Veerponten

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pontveren.

Bericht door pieter53 »

In de liggers van de meetdiensten en ook een enkele maal op internet is er sprake van een KABELGIERPONT.
In dit verband worden genoemd het (oude) veer van Megen - Appeltern en het veer van Eck en Wiel.
Wie kan me exact het verschil uitleggen tussen een gewone gierpont, gewone kabelpont enerzijds en een kabelgierpont anderzijds?
Ik ken zowel de gierpont als de kabelpont dus kan best wat verzinnen, maar ik wel het echter ECHT weten!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Pontveren.

Bericht door Jan Kroes »

Een gierpont gierde over aan een kabel die verbonden was met een anker, een kabelgierpont gierde over aan een draad die met een over de rivier gespannen kabel verbonden was. Laatste ziet men nog veel op Main, Neckar en Donau.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pontveren.

Bericht door pieter53 »

pieter53 schreef: 29 aug 2017 15:51 Ik ken zowel de gierpont als de kabelpont dus kan best wat verzinnen
MAAR IK WIL PRECIES WETEN WAARIN EEN KABELGIERPONT ZICH ONDERSCHEIDT VAN DE REST :mrgreen:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Pontveren.

Bericht door piet42 »

pieter het verschil zit hoofd zakelijk er in dat bij een gierpont in het midden vd rivier bovenstrooms natuurlijk een draad aan een anker zit met de bekende bootjes aan de kabel om deze bovenwater te houden en mee gieren met de gierpont van de linker naar de rechter oever.

een kabelgierpont heeft niet de kabel bovenstrooms in het midden vd rivier met de bekende bootjes
Maar een kabel van de linkeroever naar de rechterover waarlangs de kabelgierpont overstak gebruik makend van de stroming vd rivier vaak werd er een lier gebruikt waarmee de pont overstak later stoom of motorpont

dus het grote verschil 1 draad in de lengte vd rivier of 1 draad dwars over de rivier
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pontveren.

Bericht door pieter53 »

Bedankt Piet,
Ik begrijp het verschil!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Pontveren.

Bericht door k-k »

Als er voldoende stroom is dan scheert een gierpont van de ene naar de andere kant. Om te kunnen scheren moet de pont een beetje schuin in de stroom liggen. Daartoe trekt men het eind in de vaarrichting wat meer naar het bovenstrooms liggend anker. De ankerdraad is met 3 punten op de pont verbonden. Een vaste in het midden om de pont ter hoogte van de veerstoepen te houden en twee verstelbare op de einden om de pont schuin op stroom te kunnen leggen. Volgens mij is een pont die alleen aan een dwarsdraad over vaart geen gierpont. Gr. Klaas.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Pontveren.

Bericht door Jan Kroes »

MAAR IK WIL PRECIES WETEN WAARIN EEN KABELGIERPONT ZICH ONDERSCHEIDT VAN DE REST :mrgreen:
Je leest niet Pieter.
Kabelgierpont aan een kabel. Gierpont aan een anker.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pontveren.

Bericht door pieter53 »

Goed, als jullie nu even naar het volgende filmpje kijken dan zie je een pont
die aan een kabel over gierschuitjes met een anker in het vaarwater verankerd is
EN
vanaf 1:42 is te zien dat de pont door een kabel dwars over de rivier geleid wordt.
Ik kan niet zien of het scheepje door de stroming, door een scheepsschroef of door zich langs de kabel voort te trekken overvaart.

Wie verklaart mij hoe alles werkt en waarom dat zo gedaan wordt.
Nogmaals dingen verzinnen kan ik ook: ik wil het graag horen van iemand die het ECHT weet!

(Sorry, ik ben misschien met het verkeerde been uit bed gestapt........ :mrgreen: )
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Pontveren.

Bericht door k-k »

Pieter, Die kabel(s) dwars over de rivier zit(ten) eraan om de pont te geleiden en te zorgen dat deze niet wegdrijft als de ankerlijn breekt. Aan de ankerdraad zie je net voor het eind van de film de spruit met de 3 draden naar het midden en de einden van de pont. De meeste, of misschien wel alle, gierponten hebben tegenwoordig ondersteuning van een mechanische aandrijving. Voor het huidige scheepvaartverkeer is overvaren d.m.v. gieren te langzaam. Alleen aan een dwarsdraad lukt het niet om over te "gieren". Er zit teveel slack in de draad en de boog wordt te groot om vanaf het midden van de rivier weer bij de kant te komen. Op de Moezel zie je ze ook, maar dan aan een strak gespannen draad dwars over de rivier. Maar steek je licht eens op bij een echte gierpontschipper. Die weet waarschijnlijk het naadje van de kous (nog). En dan heb je een sluitend verhaal. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Pontveren.

Bericht door pieter53 »

Ik wacht nog op bevestiging, maar het lijkt er op dat ik het gevonden heb.

Een kabelgierpont is een kabelpont als de stroomsnelheid van de rivier te laag, of de tegenstroomse wind te sterk, is om als gierpont te varen.
Het is een gierpont als de stroomsnelheid dusdanig is dat men veilig als gierpont kan varen.

Simpel, niet waar?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie