Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Uit de oude doos

Bericht door Klaes »

pieter53 schreef:De Nostalgie ligt al geruime tijd aan de Willemskade in Leeuwarden. Veel gevaren werd er niet en het schip kreeg duidelijk achterstallig onderhoud. Een week of twee geleden was er echter weer de nodige activiteit aan boord, dus misschien wordt het weer wat. Ik zal binnenkort weleens een plaatje schieten.
Dit schip heeft ook een paar zomers bij het skûtsjesilen als onderkomen voor omrop Fryslan gediend.
s'Middags voor het radioverslag en aan het eind van de middag als studio voor de televisie uitzending.

Ik heb nog eens mee gevaren van Elahuizen naar Lemmer,omdat de schipper anders alleen moest varen.

Ze maken nu al 2 zomers gebruik van de salonboot Gaasterland.

Afbeelding
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Uit de oude doos

Bericht door SchipperWillem »

Op 25 november 2006 plaatste Gert Schouwstra onderstaande tekst:
Gert Schouwstra schreef:Afbeelding
Al in 1910 is de Geertruida verlengd naar 21 x 4,05 meter, circa 50 ton. Het schip vaart hier door Jutphaas.
In 1928 is het schip verkocht aan de 2e eigenaar, Cornelis van Vliet. De scheepsnaam wordt Goede Verwachting, brandmerk 475 B.Leid.1928. Het Europanummer werd dus 3030475.

In 1938 werd het zeiltuig van de Goede Verwachting verwijderd. Het mastdek werd, zoals bij veel schepen in die tijd, naar voren verplaatst, zodat het hele ruim achter de mast kwam te liggen. Mast en giek kregen ene andere functie: in plaats van voortstuwing werd het een laad- en lostuig. In plaats van de zeilen werd een opduwer met een 6pk Deutsche Werke gekocht. Deze had de naam Wuta. Dit gebeurde op aandringen van zijn zoons Daniel en Joop, want deze jongens liepen vaak de hele dag op het jaagpad te trekken en hadden daar geen zin meer in.

Afbeelding
In 1942 werd de Wuta weer ingeruild en een 9 pk Kromhout gloeikopmotor, type M-00, max. 600 rpm, motornummer 3533 in de Goede Verwachting ingebouwd. De gloeikoppentijd was al lang voorbij en het was dus beslist geen nieuwe motor. Gelet op het motornummer zal de motor rond 1925 de fabriek in amsterdam verlaten hebben. Voor de inbouw werden een deel van de roef en het ruim opgeofferd. Het schip verlaat hier de werf van Kempers in Alphen aan de Rijn.
Hier de originele post


Hallo Gert,
Mij is door de jaren heen verteld dat het schip wat door de Doorslag bij Jutphaas vaart niet de Hollandse versie is van de Goede Verwachting, maar de Franse benaming 'Le Bon Espoir' van Dane uit Stavenisse welke in 1971 door saneringsruil in bezit is gekomen van mijn vader C. Oosterlee uit Maassluis; hij veranderde de scheepsnaam in Rust-Roest.
Als je goed naar de details kijkt zie je nogal wat verschillen zoals stuurlier, het stuurrad staat korter naar de roef, over bakboord mis ik naast de mast een lier en de ankerlier is geheel anders.
Dit schip te Jutphaas lijkt ook wat kloeker in tonnage als de Goede Verwachting.
De Le Bon Espior is gebouwd bij de "Dageraad" wed. Boot te Woubrugge.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Willem
msjansje1900

Re: Uit de oude doos

Bericht door msjansje1900 »

de laatste 2 foto's zijn genomen in Maassluis.

marnix
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Uit de oude doos

Bericht door Gert Schouwstra »

Tja Willem, daar zeg je me wat.
Ik heb die foto's toen van de huidige eigenaar gekregen met dit verhaal erbij.
En ik zie die verschillen ook........
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
vuurmannetje

Re: Uit de oude doos

Bericht door vuurmannetje »

visje schreef:nee harry nooit geweest en een vaag verleden wel eens iets van gehoord
met die 55 meter kan ik er zeker niet schutten
maar hoe lang en breed en hoog zou hij zijn
er staat wel ergens dat hij enkel nog gebruikt word voor de rekreatie vaart
trouwens mooie foto,s en veel

gr marten
De Overhaal zoals deze schepenlift heet is nog de enigste in zijn soort in Europa en een Rijks monument. Vroeger stond een dubbele uitvoering in Amsterdam aan de Overtoom. De lift is in 1992 gerestaureerd en wordt nu door vrijwiligers op telefonisch verzoek bedient. Het hijsvermogen is 15 ton. De afmetingen zijn in verband met de beperkingen in het binnenwater max. diepgang 0.80 meter hoogte 1.50 meter en breedte 3.25 meter. Deze foto is uniek, het dak ligt naast de liftinstallatie en er staat een hijsbok boven de hoofdmotor om deze te verwijderen voor revisie o.i.d.

gr. Kees
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Uit de oude doos

Bericht door SchipperWillem »

Gert, nog even over die foto van de Le Bon Espior in de Doorslag van Jutphaas,
die komt uit het prachtige fotoboek Glorie van de Oude Binnenvaart van Rob Martens en Lieuwe Westra.
Je kan hem vinden op pagina 30.

Groeten, Willem.
verzamelaar
Berichten: 583
Lid geworden op: 11 dec 2009 19:08
Locatie: Rotterdam

Re: Uit de oude doos

Bericht door verzamelaar »

Afbeelding

Vandaag dit oude prentje uit Amsterdam op internet gevonden. Misschien kan iemand nog achterhalen wie de eignenaar/schipper van de tjalk "Leef op Hoop" was.

Groet Arnold.
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos

Bericht door piet42 »

wat was er toen veel werk op de schepen in die tijd nu is het een mooi plaatje
Bijlagen
oranjesluis oudo 199.jpg
oranjesluis oudo 199.jpg (182.36 KiB) 1122 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
gerard48
Berichten: 208
Lid geworden op: 21 jul 2010 09:26
Locatie: Assen

Re: Uit de oude doos

Bericht door gerard48 »

Afbeelding

Hier de Vier Gebroeders uit Ravenstein schipper G.A. van de Runstraat winter 1950.
Ernaast ligt de bunkerboot Tonny
Gerard F.H. van de Runstraat
Assen

Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Uit de oude doos

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Even een 'ouwetje' er tussendoor. Jaap Boersema stuurde mij deze foto en vroeg zich in welke sluis de Jansje wordt geschut. Het lijkt op een poldersluis, maar welk?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie