Pagina 44 van 44

Re: Veerponten

Geplaatst: 07 aug 2019 11:48
door pieter53
Arnoud schreef: 03 aug 2019 23:40 Ik ben al een aantal jaren op zoek naar de scheepswerf waar het Moerdijkveer Schollevaar in 1914 gebouwd is in opdracht van N.V. Veer Willemsdorp-Moerdijk. Veerpont deskundige W.J.J. Boot noemt in één van zijn boeken het bouwjaar 1918, maar dat blijkt nu dus niet te kloppen.
Zie https://www.regionaalarchiefdordrecht.n ... &miej=1914

Wie kan me helpen om hier achter te komen?
W.J.J. Boot heeft het over een motorboot. Het artikel spreekt over een sleeppont!

Re: Veerponten

Geplaatst: 09 aug 2019 20:14
door Robert Delhaye
Dit gaat ver buiten mijn kennis, maar mijn oma heeft in die regio op kostschool gezeten. Dan spreken we, wat haar betreft, over vele tientallen jaren geleden. Ik heb van haar een aantal boeken gekregen, onder meer over het het veer in Moerdijk. Daar ik daar niets mee kon - ik ben meer bezig met "maritieme assistentieverlening" (zee- en oceaansleepvaart, anchor handling handling (support) zoals men dat noemt - heb ik die gegeven aan de heer Hoendervanger uit Vlissingen gegeven, die betrokken is bij de site PSD. (de ferries en veerboten die tussen verschillende Zeeuwse havens voeren). Dus kijk daar eens, of belangrijker: contacteer hem. Ik ben overigens geen Zeeuw. Uiteraard zou ik me er niet om schamen om Zeeuw te zijn, laatst zat ik nog naast een knap Zeeuwsch meisje (ja ze bestaan nog) in de trein van Roosendaal naar Antwerpen), maar mijn familie komt van Kennemerland.

Re: Veerponten

Geplaatst: 10 aug 2019 15:18
door Arnoud
Robert, met de PSD heb ik al contact gehad maar die konden me helaas niet verder helpen dan het bouwjaar van 1914 dat bevestigd werd door het kranten artikel over de tewaterlating in 1914.

Pieter53, ik ga er vanuit de krant het fout heeft want N.V. Veer Willemsdorp-Moerdijk heeft nooit een sleeppont gehad. Twee jaar eerder in 1912 wel de stoompont Hollandschdiep die al snel te klein was zodat er een tweede motorpont gebouwd werd. De naam Schollevaar, eigenaar, en het bouwjaar kloppen wel met andere kranten artikelen over dit veer uit de tijd.

Re: Veerponten

Geplaatst: 04 sep 2019 16:43
door OLAU-ferry-liefhebber
Veerpont De Burd bij het Friese Grou, op 24 augustus 2019:
Afbeelding

Re: Veerponten

Geplaatst: 15 jan 2020 13:42
door pieter53
eilers pontje_nassaukade leidsekade 010186000388.jpg
eilers pontje_nassaukade leidsekade 010186000388.jpg (99.3 KiB) 778 keer bekeken
Een kabelveer tussen de Nassaukade en de Leidsekade. In Amsterdam waren meer van dit soort pontjes.
Echter; alleen welgestelden, zakenlieden, e.d. konden zich een overtocht permiteren.
Jan met de pet liep om en besteedde zijn geld liever anders.......

De Nassaukade gezien in zuidoostelijke richting ter hoogte van de Leidsegracht. Op de achtergrond rechts een deel van de Koepelkerk. Wintergezicht.
Vervaardiger Bernard F. Eilers
Datering 1907 t/m 1915
Rechthebbende Stadsarchief Amsterdam
Afbeeldingsbestand 010186000388

Re: Veerponten

Geplaatst: 04 mar 2020 16:40
door pieter53
OLAU-ferry-liefhebber schreef: 04 sep 2019 16:43 Veerpont De Burd bij het Friese Grou, op 24 augustus 2019:
Afbeelding
Heeft iemand de JUISTE gegevens van deze pont?
En wanneer hij gemoderniseerd is?
De gegevens bij De Binnenvaart zijn namelijk in tegenspraak met een artikel uit de Leeuwarder Courant van 17-03-1978.

495pont_de-burd_12-1992_pieterk_neg_a22_2691.jpg
495pont_de-burd_12-1992_pieterk_neg_a22_2691.jpg (42.91 KiB) 620 keer bekeken

Re: Veerponten

Geplaatst: 19 mei 2020 18:30
door Binnenvaart
Wuta , 21,60 x 5,38 x ? , Bouwjaar 1959 , Minerva in Amsterdam ( Nederland ) , 137 pk Volvo Penta , ex Tasman IV , eigenaar R.van.Ooyen in Rheden, ENI 02005568

Foto’s gemaakt op 17-05-2020 in Rheden.

https://binnenvaartlog.nl/wuta/

Afbeelding