Waar is dit?

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Waar is dit?

Bericht door ichthus »

Hallo, Jan is het al zo lang geleden dat wij een reis met grind vanaf de plaats Neeroeteren naar Hengelo- Almelo- Enschede deden !
het beste van Wim
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Waar is dit?

Bericht door veen1195 »

Ja Wim, ik geloof dat ik er met de 86 meter nooit geweest ben en dan is het al langer dan 25 j. geleden!

Ook het beste, groet, Jan.
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Waar is dit?

Bericht door fok »

het is de warmtinkbrug,waar precies weet ik niet meer . foto is van 2017 , kon me vaag herinneren dat we daar ergens
als jochie wel golfplaten geladen hadden ,niet gevonden.weet iemand of daar ergens inderdaad golfplaten werden geladen ? bedankt ! groet fok.
Bijlagen
092.jpg
092.jpg (98.03 KiB) 1123 keer bekeken
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Waar is dit?

Bericht door k-k »

Fok, In Goor zit Eternit en maakt golfplaten. Vroeger zat daar asbest in. Gr. Klaas.
https://www.asbest-experts.nl/vragen-ov ... index.html
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Waar is dit?

Bericht door fok »

Goor dus, bedankt klaas ! gr fok.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Waar is dit?

Bericht door Kees Keijzer »

Waarom bewaar je al die oude rommel zeggen ze wel eens tegen mij, maar ik heb er wel gemak van, want er staat geschreven; Zoekt en gij zult vinden. Dus bij deze ook even in de oude dozen gekeken want ik had mijn twijfels over Goor , daar waren we aardig thuis, met pa losten we nog al eens in Goor met ruwe asbest uit de zeeboten in Antwerpen of asbest producten van de Eternit fabriek in Kapelle op den Bos bij Brussel. Maar het ging over die Warmtinkbrug en die ligt over Het zijkanaal naar Almelo, zie op een detail van een kaart;
Afbeelding
En als toegift nog een foto van 49 jaar terug waarop de "Haringvliet"op 7 maart 1971 onder de brugkraan ligt die de asbest producten lost, met die achterste kraan losten ze de pakken ruwe asbest.Op 2 maart waren we in Kapelle op den Bos geladen gekomen en die 7de viel op een zondag, er woonde in Nijverdal een oom en tante dus kregen we nog familiebezoek.Ik kwam zojuist op dit Goor idee door de radio die op Radio 5 staat en daar behandelen ze in het programma; Het theater van het sentiment de datum van vandaag in 1971 en dan ga ik altijd kijken waar we waren op die dag en blader je nog een beetje en kom ik die reis naar Goor tegen.
Hieronder de foto die ik op het internet vond. Op de achtergrond zie je de Weldammerbrug en verder voor de kop de Hengelerbrug.
Afbeelding
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
fok
Berichten: 391
Lid geworden op: 28 mar 2015 19:21
Locatie: krimpen ad ijssel

Re: Waar is dit?

Bericht door fok »

Kees ook bedankt voor mooi verhaal en kaartje groet fok.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Waar is dit?

Bericht door Kapitein Spok »

Kees, en droegen jullie toen ook al van die witte maanmannetjes pakken?

Offfuhhh, net als iedereen toen, lekker stuiven en van niets weten?
Hoeveel meter asbestkoord zou ik vlak boven m'n snuffert, zonder enige bescherming om de uitlaatpijp gewikkeld hebben?
En ik ben zeer zeker niet de enige. Maar "Onwetend zondigt men niet"

Overigens dat kaartje is de achtertuin van onze Pieter DPLA.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Waar is dit?

