@Cees, complimenten dat je naam van die molen opgebaggerd hebt; onderstaand de sleepboot zo goed mogelijk naar voren gehaald:
Uit de oude doos.
Re: Uit de oude doos.
Cees, bedankt voor je antwoord betr. Verhoeven en Haaften.
't Schept toch enige duidelijkheid !.
Los hiervan; ik ken een beunschip dat de naam "Amphora" had. Dat was in 1966 en ik meen dat het schip van ene Volker uit Sliedrecht was. De "Amphora" kwam ik nogal eens tegen op de Hollandse IJssel. Het schip was brandnieuw en helemaal bruin. Waarschijnlijk moest ze nog uitroesten. Zegt dit je allemaal wat ?.
m.v.g., Roy
't Schept toch enige duidelijkheid !.
Los hiervan; ik ken een beunschip dat de naam "Amphora" had. Dat was in 1966 en ik meen dat het schip van ene Volker uit Sliedrecht was. De "Amphora" kwam ik nogal eens tegen op de Hollandse IJssel. Het schip was brandnieuw en helemaal bruin. Waarschijnlijk moest ze nog uitroesten. Zegt dit je allemaal wat ?.
m.v.g., Roy
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25
Re: Uit de oude doos.
herfst 1960 kwam van der hoeven naar deventer voor het opspuiten van industrieterrein. hun stoomzuiger voor het laden van de bakken lag bij veessen. de bakkenzuiger lag in de voorhaven van deventer. er zaten 2x 400 pk bolnes in voor de pompen en 1x 300 pk bolnes voor de waterpomp. verder een caterpillar voor een lier ter verhaling van de bakken. kapt. heette roos uit marken.
er waren 1 of 2 eigen bakken, de rest kwam van van den breejen en bout. in '62 of '63 kwamen er 2 nieuwe bakken bij; de loren de jong en de aart colijn. van der hoeven heeft ook werk verricht in
zutphen met dezelfde vloot en ook met ongeveer dezelfde sloopboten ingehuurd. ook voer toen vaak mee op de bakken of op de sleepboten. een mooie tijd.
louis le poole
er waren 1 of 2 eigen bakken, de rest kwam van van den breejen en bout. in '62 of '63 kwamen er 2 nieuwe bakken bij; de loren de jong en de aart colijn. van der hoeven heeft ook werk verricht in
zutphen met dezelfde vloot en ook met ongeveer dezelfde sloopboten ingehuurd. ook voer toen vaak mee op de bakken of op de sleepboten. een mooie tijd.
louis le poole
Re: Uit de oude doos.
Roy,
Dat zegt mij allemaal wel wat betreffende de "Amphora". Was van F. Volker uit Zwijndrecht, deze heeft hem nieuw laten bouwen. Heb dit schip zelf in eigendom gehad. Van 1997 t/m 2001.
Ben,
Sorry, maar de sleepboot zegt mij niets. Als je iets over baggermateriaal wil weten met zo weinig gegevens, google eens op Kombuispraat. En dan het topic Hopper en Baggermateriaal.
Gr. Cees
Dat zegt mij allemaal wel wat betreffende de "Amphora". Was van F. Volker uit Zwijndrecht, deze heeft hem nieuw laten bouwen. Heb dit schip zelf in eigendom gehad. Van 1997 t/m 2001.
Ben,
Sorry, maar de sleepboot zegt mij niets. Als je iets over baggermateriaal wil weten met zo weinig gegevens, google eens op Kombuispraat. En dan het topic Hopper en Baggermateriaal.
Gr. Cees
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Uit de oude doos.
En wat zijn ze daar bij Spannenburg aan het doen? De Leeuwarder Courant van 15-9-1916 geeft er het volgende verslag van:
....... De aannemer van dit kanaal ontmoeten wij straks bij het noordelijke stroomkanaal en is de Naamlooze Vennootschap v./h. Tijs Volker te Dordrecht. De baggermachines, waarmede de arbeid verricht werd, hadden juist het Kaiser Wilhelmkanaal op diepte gebracht. Een majestueuzen indruk maakt die breede stroom. Met het breede stoomgemaal op den achtergrond bijna 3 meter boven N. A. P. zal in deze stille streek de toeschouwer een machtigen indruk ontvangen van den durf, die het Friesche volk bezielt in den strijd tegen den vijand, het water. Nu dit kanaal geheel gereed is, is het mogelijk geworden alle bouwmaterialen voor 't gemaal per schip tot aan de plaats van opbouw aan te voeren. Een groot gerief voor de verdere werkzaamheden. De Statenleden gaan nu in een te Lemmer thuisbehoorende stoomboot, varen door de beschreven brug het geheele kanaal af naar de Groote Brekken. Zij kunnen daarbij de afbuiging van de Zijlroede oostwaarts naar de Lemmer zien. Aan boord bij de vaart over de Groote Brekken is er gelegenheid tot het gebruiken van de lunch. De boot zet de heeren aan het noordelijkste deel van de Brekken weer aan land. Daar zal het noordelijk stroomkanaal uitmonden, dat De Koevorden, of liever het ondereind daarvan, "Idskenhuizermeer" genaamd, zal verbinden met de Brekken. Is die verbinding gereed, dan is de watertoevoer uit den Frieschen boezem naar het gemaal voldoende verzekerd. Tusschen de Brekken en het Idskenhuizermeer loopen evenwel 2 wegen n.l. de rijksstraatweg Sneek-Lemmer en de kunstweg Sloten-St. Nicolaasga. Zij kruisen elkaar by Spannenburg en bij die kruising zal ons kanaal als derde komen kruisen. We krijgen daar een zes-armig kruis met hoeken van 60 graden. Hier is dus weer een brug nodig en met een praktische kleine omlegging van den weg kan een goede ligging van de brug worden verkregen. Noemen wij haar Brug bij Spannenburg. Zij werd als draaibrug 17 Aug. 1915 aanbesteed gelijktijdig met het maken van een vaste brug in een parallelweg en bijkomende werken. Een en ander kost fl 44.000,-. De brug heeft twee doorvaartwijdten elk van 9 meter en twee stroomopeningen elk wijd 14 meter. Ze zal over een paar weken gereed zijn. Bij den bouw is er blijkbaar op gerekend, dat dit stroomkanaal nog eenmaal voor grootscheepsvaarwater zal kunnen dienen om den weg naar de Lemmer te bekorten. Bij de brug blijven we even staan, maar gaan dan een 800 meter verder en zien alweer een breed water, 't Is het Noordelijk stroomkanaal dat, vanuit het Idekenhuizermeer begonnen, reeds tot hier is gevorderd. 23 December 1915 werd het aanbesteed, het heeft een bodembreedte van 44 meter, is disp 3 meter Z. P., heeft glooiingen van 3 op 1, dus een breedte bij Z.P. van 62 meter. het zal midden 1917 gereed komen. De aanbestedingssom bedoeg fl. 251.100. Voor onteigening was hier plm fl. 100.000,- nodig.
Hier ziet men nu hoe het kanaal ontstaat. Hoe het gegraven wordt, zou men vroeger zeggen, maar daarbij denkt men aan een leger van polderjongens met schop en kruiwagen, gelegerd in keten en werkend dat de koppen rood worden. Wat geheel anders gaat dit hier. Voor het land dat weggegraven moei worden ligt een groote, verbazend sterke baggermachine. Een anker ligt voor in 't land en met een lier wordt de baggermachine tegen het land aangedrukt. Nu begint de baggering. We staan op de machine en houden het oog gericht op het grasveld, vlak voor ons. De machine steunt, de kettingen ratelen en ziet daar beweegt een deeltje van dat grasveld ten grootte van 3/4 M2. Een oogenblik later gaat het in een bak naar boven. Nog een moment en het glijdt in de praam, die terzijde van de baggerimachine op zijn vracht ligt te wachten. De baggermachine brengt het kanaal onmiddellijk op 3 meter diepte. Heeft zij het eene stuk uit het land gevreten, gehapt zou men zeggen, dan verschuift nauw merkbaar dat gevaarte wat naar rechts en hapt het brok ernaast weg Zoo gaat de machine den geheelen dag het kanaal aan de landgrens heen en weer en werpt telkens zijn stukken weg. Al naarmate de grondsoort leemig is of los, vordert zij per week 60 of 100 meter. ledere week is dus de machinist een plm. 75 meter dichter bij de Spannenburgerbrug, die nu nog een brug over land is. Dan gaat ze door de brug en vreet zich verder door naar de Groote Brekken. t Lijkt haast de jongen, die door den breiberg moet 60 a 100 meter per week lijkt niet veel gevorderd, maar 't beteekent een opruiming van plm. 18.000 M3. grond, een werk waaraan 250 polderjongens genoeg zouden hebben. Nu ziet men maar enkele arbeiders, die de baggermachine bedienen. De grond, grotendeels zand, wordt in de pramen naar het Idskenhuizermeer gebracht. Daar ligt de zuig-persmachine — zij was jammer genoeg thans defect— die steekt haar zuigapparaat in de praam, zuigt het zand op na toevoeging van voldoende water en perst het door buizen waar ze het hebben wil. Meer dan de helft van het Idskenhuizer meer is er mee gedempt...............
....... De aannemer van dit kanaal ontmoeten wij straks bij het noordelijke stroomkanaal en is de Naamlooze Vennootschap v./h. Tijs Volker te Dordrecht. De baggermachines, waarmede de arbeid verricht werd, hadden juist het Kaiser Wilhelmkanaal op diepte gebracht. Een majestueuzen indruk maakt die breede stroom. Met het breede stoomgemaal op den achtergrond bijna 3 meter boven N. A. P. zal in deze stille streek de toeschouwer een machtigen indruk ontvangen van den durf, die het Friesche volk bezielt in den strijd tegen den vijand, het water. Nu dit kanaal geheel gereed is, is het mogelijk geworden alle bouwmaterialen voor 't gemaal per schip tot aan de plaats van opbouw aan te voeren. Een groot gerief voor de verdere werkzaamheden. De Statenleden gaan nu in een te Lemmer thuisbehoorende stoomboot, varen door de beschreven brug het geheele kanaal af naar de Groote Brekken. Zij kunnen daarbij de afbuiging van de Zijlroede oostwaarts naar de Lemmer zien. Aan boord bij de vaart over de Groote Brekken is er gelegenheid tot het gebruiken van de lunch. De boot zet de heeren aan het noordelijkste deel van de Brekken weer aan land. Daar zal het noordelijk stroomkanaal uitmonden, dat De Koevorden, of liever het ondereind daarvan, "Idskenhuizermeer" genaamd, zal verbinden met de Brekken. Is die verbinding gereed, dan is de watertoevoer uit den Frieschen boezem naar het gemaal voldoende verzekerd. Tusschen de Brekken en het Idskenhuizermeer loopen evenwel 2 wegen n.l. de rijksstraatweg Sneek-Lemmer en de kunstweg Sloten-St. Nicolaasga. Zij kruisen elkaar by Spannenburg en bij die kruising zal ons kanaal als derde komen kruisen. We krijgen daar een zes-armig kruis met hoeken van 60 graden. Hier is dus weer een brug nodig en met een praktische kleine omlegging van den weg kan een goede ligging van de brug worden verkregen. Noemen wij haar Brug bij Spannenburg. Zij werd als draaibrug 17 Aug. 1915 aanbesteed gelijktijdig met het maken van een vaste brug in een parallelweg en bijkomende werken. Een en ander kost fl 44.000,-. De brug heeft twee doorvaartwijdten elk van 9 meter en twee stroomopeningen elk wijd 14 meter. Ze zal over een paar weken gereed zijn. Bij den bouw is er blijkbaar op gerekend, dat dit stroomkanaal nog eenmaal voor grootscheepsvaarwater zal kunnen dienen om den weg naar de Lemmer te bekorten. Bij de brug blijven we even staan, maar gaan dan een 800 meter verder en zien alweer een breed water, 't Is het Noordelijk stroomkanaal dat, vanuit het Idekenhuizermeer begonnen, reeds tot hier is gevorderd. 23 December 1915 werd het aanbesteed, het heeft een bodembreedte van 44 meter, is disp 3 meter Z. P., heeft glooiingen van 3 op 1, dus een breedte bij Z.P. van 62 meter. het zal midden 1917 gereed komen. De aanbestedingssom bedoeg fl. 251.100. Voor onteigening was hier plm fl. 100.000,- nodig.
