Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Uit de oude doos.

Bericht door ichthus »

Hallo Kapitein ,vergeet niet te vermelden de Oosterschelde kering daar hebben wij ook vanaf Amsterdam 4 stuks van de bewegingsarmen ( voor segmentdeuren geleverd ), wij moesten binnen door via Hellevoetsluis varen ,alles was toen nog
:made in holland.
gr Wim
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Jan Kroes »

Het trekken van naalden ging per opening. Bij de waterberichten: Stuw La Plante, 5 openingen. Bij het trekken ging een kabel door de ogen die je op de foto ziet, er werd een handel over gehaald en een hele opening ging er in keer uit. De handel ging op het vierkant dat duidelijk op de foto te zien is.
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Fluks »

Op de Franse Maas hielpen schippers soms de stuwen openen.
Groeten,Arie.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

Jan Kroes, dat klopt helemaal wat je zegt.
Dat heb ik zelf menig keer zien gebeuren in Bas Oha/Ben Ahin, Andenne en Sclayn.
Wij kwamen zelden verder dan Nameche, dus van La Plante en hoger weet ik weinig.

Wel was het zo dat die methode van "aanrijgen" op die drie genoemde stuwen pas einde jaren zestig in zwang kwam.
Tot dan werd de naald iets opgtilt zodat deze over de onderste aanslag schoot en door de stroom werd meegenomen.
Een eindje beneden de stuw voer dan een lange sloepachtige bak met een paar potige kerels die dan die naalden opvisten en in die bak gooiden.
Zodra de bak vol was of de stuw voldoende was geopend, voeren ze naar de wal om de boel in de naaldenloods op te bergen.
En soms misten ze een naald die dan ergens aanspoelde of door een schipper opgevist werd.

Het verhaal ging dat je verplicht was om zo'n naald op een sluis af te geven en dat je daar dan 20 Frank visgeld voor kreeg.
Maar wanneer je dat niet deed en het werd ontdekt dan moest je (zo zei men) rekenen op een boete van 1000 Frank.
Of het waar is weet ik niet, ons is noch, het een noch het ander ooit overkomen.

Wat ik wel zeker weet is dat je uit één stuwnaald precies drie wrijfhouten kunt maken.
Hoe ik aan deze laatste kennis kom, houd ik liever voor me 8) :shock: :mrgreen: .

Maar wellicht zijn er hier mensen die minstens een vermoeden hebben.
Tenslotte "Wie zichzelf kent, kent velen".
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door pieter53 »

Mijn schoonvader zei altijd:
"Hoe komt een Urker aan luizen?"
dus, ik denk dat je eens een stuwnaald cadeau gekregen hebt ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

stuw.jpg
stuw.jpg (140.87 KiB) 696 keer bekeken
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

roeiboot.jpg
roeiboot.jpg (158 KiB) 694 keer bekeken
Nog een paar plaatjes met o.a. de roeiboot, geladen met naalden.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

spitsen.jpg
spitsen.jpg (214.96 KiB) 690 keer bekeken
Dit beeld kunnen de meesten zich ook wel herinneren. Kolen voor Givet.
gr. Bas
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Fluks »

De geduwde schepen liggen scheef naar elkaar toe.Wel eens gehoord,dat dat beter voer.
Groeten,Arie.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kapitein Spok »

ichthus schreef: 28 okt 2020 20:47 Hallo Kapitein ,vergeet niet te vermelden de Oosterschelde kering daar hebben wij ook vanaf Amsterdam 4 stuks van de bewegingsarmen ( voor segmentdeuren geleverd ), wij moesten binnen door via Hellevoetsluis varen ,alles was toen nog
:made in holland.
gr Wim
Wim inderdaad, de kennis en kunde die wij in Nederland hebben opgebouwd op het gebied van waterbouwkundige werken, wordt terecht wereldwijd geroemd. Maar ik spreek ook van een "remmende voorsprong".
De Maasstuwen zijn ontworpen in de eerste jaren van de vorige eeuw, toen de plannen voor de Maaskanalisatie gestalte kregen.
Door de Eerste Wereldoorlog is de uitvoering vertraagd, en pas in de jaren twintig aangevangen.

Die Maas kanalisatie beoogde een tweeledig doel:
1) Waterhuishouding, d.w.z. goede afvoer van hoogwater, en zomers voldoende water voor de landbouw en de scheepvaart.
2) En betrouwbare scheepvaart route om met name de kolen uit Limburg naar de steden in het westen te kunnen transporteren.

Voor de waterhuishouding zou de Bergse Maas en de Amer worden rechtgetrokken en verbreed zodat de Maas in het Hollands diep en niet meer in de Merwede bij Loevestein zou uitmonden, Die monding werd afgedamd en heet nu dan ook afgedamde Maas.
Men ging er van uit dat dit voldoende was om de (jaarlijkse) overstromingen van het land van Maas en Waal tot het verleden te laten behoren.

