W.J.J. Boot heeft het over een motorboot. Het artikel spreekt over een sleeppont!Arnoud schreef: ↑03 aug 2019 23:40 Ik ben al een aantal jaren op zoek naar de scheepswerf waar het Moerdijkveer Schollevaar in 1914 gebouwd is in opdracht van N.V. Veer Willemsdorp-Moerdijk. Veerpont deskundige W.J.J. Boot noemt in één van zijn boeken het bouwjaar 1918, maar dat blijkt nu dus niet te kloppen.
Zie https://www.regionaalarchiefdordrecht.n ... &miej=1914
Wie kan me helpen om hier achter te komen?
Veerponten
Re: Veerponten
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Veerponten
Dit gaat ver buiten mijn kennis, maar mijn oma heeft in die regio op kostschool gezeten. Dan spreken we, wat haar betreft, over vele tientallen jaren geleden. Ik heb van haar een aantal boeken gekregen, onder meer over het het veer in Moerdijk. Daar ik daar niets mee kon - ik ben meer bezig met "maritieme assistentieverlening" (zee- en oceaansleepvaart, anchor handling handling (support) zoals men dat noemt - heb ik die gegeven aan de heer Hoendervanger uit Vlissingen gegeven, die betrokken is bij de site PSD. (de ferries en veerboten die tussen verschillende Zeeuwse havens voeren). Dus kijk daar eens, of belangrijker: contacteer hem. Ik ben overigens geen Zeeuw. Uiteraard zou ik me er niet om schamen om Zeeuw te zijn, laatst zat ik nog naast een knap Zeeuwsch meisje (ja ze bestaan nog) in de trein van Roosendaal naar Antwerpen), maar mijn familie komt van Kennemerland.
Re: Veerponten
Robert, met de PSD heb ik al contact gehad maar die konden me helaas niet verder helpen dan het bouwjaar van 1914 dat bevestigd werd door het kranten artikel over de tewaterlating in 1914.
Pieter53, ik ga er vanuit de krant het fout heeft want N.V. Veer Willemsdorp-Moerdijk heeft nooit een sleeppont gehad. Twee jaar eerder in 1912 wel de stoompont Hollandschdiep die al snel te klein was zodat er een tweede motorpont gebouwd werd. De naam Schollevaar, eigenaar, en het bouwjaar kloppen wel met andere kranten artikelen over dit veer uit de tijd.
Pieter53, ik ga er vanuit de krant het fout heeft want N.V. Veer Willemsdorp-Moerdijk heeft nooit een sleeppont gehad. Twee jaar eerder in 1912 wel de stoompont Hollandschdiep die al snel te klein was zodat er een tweede motorpont gebouwd werd. De naam Schollevaar, eigenaar, en het bouwjaar kloppen wel met andere kranten artikelen over dit veer uit de tijd.
-
- Berichten: 635
- Lid geworden op: 03 jan 2005 01:12
- Locatie: Deventer
Re: Veerponten
Veerpont De Burd bij het Friese Grou, op 24 augustus 2019:
Re: Veerponten
Echter; alleen welgestelden, zakenlieden, e.d. konden zich een overtocht permiteren.
Jan met de pet liep om en besteedde zijn geld liever anders.......
De Nassaukade gezien in zuidoostelijke richting ter hoogte van de Leidsegracht. Op de achtergrond rechts een deel van de Koepelkerk. Wintergezicht.
Vervaardiger Bernard F. Eilers
Datering 1907 t/m 1915
Rechthebbende Stadsarchief Amsterdam
Afbeeldingsbestand 010186000388
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Veerponten
Heeft iemand de JUISTE gegevens van deze pont?OLAU-ferry-liefhebber schreef: ↑04 sep 2019 16:43 Veerpont De Burd bij het Friese Grou, op 24 augustus 2019:
En wanneer hij gemoderniseerd is?
De gegevens bij De Binnenvaart zijn namelijk in tegenspraak met een artikel uit de Leeuwarder Courant van 17-03-1978.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 28547
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Veerponten
Wuta , 21,60 x 5,38 x ? , Bouwjaar 1959 , Minerva in Amsterdam ( Nederland ) , 137 pk Volvo Penta , ex Tasman IV , eigenaar R.van.Ooyen in Rheden, ENI 02005568
Foto’s gemaakt op 17-05-2020 in Rheden.
https://binnenvaartlog.nl/wuta/
Foto’s gemaakt op 17-05-2020 in Rheden.
https://binnenvaartlog.nl/wuta/
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 28547
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Veerponten
Pierre II , 35,29 x 11,77 x 2,09 , Bouwjaar 1992 , Werf Grave BV in Grave ( Nederland ) , 2 x 140 pk DAF , eigenaar J.H.M.G. Denissen in Afferden , 02320701
Foto’s gemaakt op 04-07-2021 in Afferden.
Foto’s gemaakt op 04-07-2021 in Afferden.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Veerponten
Arnoud, wat betreft de sleep/motorpont "Schollevaar" te water gelaten 29-7-1914 later gemotoriseerd met een Kromhout kun je de informatie
vinden op het Topic ; Rederijen, onder N.V. C.J. van der Hoeven .
Karel
vinden op het Topic ; Rederijen, onder N.V. C.J. van der Hoeven .
Karel
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: Veerponten
Maar het blijft toch een raadsel waar die "Schollevaar"gebouwd is c.q. te water gelaten is. ? Onbegrijpelijk met z'n historie.
Karel
Karel