Hier ziet men nu hoe het kanaal ontstaat. Hoe het gegraven wordt, zou men vroeger zeggen, maar daarbij denkt men aan een leger van polderjongens met schop en kruiwagen, gelegerd in keten en werkend dat de koppen rood worden. Wat geheel anders gaat dit hier. Voor het land dat weggegraven moei worden ligt een groote, verbazend sterke baggermachine. Een anker ligt voor in 't land en met een lier wordt de baggermachine tegen het land aangedrukt. Nu begint de baggering. We staan op de machine en houden het oog gericht op het grasveld, vlak voor ons. De machine steunt, de kettingen ratelen en ziet daar beweegt een deeltje van dat grasveld ten grootte van 3/4 M2. Een oogenblik later gaat het in een bak naar boven. Nog een moment en het glijdt in de praam, die terzijde van de baggerimachine op zijn vracht ligt te wachten. De baggermachine brengt het kanaal onmiddellijk op 3 meter diepte. Heeft zij het eene stuk uit het land gevreten, gehapt zou men zeggen, dan verschuift nauw merkbaar dat gevaarte wat naar rechts en hapt het brok ernaast weg Zoo gaat de machine den geheelen dag het kanaal aan de landgrens heen en weer en werpt telkens zijn stukken weg. Al naarmate de grondsoort leemig is of los, vordert zij per week 60 of 100 meter. ledere week is dus de machinist een plm. 75 meter dichter bij de Spannenburgerbrug, die nu nog een brug over land is. Dan gaat ze door de brug en vreet zich verder door naar de Groote Brekken. t Lijkt haast de jongen, die door den breiberg moet 60 a 100 meter per week lijkt niet veel gevorderd, maar 't beteekent een opruiming van plm. 18.000 M3. grond, een werk waaraan 250 polderjongens genoeg zouden hebben. Nu ziet men maar enkele arbeiders, die de baggermachine bedienen. De grond, grotendeels zand, wordt in de pramen naar het Idskenhuizermeer gebracht. Daar ligt de zuig-persmachine — zij was jammer genoeg thans defect— die steekt haar zuigapparaat in de praam, zuigt het zand op na toevoeging van voldoende water en perst het door buizen waar ze het hebben wil. Meer dan de helft van het Idskenhuizer meer is er mee gedempt...............
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Uit de oude doos.
Gert, ontzettend leuk om dit zo eens te lezen. Alleen het pompeuze taalgebruik van die tijd al.
Jammer dat de reporter nou net niet de namen van het materieel noemt.
Gr. Cees
Jammer dat de reporter nou net niet de namen van het materieel noemt.
Gr. Cees
Re: Uit de oude doos.
@Gert, als dank is dit een detail uit de foto:
Re: Uit de oude doos.
er word geschreven over pompeus taalgebruik, naar mijn idee zonder buitenlandse benamingen of turbotaal. Gr
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Uit de oude doos.
Het is leuk om te weten dat het huidige Prinses Margrietkanaal tussen Lemmer en het Koevordermeer dus in 1915 is gegraven als afwateringskanaal naar het nieuwe Woudagemaal. De scheepvaart ging toen nog gewoon via oud Lemmer (Riensluis) en het Tjeukemeer. Spannenburg kreeg een lage draaibrug met doorvaaropeningen van 2x 9 meter die zo'n 35 jaar heeft gefunctioneerd. Wel visionair: Ik begreep van mijn vader dat er rond de oorlog al wel perioden zijn geweest dat de scheepvaart er langs werd geleid. Rond 1950 werden de Prinses Margrietsluizen gegraven en werd het kanaal doorgetrokken naar Stroobos. Daarbij werd de brug in Spannenburg vervangen door het huidige exemplaar wat een doorvaartopening op het beweegbare deel van 12 meter kreeg. Volgens de jongste afspraken zal de huidige brug zal ergens rond 2025 vervangen worden.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Uit de oude doos.
Heb ik ondertussen even de oude brug opgezocht voor het plaatje bij het verhaaltje.
https://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl ... iefkaarten
Even op full screen klikken.
https://www.friesscheepvaartmuseum.nl/nl ... iefkaarten
Even op full screen klikken.