Nostalgia

Alles over binnenscheepvaart
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Nostalgia

Bericht door SchipperWillem »

Dat anker van Jan geeft mij de herinnering weer van een familie uitje met de klipper in 1975.
Enthousiast met familie naar het Brielse Meer, waar we even boven het veer van Den Briel ankerden, achter met een draad stok ankertje roeiboot te water, en naar het strandje, en praktisch geen wind.
Wel moesten we nog even een markering aan brengen boven het anker volgens de politie die even langs voer.
Al met al werd het een gezellige familiedag, de twee zwagers, recht achter de koeien vandaan, kwamen over de wal naar het strandje.
Na een heerlijke zonovergoten dag gingen we aan de gang om allereerst het achteranker op te halen, wat vrij makkelijk omhoog kwam.
Toen de lus met de sluiting, en het daaraan vermeende anker boven kwam, steeg onze verbazing ten top, toen bleek dat op de ring na, het anker nog op de bodem lag.
De top van de schacht waar de ring aan gesmeed was was totaal doorgerot in het bb erf.
Met een "leeg" gevoel verlieten we de ankerplaats, een avontuur rijker.
Groet, Willem.
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: Nostalgia

Bericht door munnik »

Kees Keijzer schreef:Een Conflans is het neusje van de zalm, maar vlak deze Triton ook niet uit toen die nog in bedrijf was;
Afbeelding
Vandaag al het koper weer eens gepoetst waaronder ook dit pronkstuk.
Gr, Kees.
Mooie hoorn die bij mij nu ook aan een poetsbeurtje bezig is. Terwijl ik dat doe zoek ik natuurlijk naar wat meer informatie en kom ik de volgende afbeeldingen tegen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat mij hierbij opvalt is dat de grote cilinder in het midden van het membraan naar buiten steekt. Aan de andere kant van het membraan zit ook een cilinder maar die is veel kleiner. Bij mij zit het precies omgekeerd, dus de grote cilinder steekt naar binnen en past mooi in de pijp van de hoorn. Nu begin ik toch wel te twijfelen of het bij mij dan wel goed zit. De hoorn gaat meestal hard genoeg maar het lijkt soms wel ook wel af te hangen van de temperatuur of luchtvochtigheid. Dan krijg ik wel eens een hele zware donkere toon maar die gaat eigenlijk niet zo hard.

Wie weet hoe het zit?
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nostalgia

Bericht door k-k »

@Munnik
Ik wil niet beweren dat ik het weet, maar heb wel een vermoeden. De cilinders aan de membraan zijn gewichten die deels de frequentie van de membraan bepalen. Wanneer de grote cilinder de hoorn bijna afsluit dan heb je kans dat door de drukval ontstane afkoeling het eventueel in de lucht aanwezig vocht bevriest en de doorvoor naar de hoorn nog meer beperkt. Wanneer de lucht niet weg kan richting hoorn stokt het geluid. Al eens geprobeerd om het membraan om te keren? In ruststand wordt de membraan tegen de zitting gedrukt en is de luchtkamer, waar de lucht in geblazen wordt gesloten. Wanner de luchtkraan wordt geopend gaat de membraan naar achteren en komt los van de ziiting. Er ontsnapt nu lucht naar de hoorn en als de menbraan op de zitting komt loopt de druk in de kamer weer op en herhaals zich het proces. Met de stelring waarmee de membraan op de zitting wordt gedrukt kan de toon (=frequentie) hoogte worden aangepast. Groeten, Klaas.
Groeten, Klaas.
munnik
Berichten: 79
Lid geworden op: 27 jun 2008 20:36
Locatie: Drunen

Re: Nostalgia

Bericht door munnik »

Dank voor je reactie, ik had voorheen de ring behoorlijk strak aangedraaid. Ik zal het eens de andere kant op proberen. Kijken wat er dan gebeurt. Misschien heeft het al die tijd gewoon verkeerd om gezeten ;-) Nu eerst nog wat verder poetsen, want als het zeer doet aan je oren vanwege het lawaai moet het zeer doen aan je ogen vanwege de glans!
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nostalgia

Bericht door k-k »

Succes met het poetsen en afstellen van de hoorn. Hopelijk lukt het allemaal en blijven oren en ogen intact. Anders heb je er na al die moeite nog niet veel aan. Groeten, Klaas.
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Nostalgia

Bericht door t.fluks »

jongens toch,
wat een opmerking van Schier al niet teweeg brengt!
Wees heel zuinig op jullie prachtige spullen.
Inderdaad was Triton ook een luchthoorn van Formaat.
Toen mijn vader in 1937 in zijn klipperaak een 50/55 pk Deutz met spoelpompen inbouwde, kwam er ook Triton:wat kleiner dan de afgebeelde, maar geluid genoeg!
Toen er in 1957 een 155 pk Klockner Deutz ingebouwd werd, gaf mijn vader de luchthoorn weg aan iemand, die nog wel luchtflessen had.
Tammo.
enterprise
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26

Re: Nostalgia

Bericht door enterprise »

dom dom dom om zulke mooie spullen weg tegeven
maar vroeger dacht je daar niet aan dat het later een hoog
nostalgisch gehalte zou hebben.
ja er zijn heel veel mooie dingen zomaar weggegooid.
zelf daar vroeger ook aan mee gedaan .
wat moet je er mee dacht je, neemt allemaal maar ruimte in .
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Nostalgia

Bericht door Binnenvaarder »

Vandaag een bezoek gebracht aan het Gemeente museum in Den Haag. Pracht gebouw, ontworpen door Berlage, dezelfde die de oude schippersbeurs in Amsterdam heeft ontworpen.
Tijdens onze rondwandeling kwamen we bij de collectie Delfts blauw dit bordje tegen, vond het wel een foto en plaatsing waard.
Afbeelding
Naar aanleiding van dit bord het volgende gevonden op Google:

Jacob was lid van het binnenschippersgilde: het Rijnschippersgilde. De schippers waren aan strenge regels gebonden. De regels hadden tot doel de plaatselijke schippers te beschermen tegen de concurrentie van binnenschippers van andere steden. Ook werd het werk eerlijk verdeeld onder schippers van het gilde. Wanneer een vracht aangeboden werd, kreeg de schipper die aan de beurt was deze te vervoeren. Wanneer een schipper de regels overtrad, moest hij een boete betalen. Men kreeg bijv. een boete wanneer men zijn 'vaar'beurt had overgeslagen of wanneer men voor zijn beurt was gegaan.

Op 15 december 1659 krijgt Jacob samen met enige andere schippers een boete van f10, omdat hij een vracht naar Texel niet heeft gemeld aan het gilde.

Hij betaalt de boete op 26 december 1659, maar het gilde heeft 'hem het gelt wederom gegeven omdat hij veel moetie heeft gehadt om dat gelt te crijgen van weegen de vracht die wij hem hebben in gegeven uijt de Vlielander kaech (= scheepssoort) dien aen kapetaijn Jan Heck soude gevaren hebben met viecktalij (=levensmiddelen)'.

mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
nimrod

Re: Nostalgia

Bericht door nimrod »

Wie heeft nog foto's van de coaster Lily gebouwd in 1938 te zaandam.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Nostalgia

Bericht door Kees Keijzer »

Wie herinnerd zich dit nog;
Afbeelding
Vanmorgen was ik bij een kennis aan boord en gaf mij deze bonnen, een herinnering aan vervlogen tijden; De koffiebonnen van de beurs in Rotterdam.

Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie