Ja, het bezwaar van Kees Touw is overtuigend. Enerzijds waren de klaproers / flaproers ook bij de spitsen een gevolg van de grote scheepsafmetingen in de sluizen. Aan de andere kant laten de schetsen nr. 277 en 278 zien dat de grote houten roeren om stabiliteitsredenen aan beide uiteinden werden ondersteund (hoewel de Neckar- en Main-schepen de achterste bevestiging niet hadden). Ik irriteerde me aan de tekst in schets 279 en aan de twee helmstokken - een vreemde constructie!
grt. Gernot
Uit de oude doos.
Re: Uit de oude doos.
Ik meen dat ik in de 60er jaren bij een groot Rijn sleepschip aan het grote roer ook een zgn vlap heb gezien ,daar aan zaten twee kruislingse stangen . Ik meen dat het een grote Damco was of een Steenkolen , Maar hier niet geheel zeker van. Gr
-
- Berichten: 954
- Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55
Re: Uit de oude doos.
Op pagina 472 hadden we het schip WERNER SIEGFRIED - een Saaleschip. Nu zijn hier de gegevens.
https://www.binnenschifferforum.de/show ... S-04019080
gr. Gernot
https://www.binnenschifferforum.de/show ... S-04019080
gr. Gernot
Re: Uit de oude doos.
gr. Bas
Re: Uit de oude doos.
gr. Bas
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Uit de oude doos.
gr. Bas