Uit de oude doos.

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Uit de oude doos.

Bericht door kabo »

was.jpg
was.jpg (146.04 KiB) 874 keer bekeken
Parkhaven met een witte was .
gr. Bas
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Janna »

Ik lees Flora-W uit Werkendam.
Misschien kent Kees de dame in kwestie wel.

Deze dan.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Dat is die, de FLORA-W van Versluis, Enkhuizer kempenaar met een nieuwe kop, hier de meetbrief;
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... de=R41855N.
En het schip er op zij, misschien de ALVERNA van Klos wel.Deze;
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... de=R41855N
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Merwede1969
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Merwede1969 »

Op de Flora W is Florie Versluis de Vrouw van Hans Versluis,, Hans zijn vader ligt op zij de Margaretha van Leen Versluis uit Werkendam ,
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 12 aug 2020 23:29 Dat is die, de FLORA-W van Versluis, Enkhuizer kempenaar met een nieuwe kop, hier de meetbrief;
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... de=R41855N.
En het schip er op zij, misschien de ALVERNA van Klos wel.Deze;
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... de=R41855N
Groet, Kees.

Kees.
Even in het geheugen spitten.
Als 14 jarige jongen was ik in de zomermaanden met vakantie mee met Willen Oosterlee a/b van de Anna een klipper van 160 ton
Dit was een 49 of 50 jaar geleden.
Willem heeft toen in Terneuzen een splits reis Koolzaad zo van het land, te laden in van Sas van Gent voor Speelman Overschie aan genomen,
We hebben gesplitst met de Flora W uit Werkendam.
Er staat me bij dat de toenmalige Flora W ook een klipper was met een Blauwe Deutz er in.
Na een halve eeuw kan mijn geheugen t mis hebben, mogelijk weet jij het nog?

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Merwede1969
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Merwede1969 »

Dit was Hans Versluis zijn eerste schip, er was nog wel in Werkendam een Flora B van Verdoorn heeft verschillende schepen gehad, Flora B was Afgekort van Flora Bastiana dat Verdoorn eerst op zijn schepen had staan Gr Chris Cornet
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Arie »

Merwede1969 schreef: 13 aug 2020 09:51 Dit was Hans Versluis zijn eerste schip, er was nog wel in Werkendam een Flora B van Verdoorn heeft verschillende schepen gehad, Flora B was Afgekort van Flora Bastiana dat Verdoorn eerst op zijn schepen had staan Gr Chris Cornet
Oeps, ja Chris, na een 50 jaar zeer wel mogelijk dat het Flora B moet zijn van Verdoorn.
En ja wie weet nog iets van de Flora B van een 50 jaar geleden?
Bij vereniging de binnenvaart kan ik geen Flora B vinden.

Thanx voor je antwoord.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Arie; Dat kan kloppen zo rond 1970 had Versluis een klipper met de zelfde naam, hij deed daar mee ook nog al eens een reisje naar Veghel, later stond er een toerenmaker in een Scania of zo iets. En hier een meetbrief ligger van een FLORA-W een schip gebouwd bij de Ganda werf in Gent.;
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=RN2620
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 13 aug 2020 10:54 Arie; Dat kan kloppen zo rond 1970 had Versluis een klipper met de zelfde naam, hij deed daar mee ook nog al eens een reisje naar Veghel, later stond er een toerenmaker in een Scania of zo iets. En hier een meetbrief ligger van een FLORA-W een schip gebouwd bij de Ganda werf in Gent.;
https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=RN2620
Groet, Kees.

Thanks Kees.

Chris antwoordde ook, tja Flora W, Versluis, Flora B, Verdoorn, lijkt erg op elkander en na 50 jaar haal ik wel eens iets door elkander, maar inderdaad dat van klipper had ik toch goed en Blauwe Deutz ben ik redelijk zeker van.
Mooi zo de kracht van het forum.
Wat nog wel leuk aan deze reis was, we moesten onder de luiken laden hetgeen resulteerde in 139 ton, de Anna lag flink voorover.
De Anna is het zusterschip van de Jannetje van Piet van der Gaag, ze is zo krom als een banaan en flink waardig in hol water.
We hadden goed dekkleden getrokken en toen we Terneuzen uit moesten was het windkracht 7 en liepen er aardige golven, er waren grotere schepen welke bleven liggen, maar die kleine "kromme" klipper dobberde mooi door naar Hansweert, een pracht herinnering uit ver verleden welke ik nooit vergeet.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Touw
Berichten: 863
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Touw »

Kabo plaatste op 11 aug een foto van een soort spits. Pieter K. reageerde daarop om te vertellen dat het een 'herna' was.
Soms kom ik bij toeval iets tegen en dan maak ik een notitie. Misschien komt het nog eens van pas.
Wanneer ik iets op het internet vind sla ik het op bij bladwijzers. Na verloop van tijd wil ik er dan weer eens op kijken en blijkt dat de pagina of site niet meer te zien is. Ook nu is dat het geval. Ooit vond op een Franstalige site, vermoedelijk een Belgische, een verklaring voor het woord 'herna'. Dat schip komt ook voor als majol, mignole en nog een aantal termen.
'herna' bleek een Waalse vorm te zijn van 'harnais'. Dat laatste in dit geval een 'harnais de cheval' een paardentuig of gareel.
Herna is dan de Waalse uitspraak en het werd geschrven als 'haerna'.
De kop en vooral de kont van een mignole of majo was beslagen met ijzeren banden om de boel bij elkaar te houden. Met een beetje goede wil lijken de kont van het schip en die van het paard op elkaar en kreeg het schip de bijnaam 'herna'.
Nu kan ik nergens meer terug vinden waar ik het ooit gelezen heb.
Ik blijf het nog steeds een aannemelijk verhaal vinden.
Schermafbeelding 2020-08-12 om 15.32.57.png
Schermafbeelding 2020-08-12 om 15.32.57.png (459.29 KiB) 670 keer bekeken
Schermafbeelding 2020-08-13 om 10.39.jpg
Schermafbeelding 2020-08-13 om 10.39.jpg (141.2 KiB) 670 keer bekeken
Deze foto komt van Pieter Klein's Binnenvaarttaal
Groet K.T.
Plaats reactie