eind april van dat jaar is de Rapide III verkocht aan "S.A. Vles en Zonen Metaal Maatschappij te Rotterdam", en onder de naam Henri waarschijnlijk ingezet voor het vervoer van schroot. Dit (joodse) bedrijf is door de bezetter van 1941 tot 1943 als vijandelijk vermogen onder bewind gesteld. In 1943 heeft een Naamlooze Vennootschap Motorboot "Henri" het schip als eigendom geclaimd en in het kadaster (op haar naam als eigenaresse) opnieuw te boek laten stellen. Deze teboekstelling is door het kadaster op 11 december 1995 "ambtshalve" doorgehaald.
Daarna ben ik het spoor een tijdje bijster. In de jaren vijftig duikt het schip op in de inventaris van Machinefabriek Lubbers te Hengelo (O.). Het ligt, nadat het hersteld is van een heuse knik, als werkschip in de Hengelose haven. Lubbers is in 1994 overgenomen door Dienstverlening Scheepvaart Hengelo B.V., die het schip op 23 december 2002 verkocht aan de huidige eigenaar. Het schip heette sinds 1994 DSH II en lag (ligt) nog steeds in de haven van Hengelo.
Samen met mijn vrouw Lianne heb ik besloten dit schip (24.50 m. lang en 4.31 m. breed) te kopen. We willen er een roefje op maken, zoals dat vroeger wel meer gebeurde, en het schip weer de (oorspronkelijke) Friese luikenkap geven (maar dan zonder de scheiding in twee ruimen). Het lostuig komt dan voor het voorschild te staan. De bedoeling is het schip zo getrouw mogelijk het uiterlijk te geven dat ze in het begin van de jaren vijftig, aan het eind van het tijdperk van de beurtvaart, had kúnnen hebben... als ze niet was geknikt, hersteld en als kraanponton aan de kade geketend. Sinds 1 oktober 2011 zijn wij de trotse eigenaren en is het schip hernoemd tot Cornelia.
Het scheepje is al zo'n 50 jaar niet meer uit het water geweest. Voor we er een motor in kunnen zetten moet eerst het onderwaterschip weer in een behoorlijke staat worden gebracht. Daarvoor gaan we begin december naar de werf (De Vlijt, Coevorden).
Groet,
Peter
Op 25 mei 2011 heb ik mij hier voorgesteld. Ik schreef toen dat ik een oud binnenschip zou willen opknappen. We zijn nu een stap(je) verder!
In 1903 is op een werf van de Gebr. Boot (Leiderdorp) voor de Purmerendse kaashandel Gebr. Stuijt een motorvrachtschip gebouwd, met een motor van "effectief 8 paardekrachten". Volgens het bestek (net als de tekening nog aanwezig in de collectie van het Maritiem Museum) was het ruim en de binnenkant van de den geheel bekleed met hout: de kaas werd met zorg vervoerd! Het schip werd oktober 1903 gemeten op iets meer dan 78 ton laadvermogen. In 1919 is de kaashandel overgenomen door een Goudse concurrent. Eind april van dat jaar is de Rapide III verkocht aan "S.A. Vles en Zonen Metaal Maatschappij te Rotterdam", en onder de naam Henri waarschijnlijk ingezet voor het vervoer van schroot. Dit (joodse) bedrijf is door de bezetter van 1941 tot 1943 als vijandelijk vermogen onder bewind gesteld. In 1943 heeft een Naamlooze Vennootschap Motorboot "Henri" het schip als eigendom geclaimd en in het kadaster (op haar naam als eigenaresse) opnieuw te boek laten stellen. Deze teboekstelling is door het kadaster op 11 december 1995 "ambtshalve" doorgehaald.
Daarna ben ik het spoor een tijdje bijster. In de jaren vijftig duikt het schip op in de inventaris van Machinefabriek Lubbers te Hengelo (O.). Het ligt, nadat het hersteld is van een heuse knik, als werkschip in de Hengelose haven. Lubbers is in 1994 overgenomen door Dienstverlening Scheepvaart Hengelo B.V., die het schip op 23 december 2002 verkocht aan de huidige eigenaar. Het schip heette sinds 1994 DSH II en lag (ligt) nog steeds in de haven van Hengelo.
Samen met mijn vrouw Lianne heb ik besloten dit schip (24.50 m. lang en 4.31 m. breed) te kopen. We willen er een roefje op maken, zoals dat vroeger wel meer gebeurde, en het schip weer de (oorspronkelijke) Friese luikenkap geven (maar dan zonder de scheiding in twee ruimen). Het lostuig komt dan voor het voorschild te staan. De bedoeling is het schip zo getrouw mogelijk het uiterlijk te geven dat ze in het begin van de jaren vijftig, aan het eind van het tijdperk van de beurtvaart, had kúnnen hebben... als ze niet was geknikt, hersteld en als kraanponton aan de kade geketend. Sinds 1 oktober 2011 zijn wij de trotse eigenaren en is het schip hernoemd tot Cornelia.
Het scheepje is al zo'n 50 jaar niet meer uit het water geweest. Voor we er een motor in kunnen zetten moet eerst het onderwaterschip weer in een behoorlijke staat worden gebracht. Daarvoor gaan we begin december naar de werf (De Vlijt, Coevorden).
Groet,
Peter