Voor de scheepvaart werd de Maas vanuit het zuiden tot Heumen voor grote schepen bevaarbaar gemaakt. Vanaf Heumen zouden de schepen dan via het nieuw aan te leggen Maas Waalkanaal naar de Waal varen. In Grave zou een stuw komen om het waterpeil op het M-Wkanaal te kunnen regelen. En omdat de Maas tussen Heumen en Heusden alleen voor lokaal verkeer gebruikt zou worden kwam daar, naast de stuw een handbediende sluis met beperkte afmetingen.

Op de eerste dag van 1926, het jaar waarin deze werken voltooid zouden worden, bleek echter dat het gevaar voor overstroming van het land van Maas en Waal niet geweken was. Door de bochten in de Maas beneden Heumen kon het water niet voldoende weg en spoelde over de dijken.

Omdat er in een rechtgetrokken Maas zomers onvoldoende water zou blijven staan, moest er ook in Lith een stuw en sluis komen.
Deze werden dus een kwart eeuw en een wereldoorlog later ontworpen dan de andere stuwen en sluizen.
De sprong die de techniek in kennis en kunde tijdens de oorlog gemaakt had, werd in dit ontwerp meegenomen.

En dan zie je de remmende voorsprong. De stuwen in de Maas oogden in 1926 nieuw en modern, maar de techniek was al achterhaald.
Vervolgens heeft men alle kennis en middelen besteed aan nieuwe projekten waaronder zoals Wim al noemt de Deltawerken. Maar men heeft, niet gezorgd dat de bestaande infrastructuur bij de tijd bleef. Wat gisteren goed was, is dat vandaag ook, en hoeft morgen niet te veranderen". Conservatisme, zonder "conserveren", want zelfs het onderhoud was mondjesmaat.
Inmiddels zijn deze vitale onderdelen voor zowel de waterhuishouding als de scheepvaart, afgeschreven en volslagen aan het einde van hun levensduur.
Toen ik 15 jaar geleden op een RWS bijeenkomst vroeg om na te denken over de vervanging van deze stuwen, werd ik vriendelijk maar wel heel erg hard uitgelachen.

Het is pas sinds enkele jaren dat totale vervanging van de Maasstuwen serieus wordt overwogen.
Maar ik verwacht niet dat deze voor 2040 gerealiseerd zullen zijn. De impact op de omgeving is enorm.

Tot die tijd mogen we alleen maar hopen dat er weinig hoogwatergolven komen, want de huidige infrastructuur is ontworpen voor (sleep)schepen tot 100 meter en motorschepen en 2.80 diepgang, waarvan slechts een enkeling voldoende vermogen bezat om bij een afvoer met geopende stuwen te kunnen blijven varen.
Nu varen/raggen schepen van 135 meter en 3 meter diep, ook bij maximale stroomsnelheden over deze stuwen te berg.

De rubriek heet "Uit de oude doos". Dan mag een verhaal beginnen met "Ik heb nog meegemaakt....."
Tijdens de laatste hoogwaters in mijn aktieve leven bij RWS, heb ik een aantal keren vaarverboden op de Maas moeten bekendmaken.
Daarop volgden steevast de nodige tirades aan de telefoon.
De teneur van die gesprekken kan ik het best zo samenvatten:

"Wat zijn jullie een stelletje angsthazen.
Vroeger waren er nog ambtenaren die niet bang waren voor een beetje water en de schippers gewoon hun gang lieten gaan. Jullie hebben daar totaal geen verstand meer van. Maar ik vaar al mijn hele leven en ook vroeger was er nooit sprake van vaarverbod op de Maas".

Dan informeerde ik belangstellend naar de loopbaan van zo'n man, en met wat voor schepen hij dan vroeger op de Maas voer. Dan hoorde je van kempenaars met 150 MWM of spitsen met 165 GM, waarop ik dan vroeg of ze daar dan ook opvarend mee door de stuw van Grave gingen.
En dan was het antwoord niet zelden in de trant van: "Nee natuurlijk niet, wij kwamen afgeladen niet eens over de stuw in Roermond, laat staan in Grave. Nee als de stuwen plat lagen dan waren wij uitgevaren".

Waarop ik dan toch maar aandacht vroeg voor het verschil tussen een reeds stilliggend schip, en een schip dat met heel veel pk's tegenstrooms een golfslag en zuiging veroorzaakt, waardoor onevenredig veel schade aan kunstwerken, oevers en bebouwing ontstaat.

Dat voor de eerste categorie een vaarverbod onnodig is/was daarover werden we het dan altijd eens. En dikwijls ook wel over het vaarverbod voor de tweede categorie. Maar eerlijk is eerlijk, dat lukte niet altijd.
Maar wat wel weer bewezen werd: "Een dag bij Rijkswaterstaat, was nooit een saaie dag!"
Maar dat kan iemand, weet ik uit eigen ervaring, pas begrijpen als hij bij RWS gewerkt heeft.
Plaats reactie