Uit de oude doos.
-
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
- Locatie: Bad-Bentheim (D)
Tomas-Bestevaer,
Seté, helaas de reis is ten einde, even nog deze twee bruggen door en..... de douane stond ons al op te wachten.
Of dat ze even een monster van de gasolie mochten nemen, ik voelde gelijk nattigheid....en ja hoor zij vonden dat het een pleziervaartuig was en dat ik niet onder de beroepsvaart viel, dus ik had de verkeerde gasolie getankt, maar zij wisten mij te matsen om geen bekeuring uit te schrijven maar wel het verschil moest betaald worden, daar had ik geen probleem mee en schreef ter plekke een cheque uit van ca. 6000,00 f.fr, nou daar hadden hun een probleem mee, het moest contant betaald worden, tja.. daar had ik weer een probleem mee, contant betekend dat niet in eigen zak? daarop wilde ik hun patron wel even spreken, en ben met hun in een renault 4 gestapt om naar de baas te gaan, na een beetje heen en weer gerij stond ik ineens weer voor mijn schip en 1500,00 f.fr was ook goed, daar ik het ook niet kon weten bla bla, om erger te voorkomen en 4500,00 f.fr uitsparen is ook aantrekkelijk, na een maandje daar gelegen te hebben een stukje terug gevaren naar Frontignan (Seté is duur) daar nog drie maand gelegen en een beetje gevaren door de Camargue.
Ik heb ondertussen wel tegen iedere schipper die uit Nederland kwam gezegd hoe het met die gasolie zat, en menig schipper dook met de kop de machinekamer in.
Seté, helaas de reis is ten einde, even nog deze twee bruggen door en..... de douane stond ons al op te wachten.
Of dat ze even een monster van de gasolie mochten nemen, ik voelde gelijk nattigheid....en ja hoor zij vonden dat het een pleziervaartuig was en dat ik niet onder de beroepsvaart viel, dus ik had de verkeerde gasolie getankt, maar zij wisten mij te matsen om geen bekeuring uit te schrijven maar wel het verschil moest betaald worden, daar had ik geen probleem mee en schreef ter plekke een cheque uit van ca. 6000,00 f.fr, nou daar hadden hun een probleem mee, het moest contant betaald worden, tja.. daar had ik weer een probleem mee, contant betekend dat niet in eigen zak? daarop wilde ik hun patron wel even spreken, en ben met hun in een renault 4 gestapt om naar de baas te gaan, na een beetje heen en weer gerij stond ik ineens weer voor mijn schip en 1500,00 f.fr was ook goed, daar ik het ook niet kon weten bla bla, om erger te voorkomen en 4500,00 f.fr uitsparen is ook aantrekkelijk, na een maandje daar gelegen te hebben een stukje terug gevaren naar Frontignan (Seté is duur) daar nog drie maand gelegen en een beetje gevaren door de Camargue.
Ik heb ondertussen wel tegen iedere schipper die uit Nederland kwam gezegd hoe het met die gasolie zat, en menig schipper dook met de kop de machinekamer in.
FEIERABEND
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
-
- Berichten: 839
- Lid geworden op: 11 jan 2008 14:44
- Locatie: Bad-Bentheim (D)
Ik heb me in die Moluqan eigenlijk nooit zo verdiept omdat dat type schip bij mijn weten nauwelijks in onze contreien kwam. Moet er wel documentatie van hebben maar ik denk eigenlijk dat er sneller iets over te vinden moet zijn op het Web,
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
De Oude doos
Om even terug te komen op die "Avontuur"' , het zou zo maar eens kuunnen zijn dat het een schip uit onze familie geweest is. Mijn opa heeft in de eind twintiger jaren een luxe motor laten bouwen en die lijkt er heel veel op, ook een zwager van mijn opa liet daar een schip bouwen in Alkmaar.Brittelhaak schreef:Thomas-Bestevaer.
De reis gaat verder, helaas veel te weinig foto`s genomen, voor dat ik op de Saone kwam heb ik ca, 250 sluizen gehad, hang mij daar niet op vast,
en in de buurt van Langres een tunnel van ca, 5km waar je twee keer p/d doorheen mocht, daar ben je wel even mee bezig, de ronde tunnel raakte net de rand van je roefdek niet (stuurhut dus afgebroken) Ik had toen 5 jongeren aan boord van de rekkense inrichting die ik een dag voor de tocht door de tunnel wijs gemaakt heb dat de schroef vanwege instortingsgevaar niet gebruikt mocht worden en dat het schip er doorheen getrokken moest worden, ik heb ze overdag met een dik stuk touw proef laten trekken, en toen was het tijdstip dat wij de donkere tunnel ingingen (schroef stationer bij, wisten hun veel) enige uren later, (toen was het inmiddels buiten de tunnel ook al donker) een paar honderd meter voorbij de tunnel liepen zij nog te trekken, het was daar zo donker dat zij het verschil niet zagen (ik had dus wel de schijnwerper bij)
Schip vastgeknoopt en de jongens uitgelegd dat ik ze beetgenomen had,
en dat ze mij maar moesten proberen terug te pakken, dat wilden zij wel graag, en na veel gelachen te hebben heb ik ze op een kratje bier getracteerd.
Inmiddels op de Rhone,
Loop een Nederlander op, de avontuur, de eigenaar vertelde mij later dat de Avontuur als camera schip in een speelfilm op het ijselmeer van een sleepboot heeft gediend, (de bounty op zo?)
Wie weet iets meer over de Avontuur te vertellen.
Was tie even weer.
Groeten, Henry
De namen waren respect. ; "Jaco" en "Neeltje" waar van hier een foto van beide;
Dit is de "Jaco"voor de oorlog, later is de boeing voorop veranderd.
En dit is de "Neeltje" in de eind vijftiger jaren.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Jan, ik heb even gezocht op een paar Franse sites. Dat Moluqan komt echter nergens voor. Wel vind ik het type Molluson terug. Deze naam is een verbastering van Montlucon. Deze benaming slaat echter ook gewoon op een zogenaamde Berrichon. Een scheepje dat op het canal de Berry voer. Ik heb dit kanaal ooit nog eens proberen te volgen vanaf Marseilles les Aubigny tot aan de Cher, maar grote stukken zijn reeds verdwenen. Wat er wel nog is ziet er vaak erg schilderachtig uit. Aan de kant van de Cher is het kanaaltje terug een aantal kilometer bevaarbaar gemaakt, en er bestaat ook een vereniging die er naar streeft om het volledige kanaal terug bevaarbaar te makenJan Kroes schreef:Even een nog niet genoemd scheepstype uit Frankrijk: De Moluqan.
weet iemand, Kurt, George, Pierre, Harry, iets meer?
De Eugene.
Ter vergelijk. Een "houten Waal" met 2 Moluqans.
https://www.arecabe.org/
Zo'n Molluson is dus hetzelfde als een Berrichon.
Groeten, Kurt
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 12 jan 2007 14:12
- Locatie: Nossegem Belgium