Bericht door DPLA »

Kees Keijzer schreef: 22 feb 2020 17:20 Waarom bewaar je al die oude rommel zeggen ze wel eens tegen mij, maar ik heb er wel gemak van, want er staat geschreven; Zoekt en gij zult vinden. Dus bij deze ook even in de oude dozen gekeken want ik had mijn twijfels over Goor , daar waren we aardig thuis, met pa losten we nog al eens in Goor met ruwe asbest uit de zeeboten in Antwerpen of asbest producten van de Eternit fabriek in Kapelle op den Bos bij Brussel. Maar het ging over die Warmtinkbrug en die ligt over Het zijkanaal naar Almelo, zie op een detail van een kaart;
Afbeelding
En als toegift nog een foto van 49 jaar terug waarop de "Haringvliet"op 7 maart 1971 onder de brugkraan ligt die de asbest producten lost, met die achterste kraan losten ze de pakken ruwe asbest.Op 2 maart waren we in Kapelle op den Bos geladen gekomen en die 7de viel op een zondag, er woonde in Nijverdal een oom en tante dus kregen we nog familiebezoek.Ik kwam zojuist op dit Goor idee door de radio die op Radio 5 staat en daar behandelen ze in het programma; Het theater van het sentiment de datum van vandaag in 1971 en dan ga ik altijd kijken waar we waren op die dag en blader je nog een beetje en kom ik die reis naar Goor tegen.
Hieronder de foto die ik op het internet vond. Op de achtergrond zie je de Weldammerbrug en verder voor de kop de Hengelerbrug.
Afbeelding
Groet, Kees.

Hallo Kees,

Tja, de bruggen over het Twentekanaal lijken nogal erg op elkaar, allemaal gebouwd bij de aanleg van het Twentekanaal in de jaren 30 van de vorige eeuw.
Begonnen in 1930 en gereed in 1938, een gedeelte is nog met de hand gegraven met kruiwagens, (14 km) dit was werkverschaffing.

Ik was verbaasd dat nu ineens in (volgens Fok in 2017) de Warmtingbrug verplaatst van de zijtak naar Almelo naar Goor, hahahaha.

Even Off Topic :
@Kees,
De pakken asbest die jullie met de MS Haringvliet vervoerde, waren die stofdicht verpakt ?? Of..............kwam hier ook veel stof bij vrij.

Tja, in 1971 wist men nog niet dat asbest zo gevaarlijk was.
Ruwe asbest stoof nogal bij het verwerken.
Nat asbest is wel minder gevaarlijk dan het stof.
Dus achteraf gezien heel gevaarlijke lading.

Vroeger kon je restafval voor erf verharding en weg verharding gratis ophalen bij Eternit in Goor.
Dit restafval asbest is in heel Twente te vinden, maar in de omgeving van Goor is de vervuiling hert ergste.
Nu wordt overal deze asbest gesaneerd, wat bergen geld kost om dit veilig op te ruimen.
Ik kan me nog herinneren dat we met de vrachtwagen Enternit waterleiding buizen ophaalden in Goor, in de jaren 60 van de vorige eeuw.
In de hallen waar het het asbest werd verwerkt, leek het wel of het mistig was in de hallen van het asbeststof, daar werkten de werknemers van Eternit gewoon in, alsof er niet aan de hand was.
Er zijn dan ook heel veel werknemers overleden aan asbestkanker.

Nu weer On Topic :
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Waar is dit?

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 22 feb 2020 19:48 Kees, en droegen jullie toen ook al van die witte maanmannetjes pakken?

Offfuhhh, net als iedereen toen, lekker stuiven en van niets weten?
Hoeveel meter asbestkoord zou ik vlak boven m'n snuffert, zonder enige bescherming om de uitlaatpijp gewikkeld hebben?
En ik ben zeer zeker niet de enige. Maar "Onwetend zondigt men niet"

Overigens dat kaartje is de achtertuin van onze Pieter DPLA.
Hallo Theo,

Klopt, we wonen nog in Wierden, maar onze 2 bedrijven zitten tegenwoordig in Haren (Ems) Deutschland.


Tja, vroeger ook heel veel met asbestkoord gewerkt.
Toen was over asbest geen enkele kennis dat het gevaarlijk was.
Toe waren er nog geen mooie beschermingsproducten om de uitlaat af te schermen.
Ook wel asbest golfplaten afgezaagd met een slijptol, ook dit stoof nogal !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie