Zand- en schelpenzuigers

Alles over binnenscheepvaart
hans vd ziel
Berichten: 41
Lid geworden op: 08 aug 2005 11:30
Locatie: Hattem

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door hans vd ziel »

Hier nog eentje uit de oude doos.
zz. Stad Hattem.eurnr:03031334. bouwjaar 1955 bij scheepswerf Bijholt in Foxhol.
796 ton, lengte = 60,85. breedte = 7,61 en diepgang = 2,81 m.
met een 240 pk Bolnes.
nog stees in de vaart als Aeolus van VOF van der Meulen uit Woudsend.

Afbeelding
Er ligt een stadje aan de IJssel.

Hr. gr. Hans uut Attem.
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door brander »

VERANDERING. Henriëttekanaal naar Sluis Engelen.
Afbeelding
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re:

Bericht door Klaes »

Wrijfhout schreef:Vanmiddag even een rondje Delfzijl gedaan, en dan rijd je natuurlijk langs het Eemskanaal. Van verre zag ik de twee masten van de Eveline al, dat dacht ik tenminste, dus liet ik mijn camera maar onaangeroerd en was niet van plan te stoppen omdat die Eveline al ruimschoots 'op portret' staat. Toch maar even de ogen van de weg af en, 'wat zien ik?'; er staat Zoutkamp op de kont, al is het maar klein, het stond er werkelijk. Een stil plekje opgezocht en vlug de dijk opgekrabbeld. Waarachtig, er staat een andere naam op het schip. Blijkbaar een 'noodvoorziening' want de naam WESTEREEMS is van ver niet makkelijk te lezen...
Nou die digitale Canon wil wel klikken dus een mooi ritsje foto's gemaakt.
Zie hier het resultaat.

gr. Harry

https://img293.imageshack.us/img293/9488 ... s013rc.jpg
De naam is echt "WESTEREEMS"...

Een enthousiaste schipper komt uit de stuurhut en roept: "Die staat vanavond zeker op internet?" Dat had de beste man goed begrepen. Daar moeten wij het van hebben, wie weet mag ik misschien eens wat foto's aan boord maken tijdens het zandzuigen. Kunnen we dat ook eens op het Forum zien. "Zet je die er ook even op?" een breed armgebaar naar de schoorsteen met de grote letter S die wel eens een vingerwijzing naar de Schelpen- en Zandgroothandel Smit in Zoutkamp zou kunnen zijn.


Ik ben chauvinistisch genoeg om met een voldaan gevoel deze nieuweling in de Groninger vloot te kunnen laten zien.
Nou ben ik mij er bewust van dat dit bericht al 5 jaar oud is.
Toch reageer ik er als nieuw lid hier nog even op.

Dit was inderdaad de voormalige Eveline,waarvan ik de naam van de schipper/eigenaar even kwijt ben.
Hij is toen gekocht door Smit zoutkamp en kreeg de naam Westereems en werd bemand door Jan en Waalke Smit.
Jan was de schipper en Waalke de technische man.
Hij zat voornamelijk op ruim water te zand te zuigen zoals IJselmeer en boven Groningen op het Wad.
Daarbij werden ook vaak niet zelfzuigende beunschepen geladen.
Soms lagen ze wel een hele week op zee,om andere schepen te laden.

Hiervoor hadden ze de Lauwerszee,in mijn ogen een pracht van een schip,waarmee ze voornamelijk schelpen zogen op het Wad en Noordzee.
Wat daar niet voor technische instalatie's op stonden,en alles te bedienen vanaf de brug.
Het schelpenzuigen heeft ook een tijd stilgelegen vanwege overheids regels.
Toen zijn ze een tijdje in Denemarken geweest om zand en grotere schelpen te zuigen voor de Deense markt.

Op een gegeven moment bood iemand een goed bedrag voor de Lauwerszee,en hebben het schip verkocht.
De Westereems is ook al weer verkocht,en Jan Smit zit nu op de vuurtoren van Schiermonnikoog,tenminste dat is mij verteld.
Wat Waalke nu doet zou ik niet weten.
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Krimson

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door Krimson »

De Jan van Gent is een ex kokkelvaartuig omgebouwd naar "water injection dredger".
Met twee waterpompen wordt via een portaalconstructie onder water de waterbodem losgespoten.
Deze wordt dan door het getijde verplaatst waardoor de vaarwegen op diepte komen.
Tevens doet hij voorbereidend werk voor de sleephoppers op de bodem los te maken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Water_injection_dredger
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door Wrijfhout »

Weet iemand hoe het met de Frisia HA 38 is. Ligt die nog steeds op z'n kop in Harlingen of is het schip inmiddels rechtgezet?
Of is dat vanwege ijsgang in de haven nog niet mogelijk geweest.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door Klaes »

Ik denk dat hij nog op de kop ligt,want ik heb er nog niks van gehoord op omrop Fryslan of gelezen in de Leeuwarder courant.
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Rinse

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door Rinse »

De Nieuw Hoorn bij de Stolpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto's zijn van mei 2010
Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 21:08
Locatie: Middelburg

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door Lau Bos »

Middelburg, met op de achtergrond, de stoomschelpenzuiger Marie uit de Briel en daarop zij een beurtschip van Vermeulen.

Afbeelding
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door pieter53 »

Klaes schreef:
Wrijfhout schreef:Weet iemand hoe het met de Frisia HA 38 is. Ligt die nog steeds op z'n kop in Harlingen of is het schip inmiddels rechtgezet?
Of is dat vanwege ijsgang in de haven nog niet mogelijk geweest.

gr. Harry
Ik denk dat hij nog op de kop ligt,want ik heb er nog niks van gehoord op omrop Fryslan of gelezen in de Leeuwarder courant.
Ik meen het schip gisteren bij een sloperij te Kootstertille te hebben zien staan.....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
brander
Berichten: 9900
Lid geworden op: 19 mar 2006 15:35
Locatie: Den-Bosch.

Re: Zand en schelpenzuigers

Bericht door brander »

WILMA. T.h.v. Hurwenen.
Afbeelding
Plaats reactie