Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ichthus »

Kapitein Spok schreef: 26 mei 2020 19:22 rv29.jpg

Ook deze RV had een vaste schipper en machinist, en de rest van de bemanning was dienstplichtig.
Tsja lekker goedkoop ,en anders kon je niet Klaverjassen !
de groeten uit ………...Rotterdam.
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Uit de oude doos.

Bericht door peelander »

Ze is in elk geval goed geconserveerd, die RV29
rv 29 23 aug 2012 (86).jpg
rv 29 23 aug 2012 (86).jpg (183.58 KiB) 1972 keer bekeken
rv 29 23 aug 2012 (89).jpg
rv 29 23 aug 2012 (89).jpg (222.71 KiB) 1972 keer bekeken
en zal nu wel met enkel vrijwilligers varen.
groeten
Jan van der Pluijm
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Uit de oude doos.

Bericht door hank »

vaartuigendienst.

Tot de P.S.U.van de op de varende vloot geplaatste dienstplichtige behoorde een paar houten klompen en geen geweer.
Althans in mijn tijd bij de 840 ste transport compagnie in Papendrecht.

Hank.
Piet Bruijns
Berichten: 60
Lid geworden op: 18 dec 2008 22:42
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Piet Bruijns »

Maar ook de RV 19 uit Terneuzen mocht er zijn hoor.
Mooie tijd geweest.
Bijlagen
fullsizeoutput_1402.jpeg
fullsizeoutput_1402.jpeg (274.95 KiB) 1915 keer bekeken
ESTE NIX PAX CHRISTE NIX
Tollebeek1
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
Locatie: Tollebeek N.O.P.

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Tollebeek1 »

Mijn diensttijd begon maart `68 met het van boord halen door de Marechausee in Lobit Tolkamer toen wij afvarig waren van Keulen naar Rotterdam ( wat mijn kaptein niet leuk vond , hij zat gelijk zonder stuurman , ik was maar een half jaar te laat omdat ik niet elke week op mijn postadres kwam dus mijn oproep niet had ontvangen ) en werd de volgende dag op transport gezet naar de Lunette kazerne te Vucht , hier kreeg een basis opleiding op de vaar en duikschool ,na 6/8 weken kwam ik op RV5 als dekknecht/kok tot januari `69 , hierna tot mijn afzwaaien in november `69 naar Amsterdam bij de Marechausee Brigade Oostelijkhandelskade , de Rijksvaartuigen lagen tegenover de ingang/poort van de KNSM ( strekdam ) dit hield in dat ik geen avonden/weekenden wachtlopen had , daar mijn ouders in Amsterdam woonde. Ik moet zeggen het was een kostbare en een verloren tijd ( Salaris +/- Fl. 700,00 p/m naar zakgeld van fl. 1,75 p/d fl. 52,50 p/m ).
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door karelzijpe »

't Waren leuke tijden, in Militaire Dienst en toch ook weer bootjes. Maar hoe zat het nu Bas ? 5 jaar als KVV-er ?
In mijn burgerleven ( Vlaardingen) had ik dat spul als buren, Marechaussee , Vaartuigendienst en het logiesschip ( kempenaar) .
In dienst bij de Pontonniers draaide ik oefeningen in de Biesbosch met de RV 29 uit Gorkum ( vroeger Papendordt).
Een kempenaar lag bij ons in Keizersveer, heb ik nog mee gevaren naar Willemstad voor een karwei-tje.
De Sergeant-majoor van de Vaartuigendienst in Papendrecht gaf ons op de Schippers-school in Geertruidenberg les in varen ruime-vaarwaters en de reglementen. Daar zaten de jongens van de Rijkspolitie te water ook op de cursus.
Als dienstplichtige korporaal had ik toch nog fl. 1.75 per dag.

Je werd wel klaargestoomd tot "vent"door al dit gebeuren.

Karel
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ichthus »

Hallo Karel, in mijn diensttijd was dat Sergeant-Majoor de Reijder.,in Amsterdam ben ik naar de K.O.F school geweest aan de Droogbak 1c daar kwamen ook alle brug en sluiswachters en politie mensen hun binnenvaart diploma halen ( verdienste plus tien gulden per maand ) iedereen slaagde,ondanks veel koffie en rook pauzes.
groet Wim
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

Heren het klaverjassen op zijn Rotterdams is een leuke sport. Maar staat momenteel op een laag pitje met Corona, biljarten mag ook niet. Is een binnensport volgens de gemeente.
gr. Bas
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ossebaar.j »

Hallo karel .
Ik was van 66.5 en ben als een van de laatste 1-10-67 van de ponteniers afgezwaaid . Wij gingen ongeveer 6 maanden vervroegd weg , en daar ik na de NRV bij NS ging werken werd ik ook van mobilisatie vrij gesteld .
Te Keizersveer was ik DPL Sergeant in de school compagnie , en daar wij niemand hadden met een vaarbewijs . Deze Sergeant Majoor vond dat ik het vaarbewijs moest halen , wat door de opheffing van het pont. bat teniet gedaan werd .
Ik kan mij nog herinneren dat toen bekend werd dat het batt opgeheven werd , stond er op een morgen een opgemaakt bed onder de vlaggemast . Het schipperspelaton kreeg de schuld en kreeg straf . Dat strafweekeinde was ook het afscheid van het waternood fonds . Daar de schippers straf hadden hielpen zij mede om het een knap feest te geven . Daar het in de grote mess gegeven werd ,was deze voor de schippers gesloten . Ik was de enige OO ,en kreeg toestemming dat de schippers van de OO mess gebruik konden maken . In mijn diensttijd heb ik mijn schippersdiploma gehaald .
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ton le poole »

ik vroeg bij de keurring mil.dienst in 1964 of ik bij de vaartuigendienst kon. er werd toen gezegd dat ik vaarervaring moest hebben. klopte dat?

de motorboten met duwknieën, zat daar een Deutz in?
Plaats reactie