Waar is dit?

Alles over binnenscheepvaart
Cornelis
Berichten: 1108
Lid geworden op: 30 dec 2009 14:00
Locatie: Kapelle

Re: Waar is dit?

Bericht door Cornelis »

Inderdaad het Karl-Heine Kanal in Leipzig,
Gernot schrijft er al over, en waarschijnlijk zal het nooit onderdeel worden van een doorgaande waterweg.
Toch meldde de medewerker van de VVV in Leipzig mij dat er vergevorderde plannen en zelfs al uitgevoerde werkzaamheden zijn om het kanaal aan te sluiten op de Saale-Elster. In ieder geval gaat dit alleen om recreatieve vaart wist hij nog te vertellen.
Dan komt ook die sluis Wüsteneutzsch wellicht weer in beeld.

Am 18. Juli 2012 wurde die Verlängerung des Kanals zum Hafen durch den Stadtrat beschlossen. 18 Millionen Euro sollen bis 2015 bei dem Projekt verbaut werden, von dem sich nicht nur die Stadtverwaltung Effekte für die Stadtentwicklung im Leipziger Westen erhofft. Die Kommune musste etwa 3,8 Millionen aus dem eigenen Haushalt beisteuern, 7,6 Millionen Euro sollen aus Grundstücksverkäufen an der Plautstraße gewonnen werden. Der Rest der Kosten wurde mit Fördergeldern finanziert, unter anderem aus dem EU-Stadtentwicklungsfond „Jessica“.[4]

Am 29. Januar 2015 wurde begonnen, die 665 Meter lange Anbindung des Karl-Heine-Kanals an den Lindenauer Hafen zu fluten.[1] Der Vorgang war planmäßig drei Wochen später abgeschlossen. Am 2. Juli 2015 wurde die neue Strecke für den Bootsverkehr freigegeben.[5] Bevor die 75 Meter lange Verbindung vom Hafen zum Elster-Saale-Kanal hergestellt werden kann, muss südlich der Luisenbrücke ein Sperrwerk für Hoch- und Niedrigwasserfälle errichtet werden.[6]


aldus Wikipedia.
IMG_20200803_171712.jpg
IMG_20200803_171712.jpg (186.16 KiB) 960 keer bekeken
Op de foto het zogenaamde Elsterbecken, waar dit kanaal ook aansluiting op heeft. Voor de voetballiefhebbers: rechts het stadion van de inmiddels bekende club RB Leipzig, de RedBull Arena.

groet
Cornelis
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Waar is dit?

Bericht door ichthus »

Hallo zijn deze sluizen gelijk aan de afmetingen van een Saale Kahn , (de maten ben ik effe kwijt, ik dacht aan spitsenmaat)
gr Wim (N B geweldig Tim bedankt )
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Waar is dit?

Bericht door Tim76 »

Duitsers zijn gek op lijstjes, dus HIER staan ze allemaal. 47 bij 6 meter is zo'n beetje de standaardmaat.

Groeten van Tim
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Waar is dit?

Bericht door Westeind »

Ik vind het toch altijd nog wel leuk om te kunnen vertellen dat ik daar op de Saalle gevaren heb, al was t maar tot Nienburg 😉
Ik zie overigens op de huidige satelliet beelden dat daar ws niet meer geladen word, de raifeissen silo staat er nog wel, maar op t kaaItje zie ik geen laadpijp meer en verdacht veel groen 🥴
vaar om te leven (niet andersom)
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Waar is dit....

Bericht door Westeind »

Westeind schreef: 09 mar 2010 21:20 Goed geraden jongens ,
het kon nie missen natuurlijk met zoveel aanwijzingen :mrgreen:

We hebben daar eens geladen voor Zwolle oom Henk(zeearend) was toen aan boord vandaar dat ie nie mee mocht doen :wink:

Afbeelding
Je ziet nog net ons achterschip...

grt Bram
Ik zie dat ik dat ook al ns opgevoerd had als raadplaatje hier op pag 207 😉
vaar om te leven (niet andersom)
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Waar is dit?

Bericht door ichthus »

Hallo wij zijn in 2002 al in Halle bij de haven geweest, en de Hafenmeister vertelde toen al: Het wordt hier nooit iets als er geen sluis extra gebouwd wordt.
gr Wim
Cornelis
Berichten: 1108
Lid geworden op: 30 dec 2009 14:00
Locatie: Kapelle

Re: Waar is dit?

Bericht door Cornelis »

Bij Halle, stadsdeel Trotha is nog niet eens zo lang geleden een nieuwe haven aangelegd (1994).
Dit wordt er over deze haven geschreven:

Der Hafen Halle wird nur sehr selten, meist im Abstand von mehreren Monaten bis Jahren, von Frachtschiffen angelaufen.

Men heeft de moed al opgegeven en het plaatselijke Havenbedrijf geliquideerd, er wordt alleen nog van spoor op vrachtauto overgeslagen.
Dat is vreemd omdat er in de directe omgeving enorm veel goederenverkeer is er is o.a. een raffinaderij van TOTAL in Leuna en een hele grote fabriek van DOW in Schkopau.


Groet
Cornelis
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Waar is dit?

Bericht door Westeind »

Duitsers hebben t nier zo op binnenvaart, kijk alleen maar naar Hamburg, wereldhaven, als binnenvaarder kom je er nauwelijks en als je dr komt kan je er leeg weg, en dan op laag water wachten anders heb je al gelijk een te lage brug voor je neus, dus laat staan als er een haven diep in t binnenland en ook nog eens (neu bundesland) iets wil, dan gaat dat heel moeilijk worden.
vaar om te leven (niet andersom)
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Waar is dit?

Bericht door ichthus »

Sorry mensen , dit was even een tussendoortje en waar bent U nu ?
gr Wim
Cornelis
Berichten: 1108
Lid geworden op: 30 dec 2009 14:00
Locatie: Kapelle

Re: Waar is dit?

Bericht door Cornelis »

Waar bent u nu? Gewoon thuis, plaatjes uitzoeken, zoals deze.
Soms geven plaatjes aanleiding tot verdieping ;) , leuke term als je het over de binnenvaart hebt...

IMG_20190808_155142.jpg
IMG_20190808_155142.jpg (262.17 KiB) 675 keer bekeken
Waar was ik toen ik dit plaatje maakte?

Groet
Cornelis
Plaats reactie