Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Gernot, knap gevonden!

En zo gaat de oude foto nog meer leven. En geft duidelijk aan dat wij er anno nu, nog altijd deel van uit maken.
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Gernot Menke »

Ja, bedankt, kapitein Spok! Ik vind deze vergelijkingen van oude en nieuwe foto's fascinerend. Het valt overal op dat alles tegenwoordig veel meer overwoekerd is dan vroeger - waar je ook kijkt.
Sommige dingen veranderen nauwelijks, andere weer extreem. In Wetzlar an der Lahn lag een stuk van het oude sluiskanaal uit 1850 - tegenwoordig is er een luide en brede straat. Alleen een klein dakraam, te zien op een oude foto, bewijst dat je op de juiste plek bent. Wat jammer, wat een idyllische plek moet het zijn geweest !! Wat heb je daar opgegeven !!

Ik voeg een foto toe van Aschaffenburg (Nilkheim) van een maand geleden. Je weet wat er op de achtergrond te zien is :!: De kettingboot ligt er nog steeds, maar er zijn actieve vrienden van de kettingboot die iets met het schip proberen te doen.
Op de voorgrond zie je mijn oude motor (van de foto in Son aan de Wilheminakanaal van 1982 in het topic Kempenaars, blz. 80) - hij leeft nog!
grt. Gernot
Bijlagen
Nilk.JPG
Nilk.JPG (209.09 KiB) 1143 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

la plante.jpg
la plante.jpg (177.54 KiB) 975 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

la plant 2.jpg
la plant 2.jpg (180.36 KiB) 976 keer bekeken
Werkzaamheden aan de stuw in La Plante in 1958. Het naalden trekken.
gr.Bas
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Jan Kroes »

Denk eerder naalden zetten.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

Jan, het zal wel ik ben er niet zo vaak geweest, maar ik vindt het maar een link baantje. Op de Nederlandse stuwen was het toch wel heel wat veiliger en minder arbeidsintensief.
gr. Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik zou niet met zekerheid kunnen beweren of dit het afsluiten van naalden zetten, of de voorbereiding van naalden trekken is.
Er ligt wel een naald klaar op het looppad wat zou wijzen op naalden zetten, maar toch denk ik dat ze naalden gaan trekken.

Hoe dan ook dit zijn dit prachtige informatieve foto's.

En wat hebben we lang wat meewarig naar deze stuwen van onze zuiderburen gekeken.
Maar onze stuwen in de Maas zijn nu helaas een prachtig voorbeeld van het fenomeen "remmende voorsprong".

Te lang heeft men in Nederland gewacht om onze stuwen in de Maas, te vervangen.
Bij het ontwerpen meer dan honderd jaar geleden waren ze echt hypermodern.
Maar wel op basis van dit door ingenieur Charles A.F. Poirée ten tijde van Napoleon ontworpen principe.
Dat zijn ontwerp na 2 eeuwen nog altijd 24x7 x365 functioneerd, geeft wel aan deze ingenieur werkelijk een "genie" is geweest.

Maar onze zuiderburen hebben lang gewacht om hun oude stuwen te vervangen.
Maar hebben in hun deel van de Maas nu wel hypermoderne en volledig geautomatiseerde stuwen, met een techniek van begin 21e eeuw.
Waarbij slechts één toezichthoudende functionaris nodig is om probleemloos vijf of meer stuwen in de gaten te houden.

Terwijl Nederland nu met stuwen zit, volgens een 200 jaar oud principe en een honderd jaar oude uitvoering. En ondanks de nodige kostbare aanpassingen, zijn ze nog altijd behoorlijk arbeidsintensief, en maar zeer beperkt geschikt om vanuit een centalepost bediend te worden.
Bij grote veranderingen in de afvoer of als deze stuwen gestreken of gezet moeten worden, dan is er nog altijd een ploeg volk terplaatse nodig om dit mogelijk te maken. Dan werken ze niet meer, zoals op deze foto's, zonder zwemvest en borglijn. Maar ze moeten echt nog wel eens plat op de buik.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

Dan is het toch weer eens tijd om dit onder de aandacht te brengen.
https://www.binnenvaartinbeeld.com/nl/stuwen-nl
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Schier Hameete »

Lustin s.- Meuse.jpg
Lustin s.- Meuse.jpg (178.43 KiB) 852 keer bekeken
De stuw Lustin s. Meuse in Belgie.
Isles -Les- Meldeuses.jpg
Isles -Les- Meldeuses.jpg (248.5 KiB) 852 keer bekeken
De stuw van Isles les Meldeuses op de Marne in Frankrijk.
Ik heb in Frankrijk wel eens gezien dat er aan een stuw werd gewerkt. Naalden trekken van de stuwen op de Oise .
Of de stuwen in Frankrijk hetzelfde zijn als in België weet ik niet maar het lijkt wel veel op elkaar.
gr. schier
Afbeelding Afbeelding
PeterSchoeber
Berichten: 93
Lid geworden op: 25 jan 2016 21:08

Re: Uit de oude doos.

Bericht door PeterSchoeber »

Kapitein Spok schreef: 28 okt 2020 18:40 Ik zou niet met zekerheid kunnen beweren of dit het afsluiten van naalden zetten, of de voorbereiding van naalden trekken is.
Er ligt wel een naald klaar op het looppad wat zou wijzen op naalden zetten, maar toch denk ik dat ze naalden gaan trekken.

Hoe dan ook dit zijn dit prachtige informatieve foto's.
Zelf houd ik het, net als kapitein Spok, ook op het trekken van de naalden. Het water stroomafwaarts is achter de naalden veel lager dan ervoor. Verder liggen er enkele knuppels klaar die als hefboom gebruikt kunnen worden om iets ergens uit te trekken.
Plaats reactie