Roeiboten

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kempenaars.

Bericht door DPLA »

Hier de overgeplaatste berichten betreffende de roeiboten van af het Kempenaars topic.
Gr, Kees.
teerkwast schreef:Zelfs de kranenbalk staat nog achterop bij de Maurice.
Op de Patria hangt zelfs nog een echte roeiboot met wrikgat aan de davit met een davitlier, dit zie je bijna niet meer ! (Nostalgie)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Kempenaars.

Bericht door teerkwast »

Volgens mijn is dat nog een echte Tukker. In mijn beleving liep de boeirand van een Beenhakker in de midden meer onderuit, dus de kromming.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Kempenaars.

Bericht door Kees Keijzer »

Michiel, ze bedoelen de roeiboot van de PATRIA van Gerrit Schram.
Gr. Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Kempenaars.

Bericht door de graaf »

ja kees ik dacht ook eens wat kennis te spuien :lol: maar inderdaad die van patria is idd een beenakker (tukker) hebben ook zoeen apparaat gehad tot grote ergernis van mijn pa
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Kempenaars.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Turry of Tukker

Afbeelding
Beenhakker

Zouden de tekeningetjes die ik heb een beetje kloppen?????
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Kempenaars.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik denk dat de tekeningen wel kloppen, wij hadden bij pa een Beenhakker van vijf meter lang, was wel makkelijk toen we nog geen motorschip waren om draadjes weg te bregen en zo maar toen we motorschip waren was die veels te lomp en groot.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kempenaars.

Bericht door DPLA »

Kees Keijzer schreef:Michiel, ze bedoelen de roeiboot van de PATRIA van Gerrit Schram.
Gr. Kees.

Hallo Kees,

Ik bedoelde inderdaad de roeiboot (Beenhakker) van de Patria.
Een Beenhakker met luchtkasten, die kon niet zinken als de luchtkasten goed dicht waren, wel vollopen met water, maar bleef wel drijven.

Ik had inderdaad even Beenhakker bij moeten schrijven, maar ik ging ervan uit dat iedereen de Beenhakker als roeiboot wel herkende.

Tja, de jeugd is opgegroeid met motor roeibootjes en kunststof (opblaas) bootjes. :lol: :D
Ik denk ook dat de meeste jonge schippers niet kunnen wrikken met een wrikspaan of wrikriem.
Of zeg ik nu iets doms ! :oops:

Ik ben nog van de oude stempel ! :wink: 8)

P.S.
De Kempenaar Patria ziet er nog geweldig mooi strak uit, keurig in de verf !

Alleen jammer da ze bij de meeste Kempenaars de den hebben recht gemaakt, maar ja, dit kan niet anders met de huidige luikenkappen ! :(
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Kempenaars.

Bericht door Kees Keijzer »

Ik heb in m'n jonge jaren heel wat af gewrikt in die grote Beenhakker, ook drinkwater halen, vijf volle vaten was de boot algeladen.
En in de bietencampagnes monsterzakjes ophalen bij de schepen aan de fabriek, we hadden een hele grote wrikriem, een roeispaan van een zeesloep, niet kapot te krijgen. De gewone riemen sneuvelden allemaal.
Toen kocht pa die grote riem bij Brasilij in de Maashaven in Rotterdam.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kempenaars.

Bericht door DPLA »

Halo Kees,

Inderdaad wilde het nogal eens gebeuren dat je een wrikspaan/riem stuk trok.

Ik heb trouwens nooit met zo'n grote Beenhakker van 5 meter gevaren, wel met de kleinere van 3.50 meter en 4 meter lang.
Ik vond de 3.5 meter Beenhakker het fijnst om mee te wrikken, snel en wendbaar.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Kempenaars.

Bericht door Kapitein Spok »

Tijdens mij ( korte vakantie ) toch even gespiekt op dit forum en zag ik de vraag: Benhakker- of Tukkerboot voorbij komen. Vandaar de wat late reactie, ik kon deze foto via mijn laptop niet plaatsen.
Ik denk dat de Patria een Tukker boot heeft, die inderdaad gekenmerkt wordt/werd door iets minder zeeg een vooral, (maar dat kun je net niet zien) bij het voorste puntje nogal wat ruimte tussen het bovenste rond en het rond van ?? laat ik maar zeggen de bergplaat. Bij een Beenhakker is dat maar een enkele centimeter, bij een Tukker is dat schat ik een centimeter of 5-6.

Wat betreft de voortstuwing: Inderdaad; wrikken, roeien en een aanhangmotor waren heel gebruikelijk, maar .....

Wat dachten jullie van de sublieme zeilkwaliteiten van deze boten. Onze Beenhakker van, ik dacht 4 meter, zeilde voortreffelijk, zoals op onderstaande foto blijkt.
Afbeeldingimage sharing
Te zien is een vrolijke missiezuster die voor de kust van Flores (Indonesië) weer een blanke van de kannibalen gered heeft.........!

Maar.... wie twijfelt aan de juistheid van dit onderschrift, die heeft groot gelijk want deze foto is gemaakt in Bas Oha op de Maas. Aan het roer zit mijn tante die een paar maanden op verlof is van haar missiewerk in Flores en een paar reisjes meevaart met ons en samen met mijn vader, haar broer, hier haar hartje ophaalt door nog eens, " Net als vroeger lekker te zeilen in de vlieger" zoals ze het zelf omschreef. Dat de " houten vliegers" van toen inmiddels vervangen waren door stalen beenhakkers was haar overduidelijk, maar wanneer je na zoveel jaren, terug in het vak bent, is het begrijpelijk dat de vaktaal nog die van toen is.

Ofschoon dit allemaal een beetje off topic is, leek het me toch en leuke aanvulling op de, in deze draad, opgeworpen vragen.
Plaats reactie